۲۲ هزار خانه روستایی البرز فاقد استحکام در برابر زلزله است

۲۲ هزار خانه روستایی البرز فاقد استحکام در برابر زلزله است

http://www.bananews.ir/استان البرز دارای ۳۷۸ روستا با ۶۷ هزار واحد مسکونی است که حدود ۲۲ هزار خانه آن فاقد استحکام در برابر زلزله است از همین روست که مسئولان باید کوشش کنند تا اتفاقات مشابه زلزله آذربایجان شرقی در استان البرز تکرار نشود.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) طرح ها و وام های مختلفی به روستائیان برای ساخت خانه و ماندگاری آنها در روستاها داده می شود ولی توجه جدی به مقاوم سازی این واحدهای مسکونی در برابر زلزله صورت نمی گیرد.

واحدهای مسکونی بسیاری هم در قالب مسکن مهر ساخته می شود ولی به قول معروف برخی از این سازندگان برای توجیه اقتصادی و سود بیشتر از مصالح مرغوب ساختمانی و مهندسی فنی استفاده نمی کنند.

ناظران باید به فرآیند چگونگی کار توجه بیشتر داشته باشند و اجازه ساخت بناهای ضعیف را ندهند تا فاجعه دیگر در آینده رخ ندهد.به هر حال زلزله دیر یا زود در شهر و استان های مختلف ایران اتفاق می افتد بنابراین نباید به این مسئله مهم بی توجه باشیم.

زلزله اخیر در آذربایجان شرقی و تلف شدن شهروندان عزیز ایرانی در زلزله به دلیل مقاوم نبودن ساختمان ها واقعاً جای تاسف دارد زیرا که زلزله هایی با شدت بیشتر در کشورهای دیگر رخ می دهد ولی میزان تلفات آن از ایران بسیار کمتر است.

واقعاً حیف است که یک شهروند جان خود را به دلیل ایمن نبودن ساختمان و یا خودرو شخصی اش از دست بدهد. همان خودور پراید که تعداد آن هم در کشور زیاد است و به تابوت متحرک معروف است اگر به سیستم ترمز ای بی اس و ایربگ مجهز بود شاید تلفات در تصادفات به چندین برابر کاهش پیدا می کرد.

در این گزارش چشمان خود را بر روی خانه های فاقد استحکام و ایمنی استان البرز بسته ایم و فقط خانه های روستاهایی مورد بحث قرار گرفته است به دلیل اینکه برخی از واحدهای مسکونی استان البرز بدون هیچ زلزله ای امروزه سقوط می کند که طی چند ماه اخیر تلفاتی نیز در بر داشته است.

ای کاش مسئولان واقعا می توانستند به شهروندان کمک کنند، گویا فقط باید از خدا خواست که در استان البرز زلزله نیاید، آمین یا رب العالمین.

۲۲ هزار و ۱۲۹ واحد مسکونی در روستاهای استان البرز فاقد استحکام در برابر زلزله است

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان البرز اظهار داشت: ۲۲ هزار و ۱۲۹ واحد مسکونی در روستاهای استان البرز فاقد استحکام در برابر زلزله است.

علی رحیمی زاده در خصوص عملکرد حوزه بازسازی ومسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی این استان افزود: بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان البرز برای مقابله با تهدید سوانح طبیعی عملیات پیشگیری از وقوع سانحه را با اجرای طرح ویژه بهسازی و نوسازی سکونتگاه های آسیب پذیر روستایی و همچنین بازسازی مناطق سانحه دیده پس از وقوع سانحه را در دستور کار خود قرار داده است.

وی با اشاره به اینکه تعداد کل روستاهای استان البرز ۳۷۸ روستا است، اضافه کرد: تعداد روستاهای دارای سکنه ۲۸۷ روستا، تعداد واحد مسکونی روستایی۶۷ هزار و ۵۸ واحد و حداقل تعداد واحد مسکونی فاقد استحکام در برابر زلزله ۲۲ هزار و ۱۲۹ واحد است.

وی در خصوص اجرای طرح ویژه بهسازی مسکن روستایی، تصریح کرد: طرح بهسازی مسکن روستایی از سال ۱۳۷۴ توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، با هدف بهبود کیفیت مسکن و بافت روستایی و ارتقاء سطح ایمنی، بهداشتی، رفاه و آسایش مسکن روستایی آغاز شد.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان البرز ادامه داد: بر این اساس نسبت به مقاوم سازی واحد های مسکونی کم دوام و بی دوام در روستاهای کل کشور اقدام و سالانه ۲۰۰ هزار واحد مسکونی روستایی ساخته می شود که سهم بنیاد مسکن استان البرزبه طور میانگین سالی یک هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی روستایی است.

