پیشرفت ۸۸ درصدی چهار طرح مهر ماندگار

پیشرفت ۸۸ درصدی چهار طرح مهر ماندگار

http://www.bananews.ir/مدیرعامل شرکت ملی مهندسی ساختمان ایران با بیان این‌که چهار طرح مهر ماندگار صنعت پالایش کشور به‌طور متوسط ۸۸ درصد پیشرفت داشته است، خواستار تسریع در روند اختصاص منابع مالی به این طرح‌ها شد.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) فرهاد احمدی در گفت‌وگو با ایسنا ضمن اشاره به این‌که اولین طرح مهر ماندگار دولت در صنعت نفت که به بهره‌برداری رسید طرح بهینه‌سازی و بهبود کیفیت پالایشگاه شهید تندگویان تهران بود، گفت: این طرح با ۱۱ واحد فرآیندی و سرمایه‌گذاری ۶۴۰ میلیارد تومان در ماه رمضان وارد مدار تولید شد.

وی با اشاره به طرح افزایش ظرفیت و کیفیت پالایشگاه امام خمینی (ره) شازند اراک گفت: فاز اصلی واحد بنزین‌سازی این پروژه سال گذشته راه‌اندازی شد.

احمدی با اعلام این‌که فاز دوم این طرح با ۹۸ درصد پیشرفت تا دو ماه آینده افتتاح خواهد شد، گفت: سرمایه‌ی مورد نیاز برای این طرح چهار هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان است.

مدیرعامل شرکت ملی مهندسی ساختمان ایران از طرح افزایش تولید بنزین پالایشگاه بندر‌عباس به عنوان پروژه‌ی سوم مهر ماندگار این شرکت نام برد و افزود: این طرح با ۷۰ درصد پیشرفت و هزینه‌ی ۹۰۰ میلیارد تومان تا پایان برنامه‌ی مهر ماندگار دولت (خرداد‌ماه ۹۲) تکمیل خواهد شد.

وی در پاسخ به این سوال که با توجه به پیشرفت طرح بنزین‌سازی پالایشگاه بندرعباس آیا این طرح در زمان اعلام شده به بهره‌برداری می‌رسد؟ اظهار کرد: امیدواریم مشکلات مالی و اعتباری این طرح برطرف شود تا اهداف پروژه طبق برنامه محقق شود.

مدیرعامل شرکت ملی مهندسی و ساختمان ایران با تاکید بر این‌که مشکل اصلی این طرح تامین منابع مالی است، گفت: تا حدودی فرآیند اختصاص اعتبار به این طرح سخت شده است، چرا که پالایشگاه به بخش خصوصی واگذار شده و منابع مالی مورد نیاز آن از آنچه که در گذشته پیش‌بینی شده، افزایش یافته است، ضمن این‌که به دلیل افزایش قیمت تجهیزات، مواد اولیه و قیمت ارز نمی‌توان دقیقا مشخص کرد که با بودجه‌ای که به این طرح اختصاص یافته می‌توان آن را تکمیل کرد یا خیر.

او افزود: از سوی دیگر برنامه‌ریزی‌ها براساس زمان حال صورت می‌گیرد به همین دلیل نمی‌توان مشکلات ناشی از تغییرات بازار و مشکلات آینده را پیش‌بینی کرد.

به گفته‌ی احمدی، با تکمیل این طرح علاوه بر ارتقاء کیفیت فرآورده‌های تولیدی پالایشگاه بندر‌عباس به استاندارد روز یعنی یورو۴ و ۵ ، ظرفیت تولید آن نیز قابل افزایش خواهد یافت.

مدیرعامل شرکت ملی مهندسی ساختمان ایران با اشاره به این‌که با اجرای طرح افزایش تولید بنزین پالایشگاه بندر‌عباس ظرفیت طراحی واحد بنزین به شش میلیون لیتر و ظرفیت عملیاتی آن سه میلیون لیتر در روز خواهد بود، توضیح داد: در صورتی که در آینده نیاز به افزایش ظرفیت باشد این واحد توانایی تولید شش میلیون لیتر بنزین در روز را دارد، اما به‌طور عادی امکان تولید روزانه سه میلیون لیتر بنزین فراهم خواهد شد.

