قوت و ضعف پرند برای پایتخت‌اداری

قوت و ضعف پرند برای پایتخت‌اداری

http://www.bananews.ir/رقابت گزینه‌های احتمالی دولت برای انتقال پایتخت از تهران، این روزها در حالی در مورد شهر جدید پرند قوت گرفته است که برخی مسوولان سابق و حال حاضر مسکن کشور که سابقه اجرایی در این شهر جدید داشته اند معتقدند: مساله انتقال پایتخت از تهران به شهر جدید پرند، اما واگرهای زیادی دارد که نه می‌توان آن را به سادگی پذیرفت و نه آن را به طور کامل رد کرد.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) محمود میریان باسابقه‌ترین مدیر شهرهای جدید کشور – معاون وزرای سابق مسکن - که به مدت ۱۰ سال مدیریت این شهر را بر عهده داشته است در این زمینه به «دنیای اقتصاد» گفت: مساله انتقال پایتخت از تهران به پرند موضوعی است با پارامترهای خاص خود که نیاز به تامل زیادی دارد.

وی افزود: شهر پرند از نظر برخی ویژگی‌ها همچون وجود امکانات بزرگراهی، نزدیکی به فرودگاه بین‌المللی امام‌خمینی، فضای باز و گسترده و برنامه دولت برای راه‌اندازی خطوط مترو از ظرفیت خوبی برخوردار است، اما این به معنای اینکه پرند گزینه‌ای مناسب از هر جهت برای پایتخت شدن است، نیست.

میریان خاطرنشان کرد: علاوه بر این فاصله بسیار اندک پرند با شهر تهران خطر اتصال این دو شهر به یکدیگر را به وجود می‌آورد که در این صورت بار انتقال همچنان بر دوش تهران باقی خواهد ماند و انتقال پایتخت موفقیت‌آمیز نخواهد بود.

وی ادامه داد: مساله کمبود آب پرند هم بحث دیگری است که هر چند برنامه انتقال خطوط آب از طالقان برای آن پیش‌بینی شده است، اما نمی‌توان به درستی پیش‌بینی کرد که آیا این خطوط برای پاسخگویی به نیاز پرند به عنوان پایتخت اداری و سیاسی کافی است یا خیر؟

مشاور وزیر راه و شهرسازی نیز در این زمینه به «دنیای اقتصاد» گفت: بحث انتقال پایتخت از تهران به پرند بین شورای عالی شهرسازی و معماری و شرکت عمران شهر جدید پرند مطرح است که بعید می‌دانم این طرح به نتیجه برسد.

مقداد همتی توضیح داد: پرند از نظر آب و هوا و دسترسی‌ها مشکلاتی دارد که قابلیت لازم برای انتقال پایتخت را نمی‌توان در این شهر جست‌وجو کرد.

    نظرات