مشکل مستاجران با اخذ مالیات از مالکان حل نمی‌شود

مشکل مستاجران با اخذ مالیات از مالکان حل نمی‌شود

http://www.bananews.ir/اوایل این هفته در رسانه‌ها طرح یکی از نمایندگان مجلس برای اخذ مالیات از منازل خالی با هدف جلوگیری از احتکار خانه و حمایت از مستاجران مطرح شد که موافقان و مخالفانی را در سطح کشور داشته است.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) نایب ریس اتحادیه کشوری دفاتر مشاوران املاک در این باره گفت: تصویب قانون مالیات بر خانه‌های خالی نیازمند شرایط خاصی است، چرا که بازرسی و شناسایی این منازل به ضمانت‌های اجرایی دقیق قانونی نیاز دارد.

رسول جهانگیری درگفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: اجرای طرح مالیات بر خانه‌های خالی نیاز به ضمانت‌های اجرایی دقیق و خاصی دارد و با اخذ مالیات از مالکان این منازل به سادگی مشکلات مستاجران حل نمی‌شود.

وی با بیان اینکه شناسایی این منازل کار دشواری است، تصریح کرد: برای نمونه از شخصی که ۵۰ واحد آپارتمانی مشخص دارد می‌توان مالیات گرفت، اما خانه افرادی که صرفا یک طبقه بالای منزل خود دارند و نیز افرادی که واحدهای پراکنده در سطح شهر دارند را نمی‌توان به راحتی شناسایی کرد و شرایط بازرسی دشواری را ایجاد می‌کند.

نایب رییس اتحادیه کشوری دفاتر مشاوران املاک تاکید کرد: در شرایط فعلی بهترین راهکار، ایجاد کارگروه تعیین اجاره‌بها برای تصویب میزان اجاره منازل بر اساس قولنامه‌های رسمی قوه قضاییه و اتحادیه صنفی مربوطه، مطابق تورم سالانه کشور است.

جهانگیری افزود: در صورت تعیین نرخ قطعی و رسمی در هر استان، افرادی که به احتکار منازل اقدام کرده‌اند به ناچار برای رفع ضرر و دستیابی به درآمد مجبور به اجاره دادن منازل به مستاجران خواهند کرد.

    نظرات