«فرهنگ سازی» پشتوانه اصلی نهضت بهسازی بافت‌های فرسوده

«فرهنگ سازی» پشتوانه اصلی نهضت بهسازی بافت‌های فرسوده

http://www.bananews.ir/معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران فرهنگ سازی را پشتوانه اصلی نهضت بهسازی بافتهای فرسوده عنوان کرد.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) مجید کیان‌پور اظهار کرد: امروزه مقوله فرهنگ و هویت هر قوم و ملتی و شناخت همه جانبه آن از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. در این بین فرهنگ سازی در سطح اجتماع با هدف تقویت و گسترش مبانی و اصول فرهنگی اصیل و انجام بسترسازی‌های لازم در این خصوص مورد اهتمام ویژه است.

وی گفت: امروزه مقوله فرهنگ و هویت هر قوم و ملتی و شناخت همه جانبه آن از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. در این بین فرهنگ سازی در سطح اجتماع با هدف تقویت و گسترش مبانی و اصول فرهنگی اصیل و انجام بسترسازی‌های لازم در این خصوص مورد اهتمام ویژه است.

معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: توجه به این موضوع در ارتباط با بهسازی و نوسازی بافتهای فرسوده نیز دارای جایگاه مهم و کلیدی است، چراکه بسیاری از محلات واقع در محدوده‌های بافت فرسوده کشور از محلات قدیمی و باسابقه شهر به حساب می‌آیند و اکثر معتمدین و چهره‌های سرشناس بومی یا در این مناطق ساکن هستند یا متولد و بزرگ شده آنجا بوده‌اند و به نوعی هویت و اصالت شهر برخاسته از این مناطق است. پس در یک نگاه کلی به این نتیجه می‌رسیم که فرهنگ غنی و هویت اصیل به عنوان دو عنصر کلیدی می‌تواند در حکم موتور محرکه بهسازی و نوسازی در این مناطق عمل کند، ولی عملاً با وجود چنین پشتوانه‌های محکمی این محلات آنگونه که شایسته این قشر از جامعه است از استانداردهای اولیه در ابعاد شهرسازی برخوردار نیستند. مهمترین و اساسی ترین دلیل بر وجود چنین وضعیتی عدم فرهنگ سازی عمومی در بین مردم است.

کیان‌پور خاطرنشان کرد: امروزه تعابیری چون نوسازی، مقاوم سازی، محله ایمن، معابر استاندارد، ریز دانگی، نفوذناپذیری و... که در جامعه حرفه‌ای مطرح می‌شود، مفاهیمی ناآشنا برای مردم است. دلیل این امر را می‌توان در عدم آشنایی کافی آنان و حتی در بعضی موارد، اطلاعات نادرست و غیر علمی در این موضوعات دنبال کرد. تجربه نشان داده آغاز هر تغییری بسیار سخت و دشوار است بگونه‌ای که انسان وقتی به انجام چنین تحول و دگرگونی در زندگی روزمره خود می‌اندیشد و زحمت و نیروی اولیه‌ای که باید صرف آن کند را از نظر می‌گذراند معمولا به سمت انصراف از آن اقدام تمایل پیدا می‌کند و در این بین تنها عاملی که می تواند مانع این تصمیم شود اطلاع داشتن از نتایج خوشایندی است که در آینده بر اثر این تغییر شاهد آن خواهد بود.

وی تاکید کرد: این امر درخصوص بهسازی بافتهای فرسوده نیز صادق است، مردمی که سالهای سال در این کوچه پس کوچه ها رفت و آمد و زندگی کرده‌اند، زمانی که موضوعاتی چون نوسازی واحدهای مسکونی شان و تعریض معابر محلاتشان مطرح می‌شود در گام اول مقاومت کرده و انجام شدن این موضوع را بعید و دور از ذهن قلمداد می‌کند. در این مرحله است که فرهنگ سازی  با استفاده از ابزاری همچون اطلاع رسانی، برگزاری آموزشی برای ساکنان این مناطق و ... نسبت به شفاف سازی موضوع و رفع ابهامات و دغدغه‌های فکری مردم اقدام و بستر لازم جهت بهسازی و نوسازی این مناطق را فراهم می‌آورد.

    نظرات