تست کیفیت مسکن‌مهر «۵ /۱۶» گرفت

تست کیفیت مسکن‌مهر «۵ /۱۶» گرفت

http://www.bananews.ir/نوک یکی از پیکان‌های پررنگی که این روزها آپارتمان‌های مسکن‌مهر را هدف گرفته، نقد «کیفیت سازه» در این ساختمان‌ها را برعهده دارد.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) در برخی مناطق شهری کشور بعد از تحویل واحدهای مسکونی‌مهر، افراد مجبور شده‌اند حداقل یک میلیون تومان هزینه کنند تا واحد را از حالت خام به حالت مسکونی تبدیل کنند و در برخی دیگر از همین واحدها، چند روز بعد از سکونت، وقوع ایراد جدی در قسمت‌های پنهان ساختمان، ساکنان را مجبور به تخلیه چندروزه و تعمیر‌اساسی سازه کرده است.

در مقابل این کیفیت ضعیف، در پروژه‌ای که یک شرکت خارجی در شهر جدید پرند تحت عنوان مسکن‌مهر ساخته، رضایت ساکنانش به نسبت ایرانی‌سازها، بیشتر است!

در وزارت راه‌وشهرسازی، مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی مسوولیت نظارت بر کیفیت ساخت‌وسازهای مسکن‌مهر را برعهده دارد.

با محمود فاطمی‌عقدا ربیس این مرکز درباره تست کیفیت مسکن‌مهر گفت‌وگو کرده‌ایم و از او همچنین درباره پروژه‌ای که سال۸۸ در مرکز تحقیقات تحت عنوان «اختراع روش ۴۵ روزه‌سازی مسکن» تعریف شد و مقرر شده بود یکسری مسکن‌مهر با این روش ظرف مدت کوتاهی ساخته و بهره‌برداری شود، پرسش کرده‌ایم که البته متن پاسخ حاکی از ناکامی مکرر در این پروژه است. ظاهرا بخشی از خانه‌هایی که با این روش طی دو سه سال گذشته احداث شده آماده است، اما چون آب و برق ندارند، امکان استفاده از آنها فعلا مقدور نیست.

* آقای عقدا! شما به کیفیت مسکن‌مهر چه نمره‌ای می‌دهید؟

من به کیفیت مسکن‌مهر از ۲۰ ، حداقل نمره‌ای بین ۱۶ تا ۱۷ می‌دهم.

* به چه دلیل؟

چون این واحدها هم از نظر سازه‌‌ای مطمئن هستند و هم اینکه ما تضمین کیفیت می‌دهیم که این واحدها در برابر حوادث از مقاومت لازم برخوردار هستند.

* ضمانت شما شامل زلزله هم می‌شود؟

ببینید طراحی‌های مسکن مهر و میزان مقاومت‌ها در هر منطقه متفاوت است و باید این مساله را به تفکیک مناطق مورد بررسی قرار دهیم. اما در کل کشور به طور متوسط مسکن مهر مقاومت لازم را در برابر ۷ ریشتر زلزله دارا است.

* در ساخت و سازهای مسکن مهر در شهر جدیدپرند در کنار انبوه‌ سازنده‌های ایرانی یک برج‌ساز ترکیه‌ای ۲۰ هزار واحدمسکونی ساخت و ۵ هزار واحد آن افتتاح شد. الان می‌بینیم که استقبال و رضایت عمومی از ساخت و سازهای شرکت ترکیه ای به مراتب بیش از واحدهای ساخته شده از سوی انبوه سازان ایرانی در این منطقه است، این واقعیت را شما هم قبول دارید؟ فکر می‌کنید علت چیست؟

شرکت ترکیه ای سازنده مسکن مهر از سیستم قالب‌های تونلی برای ساخت این واحدها استفاده کرده که این روش، سیستمی رایج در ساخت‌و‌سازهای کشور ما هم بوده است. بنابراین فناوری ساخت این واحدها دیوارهای برشی بتنی است که از قبل از انقلاب هم در کشور ما رواج داشته است. در کل این فناوری، مزیتی بیشتر از فناوری‌های نوین واحدهای ایرانی‌ساز ندارد.

