آب از سرشاخه‌های دز به قم می‌رسد؟

آب از سرشاخه‌های دز به قم می‌رسد؟

http://www.bananews.irپس از اتمام کار سازه‌های آبی طرح انتقال آب از سرشاخه‌های دز به قمرود قرار شد ظرف یک الی دو ماه تمام تجهیزات از تونل خارج شود و انتقال آب آغاز گردد، اما ظاهرا کمبود اعتبار مانعی برای روند مطلوب کار شده است.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) با عدم اختصاص اعتبار کامل به پروژه‌های عمرانی توان برنامه ریزی کاهش یافته است. گرچه مجریان طرح هر ساله با دیر کرد تخصیص اعتبار مواجه بودند، اما باتوجه به این که نهایتا ماه دوم و سوم هر سال اعتبارها تخصیص پیدا می‌کرد، تاخیر هفت ماهه سابقه نداشته است.

مجری طرح انتقال آب از سرشاخه‌های دز به قمرود اظهار کرد:‌ با توجه به روند افزایش قیمت‌ها در کشور، بخش عمرانی نیز مستثنی نبوده و قیمت مصالح از آرماتور، سیمان، تیر‌آهن، شن و ماسه هم روند افزایش قیمت چند برابری داشته‌اند.

کمال‌الدین کاظمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، افزود: با توجه به افزایش قیمت‌ها نیاز به نقدینگی بیشتر نیز برای ادامه کار حس می‌شود. این اولین بار نیست که با دیرکرد تخصیص اعتبار مواجه هستیم برای مثال در سال ۸۸ نیز همین مشکل را داشتیم پارسال نیز از ۵۸ میلیارد تومان اعتبار ۴۰ میلیارد تومان اختصاص داده‌اند.

وی افزود: هر ساله کم و بیش با این موضوع دست و پنجه نرم کردیم اما این مدت زمان تاخیر (هفت ماه) را نداشته‌ایم، در حال حاضر توان برنامه ریزی از دست ما سلب شده است.

مجری طرح انتقال آب از سرشاخه‌های دز به قمرود با اشاره به میزان اعتبار لازم برای پروژه انتقال آب از سرشاخه‌های دز به قم گفت: امسال برای این کار پروژه قرار بود ۵۶ میلیارد تومان اختصاص دهند اما هنوز یک ریال هم پرداخت نشده است.

کاظمی با اشاره به این‌که در صورت تخصیص اعتبار می‌توان عقب ماندگی‌ها را جبران کرد و با سرعت بیشتری پیشرفت تصریح کرد:‌در حال حاضر مشکل توان و نیرو نداریم. تمام نیروی اجرایی آماده هستند اما مصالح برای کار در دست نیست.

وی با تشریح وضعیت خروج تجهیزات حفر تونل انتقال آب گفت: از مسیر شاپورآباد به سمت مقانک یک تونل به درازای ۱۱٫۳ کیلومتر حفر شده است که ۶۰۱ متر آن به صورت سنتی و ۱۰٫۷ کیلومتر به صورت مکانیزه حفاری شده است.

مجری طرح انتقال آب از سرشاخه‌های دز به قمرود با اشاره به قطر دستگاه حفاری به درازای ۴٫۷ متر گفت: قطر تونل در بخش حفاری سنتی پنج الی ۵٫۲ متر است. بنابراین برای رسیدن به قطر دستگاه باید فضای خالی را پر کنیم تا بتوانیم دستگاه را خارج سازیم.

کاظمی با اشاره به این‌که قطر داخلی تونل ۳٫۸ متر و قطر بیرونی ۴٫۷ متر است گفت:‌ باید در فضای خالی در بخش حفاری سنتی یک بالشتک زیر دستگاه قرار گیرد تا فضای خالی تا قطر ۴٫۷ متر را پر کند. این کار برای تراز کردن است.

وی افزود: برای تراز کردن نیاز به یک سازه بتنی است و برای این سازه نیاز به یک شبکه آرماتور داریم و باید بتن ریزی کنیم بتن باید ۲۰ روز بماند تا بتواند وزن سنگین دستگاه را تحمل کند.

مجری طرح انتقال آب از سرشاخه‌های دز به قمرود با تاکید بر این‌که ۴۰ متر سازه بتنی در بخش حفاری شده دستی ساخته شده است به مشکل کمبود نقدینگی اشاره کرد و گفت:‌ متاسفانه وضعیت اعتباری کل طرح‌های عمرانی خیلی مطلوب نیست.

کاظمی با اشاره به لزوم تجزیه دستگاه حفاری تونل در داخل تونل تاکید کرد:‌برای تجزیه دستگاه و خروج آن نیاز به ابزار متنوعی از جمله جرثقیل و زمان است.

 

    نظرات