اتلاف انرژی درساختمان‌های شهرگلستان بالاست

اتلاف انرژی درساختمان‌های شهرگلستان بالاست

http://www.bananews.ir/شهردار شهر گلستان گفت: در این شهر دیوار‌های بیرونی ساختمان‌ها را به جای۲۰ سانتی‌متر، ۵ سانتی‌متر می‌سازند، از این رو انرژی فراوانی به هدر می‌رود.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) به نقل از روابط عمومی شهرداری گلستان «حسین علی‌قلی‌زاده» در دومین نشست شهرداری با مهندسان ناظر شهر گلستان، اظهار کرد: در شهر گلستان مباحث ۲۰ گانه مقررات ملی ساختمان، نظارت خاص و روشنی ندارند خصوصاً مبحث ۱۹که ضوابط لازم برای صرفه‌جویی در مصرف انرژی در ساختمان را تعریف کرده است رعایت نمی‌شود. در این شهر دیوار‌های بیرونی ساختمان را به جای ۲۰ سانتی‌متر ۵ سانتی‌متر می‌سازند و اتلاف انرژی در ساختمان‌های این شهر بسیار بالاست.

شهردار گلستان با بیان این‌که در چارچوب قانون و مقررات خواسته‌های مهندسان ناظر را می‌پذیریم، اظهارکرد:‌ ای کاش مهندسان ساختمانی نیز مانند پزشکان به تشخیص همکارانشان احترام می‌گذاشتند چراکه بعضاً دیده می‌شود مهندسی استحکام بنایی را تایید و صادر نمی‌کند و به همین دلیل استعفا می‌دهد اما در این بین مهندسی می‌آید تاییدیه استحکام به ساختمانی که همکارش رد کرده است را می‌دهد و ما این را امضا فروشی می‌دانیم که ما در مقابل این قضیه نیز با جدیت ایستاده‌ایم.

وی با اشاره به مکاتبات انجام شده با سازمان استاندارد ایران، گفت: در این مکاتبات متوجه شدیم بسیاری که در این شهر نصب می‌شوند فاقد تاییدیه این سازمان هستند. اگر بگویم تمام نصاب‌های غیر استاندارد آسانسور در این شهر و شهر‌های حاشیه تهران جمع شده‌اند بیراه نگفته‌ام چرا که نصاب، مجری و سازنده آسانسور یک نفر است.

علیقلی‌زاده در ادامه با تاکید بر اینکه زمین‌های با قطعات کوچک پروانه ساختمانی نمی‌گیرند، افزود: بر اساس سازوکاری که شهرداری در نظر گرفته است این گونه زمین‌ها باید تجمیع شوند و سپس برای گرفتن پروانه ساختمانی اقدام کنند که خوشبختانه اولین زمین تجمیعی نیز که از سه قطعه ۵۰ متری تشکلی شده پروانه ساختمانی گرفت.

شهردار شهر گلستان با بیان اینکه در گذشته صدور پروانه ساختمان ساز و کار درستی نداشته است، گفت: در گذشته زمین‌های با قطعات کوچک و حتی زیر ۵۰متر هم پروانه ساختمانی گرفته‌اند حتی زمینی داریم که ۱۶ متر مربع است ولی پروانه ساختمانی صادر شده است.

وی تاکید کرد: تا زمانی که در این شهرهستم با تخلفات مبارزه می‌کنم و در تخلفات هیچ توجیهی برای من قابل قبول نیست و قطعا اگر ضوابط و پافشاریهای در شهرداری صورت می‌گیرد به نفع شهر و شهروندانم است.

شهردار گلستان با اشاره به اینکه نگاه‌های مسوولان بیشتر متوجه شهر تهران است و از حاشیه شهر تهران تقریبا غافل هستند، گفت: در حاشیه شهر تهران بیش از ۵٫۴ میلیون نفر زندگی می‌کنند اما بودجه‌ای که برای استان تهران در اختیار استانداری قرار گرفته است برای ارائه خدمات به این جمعیت ناچیز است. هم‌چنین آنگونه که استفاده از صنعت نوین ساختمانی در شهر تهران جدی گرفته می‌شود در حاشیه تهران کم توجه است.

علیقلی‌زاده در پایان از تاسیس دفتر سازمان نظام مهندسی کشور در شهر گلستان خبرداد و گفت: اعتقاد داریم که باید روحیه همکاری و تعامل در بین مجموعه شهرداری و مهندسان این سازمان وجود داشته باشد تا در مسیر خدمت به مردم موفق باشیم.

گفتنی است؛ در ادامه این نشست تعدادی از مهندسان ناظر از شهردار خواستند تا با تشکیل کانون مهندسان شهرستان موافقت کند که شهردار ضمن مخالفت با این خواسته مهندسان، گفت: با توجه به اینکه دفتر سازمان نظام مهندسی به زودی در این شهرستان تاسیس می‌شود لزومی نمی‌بینم که این کانون تشکیل شود بنابراین همه باید تابع قانون نظام مهندسی حرکت کنیم و از موازی کاری بپرهیزیم.

    نظرات