شکیب: دلایل شهرداری برای صدور مجوز برج ۲۷ طبقه بلوار آفریقا قانع‌کننده نیست

شکیب: دلایل شهرداری برای صدور مجوز برج ۲۷ طبقه بلوار آفریقا قانع‌کننده نیست

http://www.bananews.ir/رییس کمیسیون عمران شورای شهر تهران با بیان اینکه شهرداری استدلال خود برای صدور مجوز ساخت برج ۲۷ طبقه در بلوار آفریقا را به شورا ارسال کرده است، گفت: شهرداری تهران در پاسخ به این تذکر ادله‌ای را به عنوان دلایل صدور این مجوز مطرح کرده که در بررسی اولیه قانع‌کننده نبوده است.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) حمزه شکیب در گفت‌وگو با ایسنا درباره صدور مجوز ساخت برج تجاری، اداری ۲۷ طبقه در بلوار آفریقا، اظهار کرد: کمیسیون ماده ۵ مجوز ساخت این برج را در حالی صادر کرده که بر اساس طرح تفصیلی جدید و قدیم نباید مجوز بلندمرتبه در این زمین صادر شود.

وی با اشاره به مکاتبه کمیسیون عمران با شهرداری تهران درباره صدور این مجوز، اظهار کرد: شهردار تهران در پاسخ به این تذکر ادله‌ای را به عنوان دلایل صدور این مجوز مطرح کرده که در بررسی اولیه قانع‌کننده نبوده است.

رییس کمیسیون عمران شورای شهر تهران خاطر نشان کرد: یکی از دلایل صدور این مجوز از سوی شهرداری، این است که از زمین یاد شده به عنوان شفت ورودی به کارگاه تونل نیایش استفاده شده و شهرداری اعتقاد دارد که با توجه به وجود این شفت، می‌توان از آن به عنوان پارکینگ استفاده کرد.

شکیب با بیان اینکه کمیسیون عمران در حال بررسی کامل‌تر استدلال‌های شهرداری برای صدور این مجوز است، گفت: در نهایت با بررسی شرایط ترافیکی منطقه و قوانین و مقررات و همین‌طور مصلحت شهروندان، نظر خود را دوباره به شهرداری اعلام خواهیم کرد تا چنانچه ساخت این برج برای شهر و شهروندان مشکل‌ساز باشد، از آن جلوگیری شود.

وی ادامه داد: در صورتی که شهرداری تهران آنچه که به مصلحت مردم ارزیابی می‌شود را اجرایی نکند، کمیسیون عمران شورای شهر از مراجع بالاتر یعنی شورای عالی شهرسازی معماری درخواست می‌کند که به موضوع ورود کند.

جبران کمک به کارگاه تونل نیایش، نباید به شهر و شهروندان لطمه بزند

شکیب یادآور شد: اگرچه مالک این زمین، آن را در اختیار کارگاه تونل نیایش قرار داده‌ است، اما این کمک او باید در قالبی جبران شود که شهر و شهروندان دچار لطمه و آسیب نشوند.

رییس کمیسیون عمران شورای شهر تهران با اشاره به اینکه وظیفه کمیسیون ماده ۵ بررسی موارد استثناء است، گفت: در عین حال مشاور باید متناسب مصلحت مردم موارد استثناء را بررسی کند و کمیسیون بر این اساس باید رای خود را صادر کند.

چندی پیش ماجرای تخلف صدور پروانه ساختمانی برای زمینی به وسعت ۱۸۰۰ متر در صحن علنی شورای شهر مطرح شد که واکنش جدی اعضای شورا را به دنبال داشت.

در ابتدا قرار بود در این ملک، پارکینگ ۱۰ طبقه احداث شود. اما در نهایت و نظر کمیسیون ماده ۵، مجوز ساخت برج ۲۷ طبقه تجاری برای آن صادر شد!.

این در حالیست که اولا ملک یاد شده کمتر از دو هزار مترمربع وسعت داشت و طبعا برابر ضوابط طرح تفصیلی جدید مشمول مجوز بلندمرتبه‌سازی (بیش از ۱۲ طبقه) نمی‌شد؛ ثانیا این ملک در پهنه M113 قرار داشته و بر اساس ضوابط طرح تفصیلی، تعداد طبقات مجاز آن هفت طبقه با سطح اشغال ۸۰ درصد در همکف و ۵۰ درصد در طبقات یک تا شش بوده است.

با این حال در جریان بررسی پرونده این زمین در کمیسیون ماده ۵، نهایتا مجوز صدور پروانه ساخت یک مجتمع اداری، مسکونی ۲۷ طبقه که تا طبقه ۱۵ جهت استفاده اداری با سطح اشغال ۶۸ درصد و از طبقه ۱۶ تا ۲۵ جهت واحدهای مسکونی داده می‌شود.

اما با اطلاع شورای شهر و مخالفت نمایندگان مردم پایتخت با این اقدام، نهایتا مقرر شد که ملک یاد شده بر اساس ضوابط طرح تفصیلی جدید، پروانه ساختمانی دریافت کند.

با این حال، اخیرا شهرداری طی پاسخ مکتوبی که به کمیسیون عمران شورای شهر تهران ارائه کرده، با ذکر استدلال‌هایی از صدور این مجوز دفاع کرده است. کمیسیون عمران شورا هم به‌زودی نتیجه بررسی این ادله را اعلام می‌کند تا بر اساس آن درباره این ملک تصمیم‌گیری شود.

    نظرات