پرداخت ۲۰۰ هزار تومان مالیات در ازای هر ۵۰ متر خانه

پرداخت ۲۰۰ هزار تومان مالیات در ازای هر ۵۰ متر خانه

http://www.bananews.ir/بر اساس طرح مالیات بر خانه‌های خالی که در راستای کاهش و تعدیل قیمت مسکن اجرایی می‌شود، به ازای هر ۵۰ متر، ۲۰۰ هزار تومان مالیات دریافت خواهد شد که این طرح در صورت ابلاغ قانونی قابلیت اجرا دارد.

به‌ گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) با وجود این‌که هر ساله در فصل و انتقالات با حجم زیادی از جابه‌جایی‌ها مواجه هستیم ولی با توجه به رکود در بازار فعلی مسکن امسال بازار خرید و فروش و رهن و اجاره رونق چندانی نداشته است.

به دلیل بالا بودن قیمت در بازار خرید مسکن سیل تقاضا به سمت بازار اجاره‌بها حرکت کرد و موجب شکل‌گیری تورم در آن شد. در این راستا شاهد برنامه‌ریزی و اتخاذ سیاست‌هایی برای کنترل بازارا مسکن از سوی سیاست‌گذاران نظیر طرح مالیات بر خانه‌های خالی بودیم.

این طرح در حالی در حال اجرا است که قرار است بر اساس آ‌ن به ازای هر متر از خانه خالی چهار هزار تومان مالیات گرفته شود بر این اساس برای هر ۵۰ متر خانه خالی باید مبلغ ۲۰۰ هزار تومان مالیات پرداخت شود.

بسیاری از مسئولان و سیاست‌گذاران در این عرصه معتقد هستند با اجرای این طرح قیمت مسکن کاهش یافته و واقعی می‌شود.

در دو ماهه پایانی سال قبل و شش ماهه اول سال جاری قیمت مسکن از تغییراتی برخوردار بوده از این رو حتی اگر مالکان در راستای اجرای طرح مالیات بر خانه‌های خالی تا میزان ۴۰درصد قیمت‌های مسکن را کاهش دهند بازهم توان خرید در متقاضیان به وجود نخواهد آمد. می‌توان پیش‌بینی کرد که در آینده با اجرای طرح مالیات بر خانه‌های خالی که بر اساس آن مالیات ۲۰۰ هزار تومانی برای هر ۵۰ متر خانه خالی یا به عبارتی برای هر متر چهار هزار تومان مالیات دریافت می‌شود، مسکن دیگر یک کالای سرمایه‌ای نیست و هیچ کس به جز زمان رفع نیاز به سراغ خرید خانه نمی‌رود.

البته بر اساس طرح کمیسیون اقتصادی مجلس علاوه بر اجرای مالیات ۲۰۰ هزار تومانی برای هر ۵۰ متر، در پایان هر فصل به صورت تصاعدی با نرخ پنج درصد از خانه‌های خالی مالیات دریافت می‌شود.

در این راستا، رییس سازمان امور مالیاتی کشور درباره اجرای این طرح معتقد است مالیات بر خانه‌های خالی قیمت مسکن را کاهش دهد.

به گفته‌ وی این سازمان برای اجرای طرح مالیات بر خانه‌های خالی آمادگی کامل داشته و مجری قانون خواهد بود.

    نظرات