همایش تخصصی فناوری‌های نانو در آسفالت برگزار شد

همایش تخصصی فناوری‌های نانو در آسفالت برگزار شد

http://www.bananews.ir/نخستین همایش تخصصی فناوری‌های نانو در آسفالت در سالن اجتماعات دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) دکتر کامران رحمتی شادباد، مخترع آسفالت نانو طی سخنانی در این مراسم گفت: آسفالت نانو آسفالتی حاوی کپسول‌های پلی‌اتان با کیفیت بالاست که مانع ایجاد ترک‌ها در سطح می‌شود.

وی افزود: به طور کلی ترک‌هایی که در سطح اسفالت تولید می‌شود در مراحل اولیه به شکل نازک و مویی است و چنانچه بتوانیم این ترک‌ها را در همان مراحل اولیه ایجاد شدن که به شکل مویی هستند برطرف کنیم، کیفیت و عمر مفید آسفالت را افزایش می‌دهیم. اختراع آسفالت نانو زمینه مناسبی را برای برطرف کردن این مشکل فراهم کرده است.

رحمتی با تاکید بر اینکه تاکنون استفاده از فناوری نانو در بخش آسفالت در سطح جهان بسیار کم بوده است، گفت: به طور کلی کارهایی که در زمینه رفع مشکلات آسفالت انجام شده شامل دو بخش است. یک بخش مربوط به ایجاد تغییرات در خود آسفالت است که کنترل طرح اختلاط قیر و آسفالت و نیز بالا بردن کیفیت آن را در بر می‌گیرد و بخش دوم استفاده از روکش‌هایی بسیار نازک در سطح آسفالت است که در جهت مقاوم‌سازی آسفالت‌ها در برابر ترک‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد که در این میان بالا بردن کیفیت آسفالت در مراحل اولیه تولید به لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه است.

وی با اشاره به اینکه فناوری نانو باعث رفع ترک‌ها در همان مراحل اولیه شده و طول عمر مفید آسفالت را افزایش می‌دهد، ادامه داد: آسفالت نانو نوعی اسفالت است که طی تولید آن در طرح اختلاط قیر یک سری کپسول‌های حاوی ماده مقاوم و ماده نانو موسوم به کپسول‌های پلی‌اتان به آن افزوده می‌شود.

وی افزود: ماده اصلاح‌ کننده داخل کپسول ضمن ترکیب با عامل آزادکننده موجود در آسفالت که از جنس نانو است مکانیسمی خاص و ویژه را ایجاد می‌کند و نسبت به ضربه حساس می‌شود.

دکتر رحمتی در ادامه گفت: با ایجاد کوچکترین ترک در سطح آسفالت ضربه‌ای خفیف به اسفالت وارد می‌شود و این ضربه بلافاصله به کپسول‌های پلی‌اتان می‌رسد، طی این مرحله کپسول‌ها شکسته شده و عامل اصلاح‌ کننده داخل کپسول از آن خارج می‌شود این عامل اصلاح‌کننده با آزادکننده‌هایی کاتالیستی واکنش داده و خصوصیاتی می‌یابد که طی آن فاصله بین دو ترک را پر می‌کند و سطح صافی را پدید می‌آورد.

    نظرات