ساحل‌سازی شرق رودخانه کارون

ساحل‌سازی شرق رودخانه کارون

http://www.bananews.ir/معاون حفاظت و بهره برداری از منابع آب سازمان آب و برق خوزستان از ساحل‌سازی شرق رودخانه کارون، حدفاصل پل‌های پنجم و ششم اهواز خبر داد.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) فتح‌الله دهکردی گفت: ساحل شرقی رودخانه کارون حدفاصل پل‌های پنجم و ششم در سال جاری ساماندهی می‌شود، سال گذشته نیز ساحل غربی در این منطقه ساماندهی شده بود.

وی زمان اجرای این طرح را ۱۸ ماه عنوان کرد و با بیان اینکه کارگاه در حال تجهیز است، گفت: ۱۰ میلیارد تومان اعتبار نیز برای اجرای این پروژه نیاز است.

به گفته وی، اجرای طرح ساحل سازی کارون فرصت توسعه فضای سبز در ساحل شرقی را فراهم می‌کند و آلودگی‌های ناشی از احشام و گاومیش‌ها از بین خواهد رفت.

معاون سازمان آب و برق خوزستان همچنین از آغاز لایروبی بخشی از رودخانه کارون در مقطع اهواز در سال جاری خبر داد و گفت: در سال جاری لایروبی رودخانه کارون از ۳۰۰ متر بالا‌تر از پل سوم تا پل ششم آغاز می‌شود.

وی حجم عملیات لایروبی کارون در این مقطع را ۲میلیون مترمکعب با قرارداد ۲۰ میلیارد تومان عنوان کرد و افزود: این پروژه طی دو سال به انجام می‌رسد؛ اما در صورت تامین اعتبار لازم در مدت ۱۸ ماه نیز قابل اجرا است.

دهکردی اظهار کرد: با انجام لایروبی تعداد زیادی از جزایر به وجود آمده در رودخانه کارون حذف و سواحل جزیره شادی نیز ساماندهی می‌شود.به گفته وی، جزیره شادی و یکی دو جزیره دیگر کارون، که لزومی به برداشتن آنها نیست، در رودخانه باقی می‌مانند.

وی درباره اثرات لایروبی کارون گفت: با این عملیات چهره نامناسبی که رودخانه به دلیل رسوبات بیش از حد داشت تغییر می‌کند و مردم بعد از سال‌ها این رودخانه را در عرض خود و با آب مناسب خواهند دید.این مقام مسوول‌ خاطرنشان کرد: با انجام لایروبی سرعت آب در محدوده شهری افزایش می‌یابد و رودخانه امکان خودپالایی را خواهد یافت.

دهکردی تصریح کرد: به موازات عملیات لایروبی، جلوگیری از ورود آلاینده‌ها از جمله فاضلاب به رودخانه کارون نیز پیگیری می‌شود و شرکت آب و فاضلاب اهواز موظف شده ورود تمام آلاینده‌ها را حذف کند.

بر اساس این گزارش، هر اقدامی که موجب بهره ‏برداری بهینه از رودخانه شود، ساماندهی است که می‌‏تواند در قالب تعیین حریم و بستر، احداث دایک و سیل بند برای کنترل سیل، تثبیت سواحل به منظور کنترل فرسایش، لایروبی و ایجاد فضای باطراوت برای گردشگری اجرا شود.

    نظرات