وی با بیان این‌که طرح ساماندهی بندر صادراتی ماهشهر نیز با ۸۶ درصد پیشرفت با هدف مبادله و ذخیره‌سازی فرآورده‌های نفتی یکی‌دیگر از طرح‌های مهر ماندگار دولت در صنعت نفت است، گفت: این طرح نیز تا پایان خرداد‌ماه ۹۲ به بهره‌برداری می‌رسد.

به گفته‌ی احمدی، مجموع سرمایه‌گذاری برای این چهار طرح مهر ماندگار دولت در صنعت پالایشی ۶۲ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان است.

وی با اشاره به این که به طرح‌های مهر ماندگار قرار است منابع مالی خاصی اختصاص یابد، گفت: هنوز دستور‌العمل اجرای و عملیاتی تزریق پول به پروژه‌ها عملی نشده است.

مدیرعامل شرکت ملی مهندسی ساختمان ایران با تاکید بر این‌که در تامین قطعات و تجهیزات مورد نیاز نگرانی وجود ندارد و منتظر دریافت برخی ازاین اجناس هستیم، تصریح کرد: اما در رساندن منابع مالی به پیمانکاران این طرح‌ها با مشکل مواجه‌ایم با وجود این درحال بررسی و حل این مشکلات هستیم تا طبق برنامه پروژه‌ها تکمیل شود.

وی با تایید این موضوع که مسوولان دولتی تمام راهکارها برای تکمیل طرح‌های مهر ماندگار را تعریف کرده‌اند، یاد آور شد: تا عملی‌شدن برخی از مجوز‌ها و دستور‌العمل‌ها کمی زمان نیاز است که امیدواریم در نیمه‌ی دوم سال ۹۱ این دستورالعمل‌ها ابلاغ و منابع مالی به پروژه‌های مورد نظر اختصاص یابد.

احمدی در پاسخ به این سوال که آیا از صندوق توسعه‌ ملی برای تکمیل این چهار طرح کمک خواسته‌اید؟ گفت: با توجه به شرایط موجود و با کمبود منابع مورد نیاز برای تکمیل طرح افزایش ظرفیت تولید بنزین پالایشگاه بندر‌عباس درخواست خود را به صندوق توسعه‌ی ملی ارائه کرده‌ایم و این صندوق با آن موافقت کرده است و در صورت اعلام بانک عامل نسبت به اختصاص منابع مالی به طرح مورد نظر اقدام خواهد کرد. البته هم‌اکنون در حال انتخاب بانک عامل هستیم.

به گفته‌ی مدیر عامل شرکت ملی مهندسی ساختمان ایران در اجرای این چهار طرح مهر ماندگار ۷۰ درصد کالاها و تجهیزات از داخل تامین شده است، ضمن این که متخصصان ایرانی در بخش مهندسی به ۹۰درصد و در بخش اجرا به صد‌درصد خودکفایی دست یافتند.

او با اشاره به این‌که در غیاب شرکت‌های خارجی راه‌اندازی و بهره‌برداری از این واحد‌ها نیز کاملا بومی شده‌است، خاطرنشان کرد: هم‌اکنون در حال برنامه ریزی جهت بومی‌‌سازی سایر تجهیزات مورد نیاز این واحد‌ها هستیم.

احمدی افزود: تحریم‌ها این فرصت را به نیروهای داخلی دادند تا برای اولین‌بار یک واحد بنزین‌سازی (ایزومریزاسیون) تحت لیسانس داخلی و با دانش بومی توسط شرکت ملی مهندسی و ساختمان و پژوهشگاه نفت در پالایشگاه امام خمینی(ره) شازند - اراک ایجاد شود.

 

    نظرات