مزیت رکود هفته‌های اخیر در معاملات مسکن

مزیت رکود هفته‌های اخیر در معاملات مسکن

http://www.bananews.ir/در پی رکود خرید و فروش مسکن در شهر تهران طی فصل بهار، انبوه‌سازان در روزهای اخیر مجبور شدند سطح قیمت فروش تعدادی از آپارتمان‌های عرضه شده را کاهش دهند.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) انبوه‌سازان طی سه ماه اخیر تحت تاثیر رکود معاملات مسکن به شدت با کمبود نقدینگی برای ادامه ساخت و سازهای جدید روبه‌رو شده‌اند و حالا تصمیم گرفته‌اند با کاهش محسوس قیمت پیشنهادی فروش واحدهای نوساز، ضمن تحریک بازار تقاضا برای خرید، منابع مالی لازم برای ساخت و ساز را تامین کنند.

طبق گفته عده‌ای از بنگاهداران در مناطقی از شرق و غرب تهران در حال حاضر فرصت مناسبی برای خرید واحدهای مسکونی مهیا شده است زیرا در حال حاضر اغلب سازنده‌ها واحدهای تکمیل شده خود را با قیمت‌های ارزنده به بازار عرضه می‌کنند.

البته خریداران در بازار مسکن نباید به این مساله امید داشته باشند که فرصت پیش آمده در هفته‌های آینده ادامه خواهد داشت زیرا شواهد نشان می‌دهد که اعلام نرخ‌های منصفانه در بازار احتمالاً مقطعی است.

یکی از مشاوران املاک فعال در محدوده تهرانپارس

در این‌باره به «دنیای اقتصاد» گفت: اکنون اغلب سازنده‌ها در این منطقه واحدهای تکمیل شده خود را متری ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان کمتر از قبل به بازار فروش عرضه می‌کنند.

وی دلیل اقدام این دسته از سازنده‌ها را نیاز فوری مالی عنوان کرد و افزود: طی یکی دو ماه گذشته از یک سو بازار معاملات واحدهای مسکونی با رکود مواجه شد و از طرف دیگر موعد چک‌های سازنده‌ها فرا رسید به همین خاطر اغلب سازنده‌ها در بازار مسکن این روزها مجبور شده‌اند تا تعدادی از واحدهای آماده تحویل را زیر قیمت به متقاضیان واگذار کنند.

جعفریان در ادامه خاطرنشان کرد: هر یک از سازنده‌ها که واحدهای پروژه‌های مختلف شان را نزد چندین بنگاه سپرده‌اند به دلالان خود تاکید می‌کنند که برای مشتری‌یابی یکی از فایل‌های شان عجله کنند و همچنین قیمت پیشنهادی خود را به علت تامین نیاز مالی کاهش می‌دهند.

این مشاور املاک تصریح کرد: برای مثال واحدهایی که در فلکه اول و دوم تهرانپارس در دو ماه گذشته متری ۴ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان قیمت‌گذاری شده بود حالا همین واحدها با قیمت متری ۳ میلیون و ۹۰۰ هزار تا ۴ میلیون تومان به خریدار واگذار می‌شود و چنین واحدهایی در مرحله پیش‌فروش حدودا متری ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان ارزش‌گذاری شده است.

جعفریان همچنین اظهار کرد: در حالی که این روزها نزدیک به ۳۵ درصد سازنده‌ها به دلیل شرایط فعلی بازار از لحاظ میزان مراجعه متقاضیان راضی شده‌اند واحدهای خود را چندین میلیون کمتر از خواسته شان قیمت‌گذاری کنند، اما این موضوع به این معنا نیست که آنها متضرر شده‌اند؛ چراکه آنها فقط از سود کمتر حاصل از ساخت‌وساز بهره‌مند می‌شوند و عملا سرمایه شان بدون هیچ کاستی دوباره برمی‌گردد.

    نظرات