دو تغییر در عوارض‌ پایتخت‌نشینی

دو تغییر در عوارض‌ پایتخت‌نشینی

http://www.bananews.ir/دور تازه اخذ عوارض شهری از مالکان واحدهای مسکونی و املاک تجاری در تهران با صدور قبوض الکترونیکی آغاز شد؛ اما نرخ‌ها در قبوض امسال برای جلوگیری از «افزایش چندبرابری در مقطع کوتاه» به صورت علی‌الحساب محاسبه شده تا امکان پرداخت آن توسط پایتخت‌نشینان وجود داشته باشد.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) شهرداری‌تهران برای نرخ عوارض نوسازی و پسماند مربوط به سال۹۱، علاوه بر محاسبه بصورت علی‌الحساب، اقدام به ممیزی کل املاک موجود در پایتخت کرده تا ساختمان‌‌هایی را که تاکنون از لیست عوارض‌‌شهری معاف بودند مشمول پرداخت کند.

طبق گفته معاون مالی شهرداری‌تهران در اثر ساخت‌وسازهای گسترده سال‌های اخیر برخی املاک در اثر تخریب و نوسازی به چندین واحدمسکونی تبدیل شده‌اند؛ در حالی که تا پیش‌از ممیزی اخیر، عمده واحدهای جدید در لیست عوارض قرار نداشتند و عملا برای هر چند واحد، یک قبض صادر می‌شد.

حسین‌محمد پورزرندی در گفت‌وگو با دنیای‌اقتصاد درباره جزئیات نحوه محاسبه عوارض‌شهری سال۹۱ تصریح کرد: از آنجا که عوارض نوسازی و پسماند املاک براساس نرخ‌های دفترچه ارزش‌معاملاتی املاک محاسبه می‌شود و این دفترچه در حال تغییر توسط وزارت اقتصاد است، به طور قطع نرخ عوارض شهری املاک تهران برای سال جاری افزایش پیدا می‌کند؛ اما فعلا این عوارض علی‌الحساب محاسبه شده و در صورت تعیین رقم قطعی در چند ماه آینده، شیوه پرداخت قسطی در دستور کار شورای آینده قرار می‌گیرد.

معاون شهردار تهران همچنین استفاده از ابزار عوارض‌شهری برای کنترل خانه‌های خالی را پیشنهاد کرد و گفت: نتایج ممیزی املاک تهران و موقعیت و نحوه استفاده آنها توسط مالکان، در اختیار شهرداری‌تهران قرار دارد و درصورت لزوم این امکان وجود دارد از طریق دریافت عوارض‌شهری متفاوت، از مالکان خانه‌های خالی، این معضل را در پایتخت کنترل کرد.

معاون مالی و اداری شهرداری تهران با اعلام دسترسی به مجموعه اطلاعات ممیزی املاک تهران، دریافت عوارض نوسازی را ابزاری مناسب برای مقابله با معضل خانه‌های خالی در سطح پایتخت عنوان کرد و گفت: برای این‌کار می‌توان از اطلاعات ممیزی املاک تهران که به طور کامل در اختیار شهرداری تهران قرار دارد استفاده کرد.

پورزرندی از ثبات نرخ قبوض عوارض نوسازی در سال جاری نسبت به سال گذشته خبر داد و افزود: به صورت میانگین برای هر واحد مسکونی ۴۰ هزار تومان عوارض پسماند و ۱۲۰ هزار تومان عوارض نوسازی تعیین شده است که با این وجود در خوش‌بینانه‌ترین حالت بین ۳۰ تا ۴۰ درصد عوارض از سوی مردم پرداخت می‌شود.

او به حداقل و حداکثر نرخ قبوض عوارض نوسازی صادر شده از سوی شهرداری تهران اشاره کرد و گفت: کمترین فیش عوارض دو هزار و۵۰۰ تومان و بیشترین آن یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان است که مربوط به کارخانجات و مجموعه‌های تجاری است اما به طور میانگین هر فیش ۱۲۰ هزار تومان است که در مقابل هزینه نگهداشت شهر رقم بسیار پایینی است.


