۴۰ درصد از انرژی مصرفی بخش ساختمان هدر می‌رود

۴۰ درصد از انرژی مصرفی بخش ساختمان هدر می‌رود

http://www.bananews.ir/رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان اصفهان از اهمیت بهینه سازی مصرف انرژی در ضوابط ساخت و ساز و تأثیر آن در انجام معاملات مسکن در آینده نزدیک خبر داد.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) مصطفی بهبهانی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین مباحثی که در کشور مطرح است، صرفه جویی در مصرف انرژی است، زیرا با گذر زمان مصرف انرژی افزایش می‌یابد ولی تولید انرژی از آنجا که باید تابع شرایط جهانی باشد، در حد ثابتی باقی خواهد ماند و در نتیجه افزایش تولید نخواهیم داشت.

وی ادامه داد: در حال حاضر افزایش مصرف انرژی با کاهش صادرات آن جبران می‌شود ولی اگر این رویه ادامه یابد دیگر نمی‌توان صادراتی در زمینه نفت و انرژی که مهم‌ترین بخش تأمین کننده درآمد کشور است، داشت.

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان اصفهان بیان کرد: ۴۰ تا ۵۰ درصد از کل انرژی مصرفی کشور مربوط به بخش ساختمان می‌باشد که از این میزان نیز حدود بیش از ۴۰ درصد به علت شرایط نامطلوب ساخت و ساز به هدر می رود.

بهبهانی در خصوص علت هدررفت انرژی در سال‌های گذشته، گفت: ارزان بودن قیمت حامل‌های انرژی علت اصلی این هدر رفت می‌باشد و با توجه به این‌که در سال‌های اخیر انرژی قیمت واقعی خود را پیدا کرده، با انجام سرمایه‌گذاری در بخش ساختمان، در ابتدا ممکن است متحمل هزینه‌هایی جهت بهینه سازی انرژی در این بخش شویم، ولی با توجه به قیمت‌های رو به رشد حامل‌های انرژی بعد از گذشت چند سال، بازگشت سرمایه خواهیم داشت.

وی در خصوص الزامی شدن اجرای مبحث نوزدهم مقررات ملی ساختمان طی هشت سال گذشته در کشور، اظهار کرد: مطابق با تصویب شیوه نامه اجرایی شدن قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان، از سال ۱۳۸۴ در اصفهان اجرای این مبحث مبنی بر بهینه سازی مصرف انرژی در ساختمان‌ها در دستور کار قرار گرفته و در حدود سه سال است که در پروانه ساختمان‌ها الزامی بودن عملیاتی شدن این مبحث توسط طراح و ناظر ساختمان مطرح شده و شهرداری نیز برای صدور پایان کار ساختمان جهت اطمینان از اجرای آن، استعلام می‌کند.

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان اصفهان افزود: متأسفانه با وجود الزامی بودن این مبحث، هنوز ۴۰ درصد از ساخت‌های جدید اصفهان در اجرای آن تخلف می‌کنند که علت آن عدم واقف بودن مالک و سازندگان به اهمیت و مزایای اجرای آن در ساختمان است.

بهبهانی با اشاره به این‌که بخشی از شهر اصفهان دارای بافت سنتی است، افزود: برای این بخش‌ها اقداماتی مانند تعویض پنجره، اجرای سیستم کنترل هوشمند انرژی، عایق کاری سقف میسر است که علیرغم هزینه بر بودن اقدامات بازسازی، مزایایی که به مرور زمان و با صرفه جویی به دست خواهد آمد، بسیار بیشتر است.

وی در خصوص عملیاتی شدن اجرای مبحث نوزدهم اظهار کرد: اگر مبحث نوزدهم به طور کامل انجام شود بخش مهمی از مشکلات انرژی کشور حل می شود، ولی مشکل اصلی عملیاتی شدن این مبحث است که برای انجام آن نیاز به فرهنگ سازی می‌باشد که باید از طریق رسانه‌های جمعی و پرمخاطب انجام شود.

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان اصفهان گفت: مبحثی که در حال حاضر برای ساختمان‌های موجود مطرح است، تهیه برچسب انرژی برای هر ساختمان و مشخص نمودن اینکه در چه رده‌ای از لحاظ مصرف انرژی قرار دارد، می‌باشد تا خریداران ساختمان بدانند چه میزان هزینه را برای تأمین انرژی متحمل خواهند شد که این خود انگیزه‌ای قوی برای رعایت این مبحث برای سازندگان در ساخت و سازهای جدید خواهد بود.

    نظرات