«نراق» شهری با قدمت ۱۰۰۰ ساله

«نراق» شهری با قدمت ۱۰۰۰ ساله

http://www.bananews.ir/شهردار نراق گفت: شهر نراق چندین سال در بحث مرمت و احیای بافت تاریخی کشور،رتبه برتر را داشته است و می‌کوشیم بافت و شکل تاریخی آن را کاملاً حفظ کنیم.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) «مرادی» در گفت‌وگو با ایسنا افزود: شهر نراق به لحاظ تاریخی ساختار ویژه‌ای دارد و در میان شهرهای استان از بعد تاریخی و اسلامی در جایگاه برتری است این شهر برای مدت ۱۰۰۰ سال به شهر تبدیل شده و رگه‌‌هایی از تمدن،معماری و شهرنشینی را در خود جا داده است و به دیکته کردن فرهنگ شهرنشینی به شهروندان نیازی ندارد که البته این فرهنگ در معماری و فضاسازی عمومی و خصوصی هم وجود دارد.

وی افزود: تهیه طرح ویژه شهر نراق بزرگترین کار، طی دو سال اخیر در شهرداری بوده است. هم‌چنین احیاء معماری سنتی خانه‌های تاریخی شهر در ساخت و سازهای جدید از اهداف تعریف‌شده مدیریت شهری در طرح ویژه شهر نراق است به‌گونه‌ای که ما می‌توانیم با مصالح مدرن و به روش‌های کاملاً علمی خانه‌هایی با حفظ ارزش‌های معماری و تاریخی قدیم در شهر داشته باشیم.

شهردار نراق با بیان این‌که شهر ماسوله نخستین شهریست که بافت و شکل تاریخی خود را به طور کامل حفظ کرده است، ادامه داد: تلاش می‌کنیم شهر نراق را به لحاظ تاریخی کاملاً حفظ کنیم تا دومین شهر تاریخی کشور باشد.

مرادی با اشاره به ارزش‌های ویژه شهر نراق تصریح کرد: از این‌رو این شهر دومین شهریست که طرح ویژه‌ برای آن طراحی و تدوین شده است؛ نراق صاحب معماری درون‌گراست و در ظاهر شهر هیچ‌ آرایش و تزئیناتی دیده نمی‌شود این شهر معماری خشت و گلی دارد اما در فضای درونی یک ویژگی ارزشمندی از معماری و هنر نهفته است و با دنیایی از هنرهای معماری مواجه می‌شویم که از آن می‌توان به عنوان پارادوکسی درشهر یاد کرد.

وی ادامه داد: در بحث معماری شهر نراق به شدت به حریم عمومی اهمیت داده شده است و از همین‌رو می‌توان گفت که این شهر غنای فرهنگی خاصی دارد ما نیز می‌کوشیم در طرح ویژه این ویژگی را حفظ کنیم که البته این موضوع در بحث نما، نور و مصالح همگون با طبیعت در تضاد نیست بلکه کاملاً سازگار است.

شهردار نراق یادآور شد: شهر نراق چندین سال به عنوان رتبه نخست در بحث مرمت و احیای بافت تاریخی کشور انتخاب شد و نراق به علت عملیات حفاظتی،در حفظ هویت اجتماعی و تاریخی پیشگام بوده است.

    نظرات