 

او ادامه داد: در سال جاری حدود دو میلیون و ۸۰۰ هزار قبض به درب خانه‌ها فرستادیم که با احتساب تمام آنها، مجموع مبلغ فیش‌های صادر شده برای عوارض ساخت و ساز، کسبه و پسماند به ۳۰۰ میلیارد تومان رسیده است. علاوه بر آن مجموع عوارض انباشت سال‌های گذشته نیز به رقم ۷۰۰ میلیارد تومان رسیده است که متاسفانه به دلیل نبود ضمانت اجرایی نمی‌توانیم آنها را دریافت کنیم و در مجموع هزار میلیارد تومان عوارض جاری، کسب و پیشه سال ۹۱ و مطالبات گذشته در این حوزه است.

پورزرندی در مورد علت تاخیر ارسال فیش‌های نوسازی امسال تصریح کرد: طبق روال هر سال توزیع قبوض نوسازی پیش از مرداد ماه آغاز می‌شود، اما امسال به دلیل آن که ممیزی املاک داشته ایم و براساس اطلاعات تازه باید اطلاعات برخی املاک در سیستم اصلاح می‌شد قدری با تاخیر این کار آغاز شد. اما به دلیل شفاف‌تر شدن اطلاعات اعتراض‌های مردمی نسبت به گذشته کمتر بوده است.

پورزرندی با تاکید بر اینکه فیش‌های امسال بر اساس ممیزی‌های جدید صادر شده‌اند گفت: در گذشته پیش می‌آمد برای ملکی قدیمی که نوسازی و چند طبقه شده تنها یک فیش عوارض صادر می‌شد که امسال بر اساس اطلاعات جدید ثبت شده قبض‌ها صادر شده است.

او در خصوص علت صدور علی‌الحساب فیش‌ها اظهار کرد: فیش‌های صادر شده علی‌الحساب است چون دفترچه‌ای که از طرف وزارت دارایی صادر می‌شود و ملاک محاسبه عوارض قرار می‌گیرد در آن زمان هنوز ابلاغ نشده بود و اگر این دفترچه می‌آمد با تغییرات عمده‌ای روبه‌رو بود و در نتیجه با توجه به گرانی‌های امسال بار مضاعفی بر دوش شهروندان اعمال می‌شد.

او اضافه کرد: به همین دلیل و برای جلوگیری از طولانی شدن زمان ارسال دفترچه‌ها قبوض را به صورت علی الحساب ارسال کردیم.

پورزرندی در پاسخ به این سوال که اگر رقم قطعی و نهایی عوارض دو برابر قیمت علی‌الحساب شود تکلیف چیست؟ گفت: این طور نیست. اما تکلیف باقیمانده عوارض نوسازی توسط شورای شهر آینده مشخص می‌شود و اگر رقم قابل توجهی باشد ممکن است قسط‌بندی شود.

نابرابری هزینه‌ها و درآمدها

پورزرندی با بیان اینکه برای تهران سالی ۷‌هزار میلیارد تومان اعتبار نقدی و غیرنقدی برای اداره شهر هزینه می‌شود، گفت: ۳۰۰‌میلیارد تومان درآمد از عوارض شهری در برابر این رقم هزینه‌ای بسیار پایین است. همچنین دوهزار میلیارد تومان هزینه جاری و نگهداشت شهر است که در مقابل رقم ۱۰۰ میلیاردتومان عوارض پسماند بسیار پایین است.

او افزود: عوارض شهرداری جزو درآمد‌های ثابت و پایدار شهر هستند و این فیش‌ها صرف عمران و پاکیزگی شهر می‌شود، اما متاسفانه به دلیل آنکه ضمانت اجرایی برای دریافت آن وجود ندارد ما سالانه تنها ۴۰ درصد درآمد‌های ناشی از عوارض‌مان تحقق می‌یابد و همیشه ۸۰۰ تا ۹۰۰ میلیارد تومان بدهی انباشته در این زمینه داریم.

    نظرات