پرباران‌ترین منطقه تهران کجاست؟

پرباران‌ترین منطقه تهران کجاست؟

http://www.bananews.ir/« باران تابستانی هوا را شست، از گرد و خاک کم کرد، دما را پایین کشید، کولرها خاموش شد، مصرف انرژی به حداقل مصرف در فصل گرما رسید، گیلان سیل آمد، تهران آب‌گرفته شد، همه جوگیر و خوشحال شدند. اما فقط همه شهرنشینان این حس را داشتند. کشاورزان اصلا حس خوبی به این باران ندارند. زراعت آن‌ها روی زمین تفدیده است و باید آمده شود برای برداشت. پس لعنت می‌فرستند بر این باران بی‌موقع.»

باران از کجا آمد؟

سازمان هواشناسی از هفته گذشته، پیش‌بینی بارش این باران را کرده و البته دو روز پیش از بارندگی هم هشدار سیلاب داده بود.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) پرویز رضازاده، مشاور رییس سازمان هواشناسی می‌گوید این باران ترکیبی بود از موج مدیترانه‌ای و موج باران‌زایی که از اروپا به ایران رسید.

این باراندگی‌ها ترکیب موجی از مدیترانه و اروپا بود که از شمال غرب وارد ایران شده. مسیر حرکت این موج طوری بود که هم استان‌های شمال البرز و هم استان‌های جنوب البرز را تحت تاثیر قرار داد.

باران از آذربایجان غربی و شرقی و اردبیل به زنجان، قزوین، گیلان، مازندران، تهران، گلستان و حتی سمنان رسید و خراسان شمالی و بخشی ار خراسان رضوی را هم نم‌دار کرد.

به گفته رضازاده، این بارندگی‌‌ها، چندان طبیعی نیستند، اما تجربه شده‌اند.

اینکه هر سال بخواهیم این بارندگی‌ها را داشته باشیم، غیر طبیعی است؛ در واقع ما هر سال لزوما در تیر و مردادد بارندگی نداریم. اما سال‌هایی بوده که در تیر و مرداد بارندگی داشته‌ایم و حتی به سیلاب هم منجر شده.

او می‌گوید اوایل هفته آینده هم الگوی باران‌زایی به سمت ایران می‌آید، اما (قدرت آن) به شدت توده باران‌زایی که ۲۵ و ۲۶ تیرماه تجربه شد، نیست.

این باران بد بود

اما بارانی که آمد و همه تهرانی‌ها را خوشحال کرد، بی‌موقع بود. پروفسور پرویز کردوانی، جغرافیدان برجسته ایرانی می‌گوید هیچ کشاورزی در تیر و مرداد آرزوی باران ندارد.

او می‌افزاید: الان در تمام ایران باران بیاید ضرر است؛ چون کشاورزان، زراعت تابستانه دارند که با این باران خراب می‌شود. تنها جایی از ایران که باران را حالا دوست دارند، در لارستان است که دراین فصل، عصرها باران‌های ۴۰ روزه دارند و به همین خاطر صیفی می‌کارند. در همین ۴۰ روز هم محصول بار می‌دهد.

به گفته او در گیلان و مازندران هم این باران ضرر دارد.

در آذربایجان و گیلان و مازندران هم نیابد باران بیاید. از ۱۰ روز دیگر مازندرانی‌ها می‌خواهند برنج برداشت کنند، خدا خدا می‌کنند باران نیاید. اگر بارندگی باشد، همه محصول خراب می‌شود. از حالا تا مردادماه.

گرد و خاک، باعث بارندگی شد؟

در یک ماه گذشته هربار تهران با گرد و خاک دست و پنجه نرم کرده، بلافاصله بارانی آمده است و هوا پاکیزه شده. پروفسور کردوانی اما می‌گوید این باران کاری به گرد و غبار ندارد، هرچند اگر شدت باران کم بود، باران اسیدی تهرانی‌ها را بیچاره می‌کرد.

درست است که گرد و غبار بارندگی را بیشتر می‌کند، اما این برای منطقه استواست که یک مکانیزم دارد. در نتیجه ذرات ریز و گردو غباری که می‌رود بالا، کانی هم سرد می‌شود و ایجاد بارندگی می‌کند. به این می‌گویند هسته تراکم.

او البته می‌گوید که گرد و خاک باعث می‌شود میزان بارندگی در مناطق مختلف تهران متغیر باشد.

تهران سه ایستگاه دارد. مهرآباد از همه کمتر است. گفته می‌شود بارندگی تهران بین ۲۳۰ تا ۲۴۰ میلی لیتر است. فرودگاه مهرآباد ۱۱۰۰ متر ارتفاع دارد. تجریش هم دارد که خیلی بیشتر است. بیشترین میزان بارندگی در تهران، در تهرانپارس اتفاق می‌افتد. این را مردم نمی‌دانند. ما همه‌اش فرودگاه مهرآباد را سند قرار و گزارش می‌دهیم، در حالی که تهرانپارس باید گزارش شود. گرد و غباری که از خوزستان می‌آید، می‌تواند خیلی به بارندگی کمک کند. . همین گرد و غباری که جلوی چراغ ماشین می‌بینید، از لحاظ بارندگی نعمت خیلی بزرگی است. بیشترین بارندگی باید در مرکز شهر اتفاق بیفتد، مثل میدان امام، چون شلوغ‌تر است و گردو غبارش بیشتر. اما چون تهران باد جنوب غربی دارد از غرب می‌آید و این گرد و غبار را می‌برد طرف تهرانپارس و تبدیل می‌شود به باران و می‌ریزد.

خبر آنلاین

    نظرات