رتبه انرژی برخی لوازم خانگی وارداتی واقعی نیست

رتبه انرژی برخی لوازم خانگی وارداتی واقعی نیست

http://www.bananews.ir/عضو انجمن صنایع لوازم خانگی تاکید کرد: رتبه انرژی برخی از لوازم خانگی وارداتی به کشور با آنچه روی آن درج شده، مغایرت دارد؛ چرا که لوازم خانگی وارداتی از اروپا با استانداردهای اروپایی و مربوط به آن منطقه مطابقت دارد، اما در ایران رتبه انرژی به دلیل تغییر شرایط آب و هوایی دچار افت می‌شود.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) محمدرضا دیانی در گفت‌وگو با ایسنا ضمن اشاره به این‌که امکان تولید داخلی برخی از مواد اولیه کارخانه‌های لوازم خانگی مانند کمپرسور یخچال وجود ندارد، گفت: از سوی دیگر سازمان حمایت دربرابر افزایش قیمت محصولات کارخانه‌ها مقاومت می‌کند و ما در یک رقابت نابرابر با کالاهای خارجی قرار گرفته‌ایم.

وی با بیان این‌که واردکنندگان لوازم خانگی با مشکلات بسیار کمتری نسبت به تولیدکنندگان مواجهند، درباره طرح وزارت نیرو برای جایگزین لوازم خانگی کم‌مصرف با لوازم پرمصرف گفت:‌ وزارت نیرو بهتر است برای اجرای این طرح با انجمنهای لوازم خانگی مذاکره کرده و کار را به آنها واگذار کند.

این فعال صنعتی همچنین با تاکید بر این‌که راه‌اندازی بورس ارز باعث بی‌ثباتی بیشتر بازار ارز و بالا رفتن قیمت آن می‌شود، گفت:‌ اگر دولت نتواند تقاضای ارز را در کشور مدیریت کند، راه‌اندازی بورس ارز بی‌تاثیر خواهد بود.

عضو انجمن صنایع لوازم خانگی با اشاره به فعالیت ۳۰۰ کارخانه تولید لوازم خانگی در کشور گفت: کارخانه‌ها به دلیل اختصاص نیافتن ارز مرجع با مشکل واردات و تامین مواد اولیه موردنیاز خود مواجه شده‌اند.

وی با بیان این‌که قرار بود مواد اولیه کارخانه‌های لوازم خانگی جزو اولویتهای پنجگانه دریافت ارز مرجع قرار گیرد، افزود: این در حالی است که مواد اولیه کارخانه‌ها حتی در اولویت پنجم هم قرار نگرفت و به این ترتیب صنعت لوازم خانگی حتی از صنایع در اولویتهای سوم تا پنجم نیز یک مرحله در زمینه دریافت ارز مرجع عقب است، چرا که این اولویتها نیز تنها موفق به دریافت ارز مرجع در مقطع کوتاهی شدند.

وی گفت: ۹۰ هزار شاغل در صنعت لوازم خانگی داریم و در صورت ادامه مشکل تامین مواد اولیه کارخانه‌ها این میزان اشتغال به خطر خواهد افتاد.

    نظرات