راه اندازی نخستین مرکزتحقیقاتی نوع دوم اقیانوسی در کشور

راه اندازی نخستین مرکزتحقیقاتی نوع دوم اقیانوسی در کشور

http://www.bananews.ir/رییس موسسه ملی اقیانوس شناسی گفت: نخستین مرکز تحقیقاتی منطقه ای نوع دوم غرب آسیا وابسته به سازمان آموزشی ، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد (یونسکو )در زمینه اقیانوس شناسی در کشور راه اندازی می شود.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir)' وحید چگینی ' روز شنبه در گفت و گو با ایرنا یادآور شد : منظور از مرکز منطقه ای نوع دوم اقیانوسی این است که هزینه آنها توسط کشور میزبان تامین می شود و مرکز منطقه ای نوع اول اقیانوسی یعنی این که بودجه و اعتبارات آن توسط یونسکو تامین می شود.

وی خاطرنشان کرد که سازمان اقیانوس شناسی آمادگی دارد سالانه یک میلیون دلار برای این مرکز هزینه کند . قرار است شهریورماه امسال نماینده ای از سوی کمیسیون بین دول اقیانوسی یونسکو برای بررسی و مطالعات بیشتر در مورد این مرکز به ایران سفر کند.

وی افزود: این مرکز در صورت موافقت وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری و فراهم شدن امکانات لازم ، آمادگی پذیرش دانشجو را در مقطع دکترا از کشورهای غرب آسیا و افریقایی به صورت بورسیه دارد . همچنین دراین مرکز، دوره های آموزشی کوتاه مدت به زبان انگلیسی برای متخصصان برگزارمی شود .

رییس موسسه ملی اقیانوس شناسی گفت : دراین مرکز همچنین فعالیت های مرتبط با آموزش ها و گشت های دریایی و اقیانوسی ، تبادل داده های اقیانوسی ، پایش های محیطی ، مدلسازی پدیده های مختلف و برخی اقدامات در زمینه دریا و اقیانوس انجام می شود.

به گفته وی پیشنهاد راه اندازی این مرکز دو سال پیش به یونسکو ارایه شد و سپس این پیشنهاد در کمیسیون بین دولی اقیانوس شناسی یونسکو مطرح و مورد بررسی قرار گرفت و اکنون نیز قرار است نماینده ای از یونسکو برای بررسی بیشتر شهریورماه به ایران سفر کند.

    نظرات