اعلام هزینه ‌زندگی در پایتخت

اعلام هزینه ‌زندگی در پایتخت

http://www.bananews.ir/درجه رفاه اقتصادی خانوارهای ساکن تهران اندازه‌گیری شد: ۴۷درصد درآمد ماهانه صرف مسکن می‌شود.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) مطالعه‌ای که شهرداری‌تهران درباره رفاه اقتصادی پایتخت‌نشینان انجام داده، نشان می‌دهد: در تهران اگرچه درآمد خانوارها ۳۰درصد از میانگین کشوری بیشتر است و در ظاهر حکایت از مطلوبیت زندگی در این کلان‌شهر دارد، اما تهرانی‌ها مجبورند ماهانه حدود نیمی از حقوق یا دستمزدشان را برای تامین مسکن هزینه ‌کنند.

براساس نتایج این مطالعه، در تهران اخیرا درآمد خانواده‌ها به اندازه نه‌چندان زیادی از هزینه‌هایشان پیشی گرفته که این اتفاق در مقایسه با دو سال پیاپی «مازاد هزینه زندگی»، تاحدودی نقطه قوت سکونت در پایتخت محسوب می‌شود.

گزارش دنیای‌اقتصاد از آنچه تحت عنوان سالنامه آماری شهر تهران توسط سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران منتشر شده، حاکی است: خانوارهای تهرانی بطور میانگین سالی ۱۳ میلیون و ۲۳۰ هزار تومان درآمد دارند و در مقابل این عایدی، مجموع هزینه‌های سالانه آنها رقمی معادل ۱۳ میلیون و ۷۰ هزار تومان است.

این آمارگیری که براساس شاخص هزینه‌ودرآمد خانوارهای شهری در سال۸۹، انجام شده نشان می‌دهد: درآمد خانوارهای ساکن تهران ۵/۱۶ درصد افزایش پیدا کرده در حالی که هزینه زندگی برای این گروه ۱۰ درصد رشد کرده است و به همین خاطر، مقدار ریالی درآمد از مقدار ریالی هزینه‌ها بیشتر شده است.این گزارش تاکید می‌کند: هر خانوار تهرانی سالانه به طور متوسط ۳ میلیون تومان یا ۳۰ درصد بیشتر از خانوار سایر شهرها درآمد دارد، اما هزینه‌هایی که باید متحمل شود دو میلیون تومان یا ۲۰ درصد بیشتر است.از سوی دیگر، بزرگ‌ترین فاکتور در سبد هزینه‌ای خانوارهای ساکن تهران همچون سایر شهرها، «مسکن» است با این تفاوت که در تهران طی یکسال خانوارها رقمی معادل ۶ میلیون و ۲۷۰ هزار تومان برای تامین مسکن خود پرداخت می‌کنند در حالی که در سایر شهرهای کشور این رقم به طور میانگین ۳میلیون و ۷۰۰ هزار تومان است.به این ترتیب ۴۷ درصد از کل هزینه‌ زندگی در پایتخت صرف تامین مسکن می‌شود.

شهرداری‌ تهران در گزارش خود از افزایش ۲۶ درصدی هزینه تامین مسکن در پایتخت خبر داده و تصریح کرده است: در سال۸۸ میانگین هزینه مسکن در تهران ۵ میلیون تومان برآورده شده بود.

سرعت عرضه مسکن بیشتر از سرعت تشکیل خانوار

در سالنامه آماری شهر تهران مبحث دیگری در ارتباط با بازار مسکن وجود دارد که نشان می‌دهد: هم‌اکنون سرعت عرضه مسکن در این کلان‌شهر از سرعت تشکیل خانوار به عنوان متقاضیان جدید، بیشتر است.

در این گزارش میزان ازدواج‌ها در سال۸۹ در تهران ۶۰ هزار مورد عنوان شده است. این در حالی است که در این سال بیش از ۱۰۰ هزار واحدمسکونی جدید در تهران ساخته شده است.به این ترتیب در این سال حدود ۴۰ هزار واحدمسکونی جدید به متقاضیان انباشته‌شده در بازار مسکن –متقاضیان قدیمی که طی سال‌های قبل توان خرید یا اجاره مسکن را نداشته‌اند- رسیده است و این فرصت در بازار مسکن ایجاد شده تا علاوه بر پاسخ به متقاضیان جدید، تامین مسکن خانوارهای منتظر نیز انجام شود.

نتایج مطالعه شهرداری‌تهران در عین حال از تغییر ذائقه تقاضا در بازار مسکن پایتخت خبر داده است.طبق اعلام سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری‌تهران، در سال۸۹ در مقابل ۶۰ هزار مورد ازدواج، ۲۰ هزار مورد طلاق ثبت شده است.این طلاق‌ها به همین نسبت منجر به ایجاد تقاضای جدید در بازار مسکن می‌شود.

تا پیش از این، مسوولان بخش مسکن در محاسبات مربوط به پیش‌بینی تقاضا در بازار خرید یا اجاره مسکن برای سال‌های آتی، به دلیل ناچیز بودن آمار طلاق، بیشتر به آمار ازدواج‌ها اکتفا می‌کردند. اما در سال‌های اخیر از آنجا که معادل ۳۰ درصد ازدواج‌ها، طلاق در شهر تهران اتفاق می‌افتد، این آمار باید در آمار تقاضای مسکن منظور شود.کارشناسان مسکن معتقدند: خانوارها بعد از طلاق بیشتر به سمت بازار اجاره متمایل می‌شوند و برنامه‌ریزی دولت برای تامین مسکن این گروه باید در بازار اجاره متمرکز شود. طبق آنچه در سالنامه آماری شهرداری‌تهران آمده است: پایتخت حدود ۸ میلیون و ۳۲۲ هزار نفر جمعیت دارد که در قالب ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار خانوار سکونت دارند.

    نظرات