وی گفت: بازسازی واحد های مسکونی آسیب دیده از حوادث طبیعی، همه ساله تعداد زیادی از خانه های غیر مقاوم شهری و روستایی ، بر اثر فرسایش و بروز حوادث غیر مترقبه ، آسیب دیده و از استفاده مفید خارج می شود.

۵۶۰ میلیون تومان برای بازسازی خانه های مسکونی

وی ادامه داد: بدین منظور مبلغ ۵۶۰ میلیون تومان برای بازسازی خانه های مسکونی در قالب احداث و تعمیرات مسکن تامین اعتبار شده و مالکین که ساختمان آنها بر اثر زلزله سالهای گذشته، طوفان، فرونشست و... آسیب دیده می توانند از این تسهیلات استفاده کنند.

رحیمی زاده در رابطه با اهداف طرح ویژه بهسازی مسکن روستایی، اظهار داشت: احداث مسکن مقاوم و بادوام روستایی، تلاش در حفظ هویت معماری بومی مسکن روستایی، تأمین جنبه زیباشناسانه سیمای روستا، تأمین مسکن متناسب با نیاز روستایی، احداث مسکن سبز روستایی، تطبیق کالبد مسکن روستایی بازندگی امروزی، تلاش در به حداقل رساندن آثار تقلید کورکورانه از ظواهر شهری نامناسب درتولید مسکن روستایی از جمله اهداف است.

وی افزود: ترویج الگوهای منتخب و برجسته معماری روستایی به لحاظ فرم وجنبه های زیباشناختی سیمای روستایی، تغییرفضای روستایی از محیط غیر بهداشتی، آسیب پذیروروبه زوال به فضای شاداب وجذاب به لحاظ جلوگیری از مهاجرت، ایجاد تحرک درچرخه تولید مسکن روستایی، تلاش دربهینه سازی مصرف انرژی درمسکن روستایی و ترویج فرهنگ بیمه و ایجاد زمینه های لازم جهت تحت پوشش قراردادن واحدهای احداثی مسکن روستایی از دیگر اهداف است.

اجرای طرح هادی در کنار مقاوم سازی واحدهای مسکونی

طرح هادی از جمله طرح های بسیار خوب و سازنده برای روستائیان سراسر کشور بود که اجرای این طرح در استان البرز رشد و آبادانی را به همراه داشته است.

اجرای طرح هادی در روستاهای استان البرز به جذب گردشگر و توریست و همچنین ماندگاری روستائیان و جلوگیری از مهاجرت آنها به شهر از جمله فوائد این طرح بوده است.

توجه دستگاه های استان البرز به روستانشینان لازم و ضروری است چرا که عدم توجه به روستائیان و فراهم کردن امکانات رفاهی برای زندگی سبب مهاجرت آنها به سمت شهرها و نتیجه آن استان البرز خواهد شد، استان البرزی که فقط جمعیت آن افزایش پیدا کرده است ولی امکانات رفاهی آن به تناسب جمعیت افزایش پیدا نکرده است.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان البرز در خصوص عملکرد حوزه مسکن شهری بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان البرز، اضافه کرد: بنیاد مسکن انقلاب اسلامی به موجب اساسنامه مصوب خود تولید انبوه مسکن شهری را درقالب مسکن حمایتی وبه قیمت تمام شده برای گروههای کم درآمد دردستور کار دارد.

وی افزود: تولیدانبوه مسکن برای کاهش هزینه ها، توجه به مقاوم سازی بنا برای افزایش عمرمفید ساختمان، پرهیزازتزئینات غیرضروری دربنا، صیانت از شأن ومنزلت خانواده وپرهیز از نمایش پروژه های مسکونی تحویلی به عنوان مسکن فقرا، استفاده از یارانه ها، تسهیلات بانک ها و کمک خیرین در تأمین بهای واگذاری واحد مسکونی برای کاهش فشاراقتصادی به خانواده کم درآمد از سیاست های مسکن شهری بوده است.

وی ادامه داد: توجه به معماری بیرونی و درونی ساختمان به ویژه دربرخورداری از نور آفتاب، شرایط بهداشتی، منظر و زیبایی محیط و توجه به تأمین سایر شرایط وامکانات مورد نیاز زندگی اعم از تأمین انرژی، آب، خدمات آموزشی، بهداشتی وفضای سبز محوطه درزمین ساخت پروژه از جمله سیاست گذاری مسکن شهری است.

وی در رابطه با مسکن مهر نیز تصریح کرد: در راستای قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن و باتوجه به مصوبه نمایندگان ویژه رئیس جمهور دراصل ۱۲۷ قانون اساسی، موضوع اجرای طرح مسکن مهر در شهرهای زیر ۲۵ هزار نفرجمعیت به بنیاد مسکن انقلاب اسلامی محول شده است.

