تولیدکنندگان مصالح و تجهیزات ساختمانی از مشکلاتشان می‌گویند

تولیدکنندگان مصالح و تجهیزات ساختمانی از مشکلاتشان می‌گویند

http://www.bananews.ir/برگزاری دوازدهمین نمایشگاه صنعت ساختمان بهانه‌ای شد تا پای دردل‌های چند تن از فعالان این صنعت بنشینیم و با آن‌ها درباره مشکلات و دغدغه‌هایشان گفت‌وگو کنیم.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) افزایش قیمت مواد اولیه، بالا رفتن شمار تولیدکنندگان مصالح غیر استاندارد، نبود حمایت‌های مناسب دولتی، فراهم نبودن شرایط در راه صادرات و از همه مهمتر تلاطم وعدم ثبات در بازار ارز، مهمترین مشکلات فعالان در صنعت ساختمان کشور است.

مهدی ابراهیمی، مدیر فروش یک شرکت موزاییک‌سازی ضمن تایید کاهش فروش شرکت خود، دلایل آن را این گونه شرح داد: با گران شدن مواد اولیه (سیمان و ماسه) ما نیز مجبوریم قیمت تمام شده خود را افزایش دهیم و به دلیل حضور تولیدکنندگانی که بدون توجه به کیفیت محصولات خود را به قیمت ارزان به فروش می‌رسانند درصدی از مشتری‌ها ما جذب این شرکت‌ها می‌شوند.

وی بهترین راه مقابله با شکل گیری چنین روندی را افزایش سدهای نظارتی دانست و اظهار کرد: کنترل این مسائل دست دستگاه‌هایی مانند شهرداری‌ها و سازمان‌های اجرایی است و آنها باید نسبت به این تخلفات برخورد جدی داشته باشند و در این راه وقت بیشتری صرف کنند.

ابراهیمی فرهنگ‌سازی را مهمترین وظیفه دولت در حوزه صنایع ساختمان دانست و بیان کرد: در صورتی که مردم با مسائل ساختمان آشنا شوند کالاهای غیر استاندارد خود به خود کنار خواهند رفت و صنعت ساختمان سازی در کشور وارد مرحله جدیدی خواهد شد.

محسن ذوالفقاری، مدیر اجرایی یک گروه صنعتی نیز نبود نظارت صحیح را اصلی‌ترین معضل صنعت ساختمان کشور دانست و تصریح کرد: در کشورهایی مانند ترکیه، با نظارتی قوی همه شرکت‌ها مجبور به دریافت تایید استاندارد شده‌اند دریافت این تاییدیه، آن قدر دشوار است که کیفیت کالاهای تولید شده را تضمین می‌کند در ادامه نیز با نظارت دقیق از سرپیچی تولیدکننده جلوگیری می‌شود.

وی فضای تولید فعلی در کشور را سرشار از رقابت منفی دانست و افزود:‌ به دلیل نبود ثابت در در قیمت‌ها، نبود حمایت‌های مناسب دولتی و همچنین جولان دلالان در بازار مسکن، تولیدکنندگان مجبور شده‌اند برای باقی ماندن در عرصه قیمت کالاهای خود را کاهش دهند و حتی در برخی موارد به کاستن از کیفیت کالاهای خود روی آورند.

مجید راشی‌زاده، مدیرعامل یک شرکت که خانه پیش ساخته تولید می‌کند نیز از نبود حمایت‌های لازم از بخش تولید سخن گفت و اظهار کرد: برخلاف صحبت‌هایی که مطرح می شود، متاسفانه حمایت چندانی از تولیدکنندگان صورت نمی‌گیرد، برای مثال برای دریافت تسهیلات از بانک‌ها باید مدت‌ها انتظار کشید و پس از دریافت وام‌ نیز به دلیل بالا بودن سودها، در پرداخت با مشکل روبرو شد.

وی ادامه داد: متاسفانه شرایط طوری پیش رفته که بسیاری از تولیدکنندگان به مرز ورشکستگی رسیده‌اند و حتی برخی از همکاران ما از پس هزینه‌های لازم برای دریافت غرفه در نمایشگاه صنعت ساختمان بر نیامدند.

راشی‌زاده حضور بخش دولتی و خصوصی در صنعت ساختمان را مکمل یکدیگر دانست و توضیح داد: با توجه به نیازهای موجود در کشور بخش خصوصی به تنهایی قادر به رسیدگی به همه نیازها نیست و دولت می‌تواند با حمایت‌ها به موقع خود به پشتیبانی از بخش خصوصی همت گمارد و در راه حل مشکلات مسکن قدم بردارد.

در این بین آل‌آقا، مدیر فروش یک شرکت تولید محصولات ساختمانی به نکته‌ای اشاره کرد که شاید این روزها کمتر به آن توجه می‌شود. وی اخلاق را گمشده بزرگ اقتصاد فعلی کشور دانست و ادامه داد: متاسفانه برخی از شرکت‌ها برای به دست آوردن سود بیشتر اقدام به کم فروشی می‌کنند کاری که چه در اسلام و چه در فضای حرفه‌ای مورد نفرت است. در چنین مواردی جای خالی نهادهای نظارتی موثر، بسیار به چشم می‌خورد و باید برای آن چاره‌ای اندیشید.

دوازدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت ساختمان با حضور بیش از ۱۳۰۰ شرکت داخلی و خارجی هفته گذشته در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار شد.

    نظرات