آخرین خبرها و تحلیل‌ها درباره مسکن ویژه تهران

آخرین خبرها و تحلیل‌ها درباره مسکن ویژه تهران

http://www.bananews.ir/طرح مسکن ویژه تهران که بالاخره پس از مدت‌ها بحث و نظر از روز شنبه این هفته کلید خورد طی همین روزها انتظارها و انتقادهایی را در پی داشته است؛ بحث درباره میزان آورده اولیه و پرداخت‌های بعدی آن بیشترین موضوعی است که مورد توجه مخاطبان قرار گرفته است.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) واریز ۸۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان در یک سال و قسط‌های یک میلیون تومانی پس از آن بیش از همه شرایط دیگر توجه مردم را به خود جلب کرده است.

انتظار می‌رفت که مانند طرح مسکن مهر تهران که در شهرهای پردیس و پرند در روزها اول با استقبال عموم مواجه می‌شد، با اقبال قابل توجه روبه‌رو شود اما مخاطبان این طرح که به گفته مسئولان "اقشار متوسط" هستند طی یکی دو روز گذشته هیجان زیادی از خود نشان نداده و با توجه به اینکه باید در گام نخست ۲۰ میلیون تومان در حساب خاصی واریز کنند، مشاهدات در شعب بانک مسکن در تهران حکایت از فضایی عادی دارد، البته در برخی شعبه‌ها مانند شعبه تهرانسر استقبال بیشتری به چشم می‌خورد.

* ثبت‌نام ۳۵۰ نفر در دو روز اول

در این زمینه مدیر امور طرح و برنامه بانک مسکن از استقبال بیش از ۳۵۰ نفر مردم شهر تهران از مسکن ویژه مهر تهران در دو روز اولیه افتتاح حساب خبر داد.

اردشیر بیژنی به خبرنگار ایسنا اظهار کرد: طبق اطلاعاتی که تا بعد از ظهر یکشنبه به دست ما رسیده بیش از ۳۵۰ نفر از طرح مسکن ویژه تهران استقبال و ثبت نام کرده‌اند.

وی با بیان اینکه طبق بخش‌نامه‌ای که به شعب بانک مسکن اعلام کرده‌ایم، برای ثبت نام متقاضیان مسکن ویژه مهر در تهران، حساب کوتاه مدت عادی که شامل سود عادی می‌شود، افتتاح کنند.

وی خاطر نشان کرد: افرادی که پس از ثبت نام و گذشتن زمانی بخواهند از این طرح خارج شده و انصراف دهند لازم است برای برداشت پول‌شان از وزارت راه و شهرسازی نامه انصراف بیاورند چرا که ما مشخصات افراد را به این وزارت خانه می‌دهیم تا شرایط افراد را براساس ضوابط بسنجند.

* بهای تمام شده مسکن ویژه ۲۵ درصد پایین‌تر از منطقه

با توجه به پیش‌بینی‌های اولیه که ظرفیت مسکن ویژه را چند هزار واحدی عنوان کرده بودند انتظار می‌رود طی روزهای آینده ثبت‌نام‌های بیشتری برای این نوع مسکن انجام شود چرا که به گفته مسئولان وزارت راه و شهرسازی متقاضیان تا پایان این هفته برای افتتاح حساب و ثبت‌نام مهلت دارند.

هر چند طی همین روزها از برخی نمایندگان مجلس گرفته تا کارشناسان مسکن به شرایط طرح انتقادهایی وارد دانسته‌اند اما به گفته مسئولان، این طرح به دلیل پایین بودن قیمت نهایی آن تا ۲۵ درصد نسبت به قیمت منطقه و نیز پرداخت اقساطی بهای زمین می‌تواند کمک قابل توجهی به اقشار متوسط جامعه کند.

در این زمینه رییس اتحادیه کشوری مشاوران املاک معتقد است که اگر طرح مسکن ویژه تهران مهاجرت را کم کند به می‌تواند به متوازن کردن عرضه و تقاضا بیانجامد.

* طرح برای قشر متوسط جامعه مناسب است

قلی‌خسروی درباره تاثیرات واحد‌های مسکن ویژه تهران در مناطق مختلف بر قیمت مسکن مناطق همجوار به خبرنگار ایسنا گفت: هر طرحی که با تسهیلات فراهم شود محسنات و معایبی دارد، این طرح می‌تواند توازن بین عرضه و تقاضا را متوازن و این امیدواری را ایجاد کند که مهاجرت کم شود در این صورت می‌توانیم بگوییم طرح، تاثیر مثبت داشته است.

خسروی تاکید کرد: اگر طرح مسکن ویژه نتواند تاثیر مثبت بگذارد با کمبود ملک روبه‌رو هستیم و قیمت‌ها با سرعت بالا می‌رود به ویژه در شرایط فعلی کشور.

رییس اتحادیه کشوری مشاوران املاک با اشاره به جنگ اقتصادی موجود اتحادیه‌ها و بنگاه‌های اقتصادی را سرباز‌های شرایط موجود خواند و افزود: طرح مسکن ویژه ذاتا سازنده و خوب است و در صورت اجرای به موقع اثرات به موثری خواهد داشت.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا می‌توان پیش‌بینی کرد که طرح مسکن ویژه تهران باعث کاهش قیمت مسکن به ویژه در مناطق همجوار واحدهای در حال ساخت شود، گفت: آیا با توجه به قیمت دلار می‌توان چیزی را پیش‌بینی کرد؟ اما آنچه مسلم است ما نباید مردم را نگران کنیم.

خسروی گفت: در صورت اجرای این طرح در کنار دیگر ساخت‌‌وساز‌های ملکی هم‌چون مسکن مهر می‌توان امیدوار بود در سال ۹۲ و ۹۳ شاخص قیمت ملک پایین بیاید.

وی هم‌چنین گفت: طرح مسکن ویژه تهران برای قشر متوسط جامعه مناسب است، علی‌رغم آنکه ثبت نام برای هر آنکس که توان پرداخت اقساط را طبق شرایط اعلام شده دارد آزاد است.

رییس اتحادیه مشاوران املاک کشور سال ۹۲ را سال اوج ساخت‌وساز در تهران دانست و گفت که تا سال ۹۳ مشکل کمبود مسکن در تهران برطرف خواهد شد.

قلی‌خسروی گفت: سیاست‌گزاری دولت در جهت کنترل بازار مسکن به قدری موثر بوده است که برخلاف نوسان نرخ ارز و سکه هیچ‌گونه تغییر قیمتی در بازار معاملات مسکن به وجود نیامده است.

    نظرات