فرسودگی‌ بافتهای مسکونی همچنان جان می‌گیرد

فرسودگی‌ بافتهای مسکونی همچنان جان می‌گیرد

http://www.bananews.ir/بر اساس آمارهای اولیه حدود ۱۱۵ روستا در مناطق زلزله‌زده شمالغرب ایران بین ۴۰ تا ۶۰ درصد تخریب شده‌ است. البته تخریب برخی از این روستاها را به دلیل بافت فرسوده و نامقاوم بودن خشت و گل باید صد درصد حساب کنیم.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) زلزله در ایران بارها رخ داده‌ است و هر بار روستا‌ها و بافت‌های فرسوده شاهد بیشترین آمار تلفات درپی این حادثه بوده‌اند. بارها از سوی سیاست‌گذاران در این عرصه آمارها و ارقامی مبنی بر میزان واحدهای احیا شده در روستاها و شهرهای کوچک و بافت‌های فرسوده در کشور اعلام شده‌ است ولی در نهایت پس از وقوع هر حادثه‌ طبیعی، شاهد بالا بودن آمار تلفات به دلیل عدم مقاوم‌سازی واحدهای مسکونی هستیم.

علی رغم ارایه‌ی این اعداد و ارقام تاکنون بارها و بارها با وقوع زلزله‌هایی نظیر زلزله رودبار، بم و منطقه شمالغرب کشور، اصلی‌ترین عامل بالا بودن تعداد کشته‌شدگان وجود بافت‌های فرسوده و واحدهای مسکونی که مقاوم‌سازی نشده‌اند، اعلام شده‌ است. ‌

این سوال پیش می‌آید که آیا مسوولان مربوطه برنامه جدی‌تری برای بازسازی بافت‌های فرسوده در کشور دارند؟! آیا در حوادث طبیعی دیگری که خدای ناکرده در کشور رخ می‌دهد بازهم باید شاهد بالا بودن تعداد مرگ و میرها به دلیل عدم مقاوم سازی بافت‌های روستایی و شهری باشیم؟!

فرسودگی در پهنه وسیعی از سطح ایران امروزه یکی از معضلات جدی کشور تلقی می‌شود. جدیت این موضوع از آن جهت است که وقوع زلزله در ایرن با توجه به گسل‌های فراوان در آن گریزناپذیر بوده و نقطه اصلی آن هم در بافت‌های فرسوده شهری و روستایی خواهد بود.

فرسودگی در عین حال تبعات گسترده‌ای در حوزه اجتماعی، فرهنگی و غیره بر زندگی شهروندان دارد که باید برای رفع آن چاره اندیشی شود. از سوی دیگر مجموعه اقدامات انجام شده در این راستا قابل بررسی بوده و نقطه اتکای مثبتی برای مسئولان در انجام اقدامات جدی در این زمینه قرار نمی‌گیرد.

براساس بررسی‌های انجام شده یکی از فاکتور‌های اساسی درخصوص تلفات زلزله در کشور ناشی از رعایت نشدن اصول مهندسی و فرسوده بودن بافت‌های شهری است که میزان خسارت‌ها را به نحو چشمگیری افزایش می‌دهد.

با توجه به این مسائل برنامه‌های برای نوسازی بافت‌های فرسوده در دست اقدام است و بر اساس یکی از این برنامه‌ها دولت موظف شده است تا پایان برنامه پنجم توسعه حدود ۲۵ درصد از بافت‌های فرسوده کشور را نوسازی کند.

دو روز قبل شاهد وقوع زلزله‌ای در مناطق شمالغرب کشور شده‌ایم که اگر بافت فرسوده این مناطق پیش این احیا و بازسازی شده‌ بود تلفات آن، به نحو چشمگیری کاهش می‌یافت.

پس از وقوع زلزله و با توجه به بافت فرسوده و روستایی و خشتی محل وقوع زلزله، دستگاه‌های مرتبط به حالت آماده باش درآمدند و بر اساس آخرین اطلاعات دریافتی این زمین‌لرزه موجب کشته شدن ۲۲۷ نفر و مصدوم شدن یک هزار و ۳۸۰ تن شده است.

به گفته رییس سازمان مدیریت بحران در کشور، بر اساس آمارهای اولیه حدود ۱۱۵ روستا بین ۴۰ تا ۶۰ درصد تخریب شده‌ است البته تخریب برخی از این روستاها را به دلیل بافت فرسوده و نامقاوم بودن خشت و گل باید صد در صد حساب کنیم.

وی با بیان اینکه اگر ضوابط فنی و مهندسی ساده ساختمان‌سازی در ساختمان‌های زلزله زدگان رعایت می‌شد، قطعا میزان خسارات و تلفات کاهش چشمگیری می‌یافت اظهارامیدواری کرد که در بحث بازسازی و بهسازی مشکل بافت فرسوده این منطقه برطرف شود.

قطعا زلزله شمالغرب کشور آخرین زلزله در کشور با توجه به موقعیت جغرافیایی ایران نخواهد بود و بهتر است دستگاه‌های ذی‌ربط در بازسازی و احیای بافت‌‌های فرسوده کشور در مقاوم سازی این مناطق حضور پررنگ‌تری داشته باشند.

قطعا یکی از مهم‌ترین عوامل در بالا رفتن تعداد کشته‌شدگان ناشی از رعایت نشدن اصول مهندسی و فرسوده بودن بافت‌های شهری و روستایی در ایران است.

    نظرات