ساختمان فاقد بیمه کیفیت کلنگی محسوب می‌شود

ساختمان فاقد بیمه کیفیت کلنگی محسوب می‌شود

 کیفیت ساختمان و شهرسازیمدیرعامل شرکت بیمه میهن معتقد است هر ساختمانی که بیمه کیفیت ساخت ندارد از همان اول کلنگی محسوب می‌شود.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) علی موسی‌الرضا در نشستی برای امضای تفاهم‌نامه با باشگاه نظام مهندسی به اهمیت بیمه ساختمان‌ها به عنوان عامل پیش‌گیرنده از عوامل تخریب اشاره کرد.

به گفته‌ وی در مرکز پژوهش‌های مجلس هفته‌ گذشته اعلام شد ۱۳۰۰ میلیارد تومان طی زلزله آذربایجان خسارت به وجود آمده است که حجم اندکی از آن به کل بیمه‌های کشور اعلام شده و این یعنی ساختمان‌های ما بیمه نیستند.

مدیرعامل شرکت بیمه میهن با تاکید بر این‌که چند سال است در مساله‌ کیفیت ساختمان و شهرسازی اقدام می‌کنیم، گفت: بیمه آخرین کاری که می‌تواند انجام دهد جبران خسارت است، باید به بیمه ساختمان به عنوان پیش‌گیرنده نگاه کرد.

موسی‌الرضا به عنوان کسی که از ابتدای راه‌اندازی بیمه ساختمان در این حوزه حضور داشته است، گفت: برای بیمه‌کردن یک ساختمان، باید مولفه‌های خاصی هم‌چون رعایت مقررات ملی، استفاده از مصالح استاندارد، استفاده از کارگر ماهر، مشخص‌بودن نظام حقوقی و شناخت قصور و ریسک حوادث غیرمترقبه در ساخت مسکن رعایت شده باشد تا آن خانه بیمه شود در غیر این صورت هیچ شرکت بیمه‌ای چنین ساختمانی را بیمه نخواهد کرد.

وی تاکید کرد: هر ساختمانی که بیمه نیست کیفیت ساخت ندارد و از همان ابتدای تحویل به مالک کلنگی محسوب می‌شود، زیرا معلوم نیست مصالح استاندارد در آن استفاده شده است و یا کارگران سازنده‌ آن متخصص بودند یا خیر.

مدیرعامل شرکت بیمه میهن با یاد‌آوری ابلاغ رییس کل بیمه مرکزی مبنی بر افزایش کیفیت بیمه‌های ساخت گفت: امروز علاوه بر کیفیت ساخت شرکت بیمه تمام خطرات و ریسک‌هایی که از ابتدای ساخت تا ۱۰ سال بعد از تحویل و بهره‌برداری وجود دارد، را بیمه می‌کند.

موسی‌الرضا در مورد نحوه بیمه ساختمان گفت: قیمت حق بیمه برای بهره‌بردار بین ۳۵ تا ۵۰ درصد تخفیف پیدا می‌کند، زیرا از عدد بزرگی برای ساختمان خود استفاده کرده و این به آن معنا نیست که همه پول بیمه را یک نفر پرداخت می‌کند، این پول می‌تواند طی ۱۰ سال بعد از ساخت به صورت اقساط پرداخت شود.

در این مراسم جعفری ـ رییس هیات مدیره باشگاه نظام مهندسی وابسته به سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور ـ نیز حضور داشت تا قرار‌دادی بین بیمه میهن و این سازمان برای بیمه ۱۶۷ هزار مهندس عضو باشگاه منعقد شود.

در این زمینه موسی‌الرضا گفت: بیمه میهن موظف است هر زمان طرف قرار‌داد با این شرکت به ریسک تازه‌ای برخورد، رشته‌ای جدید طراحی شود و برای آن تعرفه مشخص کند.

    نظرات