دود تخلف در خرید و فروش مسکن مهر به چشم مردم می‌رود

دود تخلف در خرید و فروش مسکن مهر به چشم مردم می‌رود

http://www.bananews.ir/هم‌زمان با این‌که در روزهای اخیر طی جمع‌آوری گزارش میدانی، پرده‌ای از تخلفات در حوزه خرید و فروش مسکن مهر آشکار شد، خرید و فروش غیر قانونی مسکن مهر پردیس در بنگاه‌های معاملاتی این شهر جدید باعث شد که مسئولان در این حوزه به جای پیدا کردن راهکاری برای نظارت و جلوگیری از آن، تقصیر‌ها را به گردن هم بیندازند.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) در حالی‌که تنها ۲۰درصد از واحد‌های مسکونی شهر جدید پردیس سند دارد، آژانس‌های املاک حومه تهران به صورت غیرقانونی مسکن‌های ۹۹ ساله و ملکی مهر را خرید و فروش می‌کنند.

درحالی که افراد برای فروش واحد مسکن مهر خود به بنگاه‌های حومه شهر تهران مراجعه می‌کنند، بنگاه‌دار ابتدا غیر قانونی بودن این موضوع را متذکر می‌شود ولی در نهایت این نکته را مطرح می‌کند که عواقب کار متوجه خریدار است نه فروشنده!

عواقب خرید و فروش واحد‌های بدون سند مسکن مهر مستقیما متوجه خریداران است و زمانی که این موضوع را با دلالان مسکن مطرح می‌کنیم، می‌گویند «برای شما که مشکلی پیش نمی‌آید؛ با رضایت خریدار مسکن به او تحویل داده می‌شود.»

در حالی شاهد این تخلفات هستیم که مدیران عامل دو شرکت عمران پردیس و پرند معتقد هستند که نظارت بر این موضوع برعهده‌ی این شرکت‌ها نبوده و هر اتفاقی که می‌افتد مسوول آن این شرکت‌ها نیستند.

سعید صابونی در این‌باره می‌گوید: ما فقط اطلاع‌رسانی می‌کنیم که تا زمانی که سند برای واحد‌ها صادر نشده، خرید و فروش آن غیرقانونی است. پیگیری این‌که آیا متقاضی، واحد بدون سند خود را می‌فروشد یا خیر، به ما ربطی ندارد. ما از کارهای پشت صحنه خبر نداریم.

مدیرعامل شرکت عمران پردیس نیز درباره این تخلف می‌گوید: یک نفر با توجه به شرایطی که داشته، مسکن مهر گرفته است و حتی سند واحد نیز برای او صادر شده اگر این افراد بیرون از سیستم ما واحدی را در بنگاه‌ها معامله کنند ما چه ابزاری برای کنترل آن می‌توانیم داشته باشیم.

در کنار اظهارات مدیران عامل شرکت‌های پرند و پردیس درباره اصل کنترل و نظارت بر این موضوع، مسئله دیگری نیز مطرح شده‌ است و آن اینکه منشا و مبدا تخلف مذکور در کجا بوده‌ است؟!

مصطفی قلی خسروی_ رییس اتحادیه کشوری مشاوران املاک ــ در این‌باره اظهار می‌کند که بیشتر این معاملات توسط خود شرکت عمران پردیس انجام می‌شود!

وی در این باره می‌گوید: ناظران و بازرسان ما با نظارت‌های قوی که از پردیس کرده‌اند، خبر آورده‌اند که افراد در خود عمران پردیس این معامله‌ها را از طریق ورود به سامانه و آگهی‌ها انجام می‌دهند و فعالیت خود تحت عنوان بنگاه‌های معاملاتی پیش می‌برند.

بر اساس این اظهارات، موضوع را از مدیر عامل شرکت عمران پردیس پیگیری کردیم که او در این باره گفت: این ادعا که معامله غیر قانونی مسکن‌های مهر پردیس توسط شرکت عمران پردیس صورت می‌گیرد کذب محض است و ما اسنادی مبنی بر اثبات انجام معاملات در بنگاه‌های معاملاتی داریم!

به گفته او اظهارات رییس اتحادیه کشوری مشاوران املاک مبنی بر این‌که این خرید و فروش‌ها توسط شرکت عمران پردیس صورت می‌گیرد، کذب محض است و ما اسنادی داریم که براساس آن می‌توانیم ثابت کنیم این فعالیت‌های غیر قانونی صرفا توسط بنگاه‌داران صورت می‌گیرد.

ابوالفضل صومعلو- معاون وزیر راه و شهرسازی- نیز در این‌باره می‌گوید: هر کسی که سند بگیرد می‌تواند آن را منتقل کند و هیچ منع قانونی ندارد. درباره مسکن‌های خودمالک و ۹۹ ساله وام ۲۵ میلیونی که به متقاضی پرداخت می‌شود یارانه‌دار است و بهره‌ی این وام نیز سود چهار درصد است، ولی قطعا وام ۲۵ میلیون تومانی یارانه‌دار با سود چهار درصد نمی‌تواند به خریداری که واجد شرایط نیست، منتقل شود.

هر چند از نظر حقوقی وقتی کسی حقی داشته باشد می‌تواند این حق را واگذار کند، به خصوص اگر فرد سند ملک خود را نیز داشته‌ باشد ولی در حال حاضر انجام هرگونه معامله‌ای در زمینه مسکن مهر تخلف است. باید در نظر داشت بازنده نهایی این میدان مردمی هستند که سرمایه خود را وارد بازار کردند و از روی بی اطلاعی فریب کسانی که بی هیچ نظارتی مشغول معامله غیر قانونی مسکن مهر هستند، را می‌خورند.

    نظرات