* پس چرا کیفیت واحدهای ترک الان بهتر از واحدهای ایرانی است؟

به هر صورت ساختمان‌های بتنی دیوار برشی، چون از بتن مسلح ساخته شده‌اند قاعدتا ساختمان‌های مقاوم‌تری نسبت به سایر ساخت‌وسازها هستند از جهت دیگر مردم ما شاید ذهنیتی که از ساختمان‌های خوب دارند این است که ساختمان حتما باید محکم و مثل فولاد و بتن، سخت باشد؛ در صورتی که ساختمان‌های با فناوری نوین مثل LSF و ساختمان‌های چوبی دیوارهای نازک و تو خالی دارد؛ که البته اگر این برداشت را مد نظر قرار دهیم برداشتی غیرنادرست و غیرکارشناسی کرده‌ایم؛ ساختمان‌های صنعتی ساختمان هایی سبک با مقاومت بالا هستند و مباحث مربوط به بهینه سازی و صرفه‌جویی انرژی در آنها واقعا حل شده است؛ در واقع با نگاه کارشناسی اگر بخواهیم قضاوت کنیم ساختمان‌های صنعتی ساختمان هایی بهتر هستند در مقایسه با ساختمان‌های با فناوری قالب‌های تونلی که ساختمان هایی سنگین هستند و محدودیت‌های معماری هم در آنها وجود دارد.

* از بحث نحوه و روش ساخت و سازهای مسکن مهر که عبور کنیم بحث کیفیت مصالح ساختمانی و استانداردهای مصالح مطرح می‌شود؛ در حال حاضر چنددرصد مصالح ساختمانی مورد استفاده در ساخت و سازهای مسکونی استاندارد هستند؟

براساس آمار موثقی که در نتیجه جمع‌بندی آمارها و مطالعات انجام شده از سوی سازمان استاندارد، وزارت صنعت، معدن و تجارت و مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی به دست آمده است در حال حاضر در زمینه کیفیت مصالح ساختمانی مشکلاتی وجود دارد و ما هنوز به رغم تلاش‌های انجام شده به استاندارد ۱۰۰ درصدی نرسیده ایم و رقم استاندارد زیر ۹۰ درصد است.

* دقیقا چند درصد ؟

براساس آخرین آمار، بین ۸۷ تا ۸۸ درصد است.

* یکی از برنامه‌هایی که مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن طی سه سال اخیر پیگیر آن بوده است ساخت واحدهای مسکونی به روش ۴۵ روزه سازی در شهر جدید هشتگرد بوده است. چرا ۴۵ روزه سازی که مدت ساخت آن از نامی که بر آن گذاشته شده است مشخص است، باید سه سال به طول بینجامد و هنوز به مرحله افتتاح نرسد؟

درحال حاضر بیش از ۱۰۰۰ واحد از ۲هزار واحد مسکونی‌مهر پروژه ۴۵ روزه‌سازی در دو استان تهران و مازندران آماده تحویل و افتتاح است؛ ضمن اینکه هم اکنون آغاز ساخت ۳ هزار واحد دیگر در کشور را در برنامه داریم. اما در مورد طولانی شدن زمان ساخت پروژه هشتگرد باید بگویم که بیش از ۶ ماه زمین‌های درنظر گرفته شده برای ساخت این واحدها با مشکل معارض مواجه بود و برخی مشکلات دیگر همچون مشکلات محوطه سازی، فاضلاب و گاز نیز باعث طولانی شدن زمان ساخت و آماده‌سازی چند بلوک ۴۵ روزه ساز هشتگرد شد و چون بنابر‌ تاکید رییس جمهور و وزیر راه و شهرسازی تمام واحدها تا زمانی که از نظر تجهیزات و زیر ساخت کامل نباشند اجازه افتتاح ندارند، هم اکنون بخش قابل توجهی از واحدهای پروژه ۴۵ روزه سازی هشتگرد به متقاضیان تحویل موقت شده که به دلیل مشکلات زیرساختی و محوطه‌سازی هنوز به صورت رسمی افتتاح نشده است. مابقی بلوک‌هایی هم که به صورت کامل ساخته نشده‌اند با پیشرفت فیزیکی بیش از ۹۰ درصد در حال تکمیل هستند.

    نظرات