سومین واحد نیروگاهی گتوند وارد مدار شد

سومین واحد نیروگاهی گتوند وارد مدار شد

http://www.bananews.ir/پس از ورود دو واحد از نیروگاه گتوندعلیا به مدار شبکه برق کشور، سومین واحد این نیروگاه نیز وارد مدار شده و به شبکه سراسری پیوست.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) پس از راه اندازی اولین واحد نیروگاه گتوندعلیا در روز پنجم و ورود دومین واحد در هجدهم خرداد، سومین واحد نیز در روز بیست و هشتم شهریور ماه به شبکه سراسری ملحق شده است.

تاثیر واحدهای نیروگاهی گتوندعلیا در افزایش ظرفیت تولید انرژی برق کشور به گونه‌ای است که با راه اندازی واحدهای مختلف و وارد مدار شدن سومین واحد نیروگاهی ، تاکنون بیش از ۴۵۰ هزار مگاوات ساعت برق توسط نیروگاه گتوندعلیا تولید و به ظرفیت برق کشور افزوده شده است.

نیروگاه گتوندعلیا در مجموع دارای ۸ واحد ۲۵۰ مگاواتی شامل چهار واحد فاز اول و چهار واحد فاز توسعه است که با ظرفیت ۲۰۰۰ مگاوات، توان تولید سالیانه ۴۵۵۰ گیگاوات ساعت انرژی برق آبی را دارد.

درحالی که به گفته مسئولان وزارت نیرو، چهارمین واحد نیروگاهی گتوند نیز به زودی وارد مدار می‌شود، این نیروگاه پس از بهره برداری بیشترین میزان تولید انرژی در میان نیروگاه های برق آبی کشور را خواهد داشت و علاوه بر تضمین امنیت شبکه برق کشور، به کنترل فرکانس و پایداری شبکه سراسری کمک شایانی خواهد کرد.

حجم آب ذخیره شده در مخزن سد گتوندعلیا همزمان با راه اندازی سومین واحد نیروگاهی ، حدود ۲ میلیارد متر مکعب و طول دریاچه آن به ۷۰ کیلومتر رسیده است. این مخزن بزرگ ، ذخیره آبی مهمی برای استان خوزستان بشمار می رود که می تواند مشکل کم آبی دشت حاصلخیز خوزستان را نیز برای همیشه برطرف نماید.

سد گتوندعلیا با حجم خاکریزی بدنه در حدود ۳۲ میلیون متر مکعب و ارتفاع از پی ۱۸۲ متر، بلندترین سد خاکی کشور محسوب می شود که در روز ۶ مرداد سال ۱۳۹۰ با حضور رییس جمهوری آبگیری شد. ساختگاه طرح سد و نیروگاه گتوندعلیا در استان خوزستان و در پنج کیلومتری شهرستان گتوند واقع شده است.

 

    نظرات