تفکیک مسوولیت شرکت‌های هواپیمایی در پرواز داخلی و خارجی

تفکیک مسوولیت شرکت‌های هواپیمایی در پرواز داخلی و خارجی

www.BanaNews.irهفته گذشته با تصویب مجلس، مسوولیت شرکت‌های هواپیمایی در دو پرواز بین‌المللی و داخلی تفکیک شد امری که رییس انجمن شرکت‌های هواپیمایی با توجه به ضرورت عضویت ایران در کنوانسیون‌های جهانی و نیز وجود قانون مجازات اسلامی در کشور آن را طبیعی و به دور از هرگونه تعبیض دانست.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) سیدعبدالرضا موسوی در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: ایران در بخش صنعت هواپیمایی و حمل و نقل هوایی عضو کنوانسیون‌های مختلف جهانی است و باید از آن‌ها تبعیت کند.

وی ادامه داد: ما نمی‌توانیم در کشور نرخ دیه را تغییر دهیم. از طرفی طبق قوانین بین المللی باید به مسافرین پروازهای خارجی خسارت بدهیم تا بتوانیم در مجامع جهانی همچون دیگر کشورها حضور داشته باشیم.

موسوی با بیان این‌که همواره وکلای حقوقی در بحث پروازهای خارجی بر سر گرفتن خسارت مسافرین و نیز بار در خطوط هوایی بین المللی دعوا داشته‌اند، اظهار کرد: در شرایطی که نمی‌توان قانون مجازات اسلامی را تغییر داد و باید آن را ثابت نگه داشت مجلس شورای اسلامی تصمیم گرفت مسوولیت شرکت‌های هواپیمایی در دو پرواز بین المللی و داخلی را تفکیک کند.

وی تاکید کرد:‌ تفکیک این موضوع هیچ تبعیضی برای مسافرین به همراه ندارد.

وی همچنین اظهار کرد: تصویب این قانون اختلاف‌نظرها در دادگاه‌ها بر سر دعاوی مربوط به پروازهای خارجی را کاهش داده و از تسلط آراء می‌کاهد.

وی با اشاره به نرخ بیمه در دیگر کشورها خاطرنشان کرد: در کشورهای CIS نرخ بیمه برای مسافرین پروازهای هوایی بسیار پایین‌تر از آن چیزی است که در ایران وجود دارد. از طرفی در حوزه آمریکا این رقم بسیار بالاتر و حدود ۵۰۰ هزار دلار است. ایران با عضویت در کنوانسیون‌های جهانی نرم بین المللی را برای بیمه مسافرین می‌پذیرد. در داخل کشور نیز حادثه‌دیدگان در پروازهای داخلی از قانون مجازت اسلامی برای حمایت از خود بهره می‌برند.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی چهارشنبه هفته گذشته ۱۱ مرداد ماه در بررسی جزییات لایحه‌ی تعیین حدود مسوولیت شرکت‌های هواپیمایی ایرانی، ماده یک این لایحه را تصویب کردند که براساس آن مسوولیت شرکت‌های هواپیمایی ایرانی در مورد حمل ونقل مسافران، بار و اساسیه در پروازهای بین المللی متعاقب با کنوانسیون ورشو و در خصوص پروازهای داخلی در مورد حمل و نقل مسافران مطابق با قانون مجازات اسلامی خواهد بود. در حالی این ماده در مجلس تصویب شد که اخطارهای نمایندگان درباره تفاوت در پرداخت خسارات پروازهای داخل و خارج را به همراه داشت.زیرا نمایندگان این قانون را مصداق تعبیض ناروا عنوان کردند.

چند تن از نمایندگان مخالف این لایحه نیز در صحن مجلس در اظهارات خود تفاوت در پرداخت خسارت‌های پروازهای داخل و خارج را ظلم فاحش به مسافرین اعلام کردند. اما با وجود مخالفت‌های موجود این ماده از قانون با ۱۶۱ رای موافق در برابر ۲۸ رای مخالف و ۳۴ رای ممتنع به تصویب مجلس رسید.

    نظرات