گسل اهر۵۰سال فعالیت نداشت

گسل اهر۵۰سال فعالیت نداشت

رییس سازمان مدیریت بحران کشور با بیان اینکه گسل اهر ۵۰ سال فعالیتی نداشته است، گفت: خوشبختانه این زمین‌لرزه به تاسیسات زیربنایی منطقه آسیبی نرسانده است.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) مهندس حسین قدمی در تشریح آخرین اقدامات صورت گرفته برای نجات و ساماندهی زلزله زدگان شهرستان‌های اهر، ورزقان با بیان اینکه پس از وقوع زلزله و با توجه به بافت روستایی و خشتی محل وقوع زلزله، بلافاصله با تشکیل جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران تمامی دستگاه‌های مرتبط به حالت آماده باش درآمدند گفت: بر اساس آخرین اطلاعات دریافتی این زمین لرزه موجب کشته شدن ۲۲۷ نفر و مصدوم شدن یک هزار و ۳۸۰ تن شده است.

رییس سازمان مدیریت بحران کشور با بیان اینکه پس از وقوع زلزله بلافاصله بیمارستان صحرایی در شهرستان ورزقان که بیمارستانی نداشت برپا شد، گفت: با توجه به نوع حادثه بلافاصله کلیه مکان‌های بیمارستان‌های موجود در این شهرستان‌ها از جمله کتابخانه‌، نمازخانه و حتی ناهارخوری تخت گذاری شد تا در صورت لزوم از این قسمت‌ها برای پذیرش بیماران استفاده شود که خوشبختانه این اتفاق رخ نداد.

به گفته وی پس از وقوع زلزله ارتش جمهوری اسلامی نیز اعلام آمادگی کرد که با توجه به پوشش مناسب اورژانس کشور از توانایی این دستگاه استفاده نکرد.

۵ ساعت طلایی زلزله اهر

وی در پاسخ به این سوال که امیدی برای نجات افرادی که در زیر آوار‌ها مدفون شده‌اند وجود دارد، گفت: ۵ ساعت اول پس از وقوع حادثه به عنوان زمان طلایی محسوب می‌شود و هرچقدر از این ساعت بگذریم احتمال افزایش فوت مدفون شدگان زیر آوارها وجود دارد.

به گفته قدمی این ساعت بر اساس آمارهای بین‌المللی به دست آمده است.

وی در مورد برخی انتقادات در مورد طولانی شدن زمان حضور امدادگران آنرا نپذیرفت و گفت: جمعیت هلال احمر و همچنین اورژانس کشور اقدامات خوب و موثری در پوشش هرچه سریعتر زلزله زدگان انجام داده‌اند به گونه‌ای که جمعیت هلال احمر ایران پس از اعلام وقوع زلزله دو فروند بالگرد را از تهران برای اعزام هرچه سریعتر تیم‌های ارزیاب به منطقه اعزام کرد و علاوه بر آن تعداد ۶۷ دستگاه آمبولانس در محل حادثه حضور داشت.

به گفته وی اورژانس کشور نیز علاوه بر استقرار ۹۱ تیم اورژانسی، ۲۲۰ دستگاه آمبولانس و اتوبوس آمبولانس برای انتقال مجروحان در محل حادثه داشت.

تخریب ۱۱۵ روستا تا ۶۰ درصد

قدمی همچنین در مورد میزان خسارت‌های وارده ناشی از وقوع زلزله گفت: بر اساس آمارهای اولیه حدود ۱۱۵ روستا بین ۴۰ تا ۶۰ درصد تخریب شده‌ است البته تخریب برخی از این روستاها را به دلیل بافت فرسوده و نامقاوم خشت و گل باید صد در صد حساب کنیم.

وی با بیان اینکه اگر ضوابط فنی و مهندسی ساده ساختمان سازی در ساختمان‌های زلزله زدگان رعایت می‌شد، قطعا میزان خسارات و تلفات کاهش چشمگیری می‌یافت اظهارامیدواری کرد که در بحث بازسازی و بهسازی مشکل بافت فرسوده این منطقه برطرف شود.

در پنجاه سال اخیر در اهر تنها ۳ زلزله سه ریشتری رخ داده بود!

