اجرای طرح کنترل سیل و رسوب در حوزه‌های آبخیز سدهای خراسان شمالی

اجرای طرح کنترل سیل و رسوب در حوزه‌های آبخیز سدهای خراسان شمالی

http://www.bananews.ir/مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی گفت: طرح کنترل سیل و رسوب در حوزه‌های آبخیز سدهای استان با اعتبار ۳۱ میلیارد ریال در حال اجرا است.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) موسی صابری افزود: طرح‌های آبخیز داری با هدف کنترل سیلاب و کاهش رسوب، در مخازن سدها می‌تواند بسیاری از اهداف سدهای بزرگ مخزنی را با صرف هزینه‌های کمتر و آسیب رسانی کمتر به محیط زیست برآورده سازد.

وی گفت: امروز رسوب گذاری در مخازن سدها به یکی از مشکلات حاد تبدیل شده و به آسانی قابل مهار نیست زیرا دو منشاُ مهم برای رسوبزائی حوزه‌ها شامل، عوامل انسانی نظیر تخریب پوشش گیاهی و بهره برداری غلط از اراضی و عوامل طبیعی مانند جنس خاک و شیب زیاد و الگوهای خاص بارندگی وجود دارد.

صابری با بیان اینکه آبخیزداری به عنوان یکی از شیوه‌های نوین حفاظت آب و خاک، مهار و پخش سیلاب باعث کنترل سیلاب‌های مخرب و نفوذ آب به داخل سفره‌های آب زیر زمینی می‌شود گفت: اجرای عملیات مکانیکی احداث سیل بندهای خاکی، عملیات گابیون بندی، خشکه چینی، چپر بندی، سنگ ملاتی، عملیات بیولوژیکی و بیومکانیکی از جمله بذرپاشی، کپه کاری، بانکت بندی، کنتورفارو، حفاظت و قرق و ... از سازنده‌ترین راهکارها برای کنترل رسوب وارده به مخازن سدهای مخزنی، حفاظت از خاک و مقابله با خشکسالی است.

وی افزود: خراسان شمالی هم اکنون دارای ۵ سد مخزنی است که طی سالهای گذشته تلاش‌های زیادی در راستای اجرای طرح‌های کنترل سیل و رسوب درآن انجام شده است.

صابری یاد آور شد: در سطح حوزه‌های آبخیز سد بیدواز ۶۹ درصد، سد بارزو ۵۶ درصد و سد شیرین دره ۴ درصد عملیات آبخیزداری انجام شده است.

وی اظهار امیدواری کرد که با افزایش اعتبارات مورد نیاز بتوان شاهد افزایش عملیات آبخیز داری و کاهش رسوبات منتقله در این حوزه‌ها بود.

 

 

    نظرات