وی تصریح کرد: این وظیفه خطیر وحساس در بنیاد به عهده معاونت مسکن شهری قرارداده شد که اجرای هفت هزار ۳۷۹ واحد فندانسیون و ۶ هزار و ۲۴۳ واحداسکلت و سقف و پنج هزار و ۵۸۴ واحد اتمام سفتکاری و چهار هزار و ۳۲۳ واحد اتمام نازککاری حاصل برنامه ریزی دقیق و تلاش بی شائبه این معاونت جهت خدمت به مردم شریف استان است.

تعداد ۱۶۲روستا از بهسازی روستاها بهرمند شده اند

وی در رابطه با عملکرد حوزه عمران روستایی و فعالیت طرح هادی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان البرز افزود: بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان البرز در راستای بهسازی محیط زندگی روستائیان عزیز وافزایش رفاه اجتماعی درمحیط معیشتی روستاها اقدام به تهیه و اجرای طرحهای هادی کرده که در دوسال اخیر تعداد۱۶۲روستا از بهسازی روستاها بهرمند شده اند.

وی ادامه داد: بافت روستایی استان البرز شامل ۳۷۸ روستای دارای سکنه بوده که تعداد ۲۷۴ روستای آن بالای ۲۰ خانوار است و براساس قانون برنامه پنجم توسعه کشور، در کلیه روستاهای با این تعداد خانوار باید طرح هادی تهیه و اجرا شود بر همین اساس، تا کنون برای ۲۵۰ روستا مطالعات طرح هادی تهیه و به تصویب رسیده است و تعداد ۸۷ روستا دردست مطالعه است.

وی اظهار داشت: این طرح به منظور رسمیت بخشیدن به مالکیت روستائیان وایجاد انگیزه درآنها جهت سکونت دائم درمناطق روستا وتشویق بخش خصوصی برای سرمایه گذاری دراین مناطق روستائی است که تاکنون برای ۱۶۳۰۵واحد در۷۷روستا سندمالکیت صادر شده است.

طرح هادی در تمام روستاهای استان البرز با جدیت در حال اجرا است

مدیر کل امور روستایی استانداری البرز در گفتگو با خبرنگار مهر، در خصوص چگونگی وضعیت پیگیری طرح هادی در روستاهای البرز، اظهار داشت: طرح هادی در تمام روستاهای استان البرز با جدیت در حال اجرا است.

آرش بهادری ادامه داد: وضعیت راه و جاده های مواصلاتی روستاها، آب آشامیدنی و زیرساختهای روستاها با جدیت مورد بررسی و پیگیری است.

وی گفت: طی ماه های اخیر از ۱۲ روستا بازدید بعمل آمد و وضعیت طرح هادی این روستاها مورد بررسی قرار گرفت.

وی ادامه داد: امروز توسعه متوازن و همه جانبه استان در گرو توسعه و رسیدگی به روستاها و روستائیان است؛ از این رو اهتمام به امور روستائیان از مهم ترین اولویت های کاری متولیان امر است.

مدیر کل امور روستایی استانداری البرز در خصوص تشکیل جلسات اتاق فکردهیاران گفت: اتاق فکر باید خط دهنده فکری استان در امور روستایی بوده و فعالیت هایی که در آن انجام می شود هدفمند باشد.

بهادری اهم اولویت های استانداری در حوزه روستایی را تحت عناوین موضوعات اشتغال روستایی، تشکیل تعاونی های روستایی، به روز نمودن طرح هادی روستاها، مدیریت پسماند روستایی ، زیبا سازی معابر، توسعه دفاتر ict و همچنین رفع مشکلات سوخت روستاها بیان نمود و اظهار امیدواری کرد که با همکاری متقابل با نمایندگان دهیاران بتوان در سال ۹۰ به اولویت های مذکور دست یافت.

مدیر کل امور روستایی استانداری البرز افزود: دهیاری ها نیز در درآمد عوارض های دریافتی شهرداری ها سهیم هستند.

وی ادامه داد: برخی از روستاهای استان البرز در حریم شهرها قرار دارند بنابراین شهرداری هایی که عوارض دریافت می کنند دهیاری ها نیز در این عوارض ها سهیم هستند.

وی افزود: تمام تلاش و کوشش بر این است که در بحث طرح های هادی روستاها بازنگری کلی صورت گیرد که با انجام اینکار حریم برخی از روستاها حل خواهد شد.

مدیر کل امور روستاهای استانداری البرز تاکید کرد: شهرداری ها خدماتی را که روستاها نیاز دارند در دستور کار خود قرار دهند.

گزارش: مهدی دهقان

    نظرات