رییس مدیریت بحران کشور با بیان اینکه گسل اهر زلزله خیز نبود گفت: از حدود ۵۰ سال پیش تنها سه زلزله بالای ۳ ریشتر در اهر به وقوع پیوسته بود و گسل اهر، از لحاظ دسته بندی‌ها در گروه گسل‌های خطرناک و حتی نیمه خطرناک قرار نداشت.

قدمی با بیان اینکه پس از وقوع حادثه مهمترین مساله بازتوانی و بهداشت روان و دلجویی از بازماندگان است گفت: در جلسه روز گذشته شورای مدیریت بحران از روحانیت و از سازمان بهزیستی خواسته شد تا برای بازتوانی و دلجویی از بازماندگان زلزله نیروهای خود را بسیج کنند.

به گفته وی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز که روز گذشته از مناطق زلزله زده بازدید کرد در دستوری برای بهداشت محیط و منطقه دستوراتی داده است.

قدمی در تشریح اقدامات انجام شده برای اسکان اضطراری بازماندگان این زمین لرزه گفت: با توجه به اینکه در حال حاضر عملیات امدادی زلزله زدگان در فاز آوار برداری و اسکان اضطراری قرار دارد تا کنون ۸ هزار و ۷۵۰ چادر، ۱۱ هزار و ۹۵۰ تخته پتو و تغذیه ۱۲ هزار و ۱۶۷ نفر تامین شده است.

امروز فاز بازسازی شروع می‌شود

وی با بیان اینکه پس از اسکان اضطراری بازماندگان زمین لرزه، باید به فکر اسکان دائم آنان چاره‌ای اندیشید گفت: با توجه به اظهارات وزیر کشور فاز بازسازی دائم مناطق زلزله زده از امروز (دوشنبه) آغاز خواهد شد.

قدمی در مورد آسیب‌های احتمالی وارده به تجهیزات زیربنایی شهرستان‌های زلزله زده گفت: خوشبختانه زمین لرزه با وجود شدت و گستردگی زیاد، به تاسیسات زیر بنایی آسیب چندانی نرسانده است.

وی با بیان اینکه در دقایق اولیه وقوع زمین‌لرزه مردم با مشکل قطعی برق روبرو بودند گفت: یکی از دکل‌های برق دچار مشکل شده بود که این مساله به فوریت رفع شد.

به گفته وی در شهرستان اهر نیز از آنجایی که در دقایق اولیه احتمال خطر وجود داشت بنا به صلاحدید مسئولان برق منطقه قطع شد.

حجم و بار ترافیکی تماس‌ها، موجب اخلال در تلفن شده

رییس مدیریت بحران کشور در مورد مشکل خطوط تلفنی نیز گفت: اختلال ایجاد شده در خطوط تلفن به دلیل حجم و بار ترافیکی است که به دلیل حضور مردم و امدادگران در منطقه به وجود آمده است که در جلسه شورای هماهنگی و مدیریت بحران رفع این مسئله به کارگروه مخابرات اعلام شده است.

اجرای طرح جابجایی روستاهای در معرض خطر

قدمی که در یک برنامه تلویزیونی سخن می‌گفت در بخش دیگری از سخنان خود در مورد طرح جابجایی برخی روستاها گفت: در فاز بازسازی برخی روستاها که در معرض خطر هستند در طرح جابجایی قرار می‌گیرند اما برخی روستاها که مشکلی در جامانی ندارند در فاز بازسازی قرار خواهند گرفت.

به گفته وی پس از وقوع زلزله تا کنون ۱۴۰ پس‌لرزه بالای ۲٫۵ ریشتر در منطقه به وقوع پیوسته است.

وی در بخش پایانی سخنان خود با بیان اینکه مردم علاوه بر پیشگیری و افزایش آگاهی‌های خود در مورد بروز حوادث و سوانح باید به بیمه نیز مقید باشند گفت: فرهنگ بیمه و بیمه حوادث باید در کشور جا بیفتد چرا که مردم می‌توانند در شرایط عادی اموال خود را با صرف هزینه‌ای ناچیز بیمه کنند تا در صورت بروز حادثه احتمالی از فواید آن استفاده کنند.

    نظرات