زلزله شمالغرب کشور و پاسخ‌های ناامیدکننده بنیاد مسکن

زلزله شمالغرب کشور و پاسخ‌های ناامیدکننده بنیاد مسکن

www.BanaNews.irهر چند بنیاد مسکن در بازسازی مناطق غیرمقاوم روستایی از برنامه جلوتر است، ولی توان آن در بازسازی این مناطق بیش از این نیست.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) براساس برنامه‌ای که مجلس شورای اسلامی مصوب کرده، بنیاد مسکن وظیفه دارد طی ۱۰ سال واحد‌های غیرمقاوم را مقاوم سازد و براساس اظهارات این سازمان توان بنیاد مسکن برای مقاوم‌سازی مناطق روستایی بیش از این نیست.

بنیاد مسکن در پاسخ به این سوال که «چرا با وقوع زلزله تعداد کثیری از مردم باید به دلیل عدم مقاوم‌سازی واحد‌های مسکونی جان خود را از دست دهند»، اعلام می‌کند: ما از برنامه‌ای که براساس آن باید روستاها را مقاوم‌سازی کنیم، جلوتر هستیم. در حال حاضر کار مقاوم‌سازی با سرعت بیشتری در حال اجرا است، ولی توان و بودجه‌ی بنیاد مسکن برای تسریع سرعت بیش از این نیست.

در حال حاضر ستاد مدیریت بحران مناطق زلزله‌زده میزان تخریب روستا‌های زلزله‌زده در شمال غرب کشور را بین ۴۰ تا ۶۰ درصد اعلام کرده که این میزان در روستاهایی که بافت خشتی و گلی دارند تا میزان صد‌درصد است.

تاکنون ۱۱۶ روستا در مناطق زلزله‌زده تخریب شده و آمار کشته‌شده‌ها نیز در حدود ۳۰۶ نفر است. اصلی‌ترین عامل تلفات نیز عدم مقاوم‌سازی واحد‌های مسکونی بوده است.

    نظرات