نظام مهندسی ساختمان قم جوابگوی همه نیازهای فنی و مهندسی استان است

نظام مهندسی ساختمان قم جوابگوی همه نیازهای فنی و مهندسی استان است

http://www.bananews.irمدیر کل راه و شهرسازی استان قم گفت: یکی از ویژگی‌های سازمان نظام مهندسی ساختمان استان آن است که جامعه مهندسی قم پاسخگوی کل نیازهای استان در زمینه مباحث فنی و مهندسی بوده است.
به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) مهندس محمد رضا قلندر در مراسم اعطاء اعتبارنامه منتخبین نظام مهندسی ساختمان استان قم با بیان اینکه کمک‌های ویژه نظام مهندسی به اجرای طرح مسکن مهر و تخفیفاتی که مهندسان به این پروژه ملی ارائه کردند در راستای خانه دار شدن اقشار ضعیف جامعه بسیار مهم بوده است عنوان کرد: بیش از ۱۸ ماه است که استان قم در بخش مسکن مهر با ۷۹ درصد پیشرفت فیزیکی در کشور رتبه بر‌تر را دارد.
مدیر کل راه و شهرسازی استان قم با بیان اینکه جامعه مهندسی استان قم به جایگاهی رسیده است که نیازی به حضور مهندس از سایر استان‌ها نیست عنوان کرد: یکی از ویژ گی‌های سازمان نظام مهندسی ساختمان استان آن است که جامعه مهندسی قم پاسخگوی کل نیازهای استان در زمینه مباحث فنی و مهندسی بوده است.
قلندر گفت: در مسکن مهر مهندسان قمی با جدیت وارد کار شدند و توان خود را در این زمینه به معرض نمایش گذاشتند.
قائم مقام وزیر راه و شهرسازی عنوان کرد: بحث حمایت از مهندسان جوان باید در اولویت کاری هیئت مدیره جدید سازمان نظام مهندسی ساختمان استان باشد و در این راستا باید عدالت در توزیع کار‌ها رعایت تا از این طریق از مهندسان جوان حمایت شود.
مدیر کل راه و شهرسازی استان قم با بیان اینکه باید حس مسئولیت پذیری در مهندسان افزایش یابد عنوان کرد: مهندسان باید به گونه‌ای عمل کنند تا اعتماد مردم به نظام مهندسی بیشتر شود و از پرداختن به مسائل حاشیه‌ای باید اجتناب کرد.
قلندر، مسئله امضاء فروشی را یکی از مشکلات سازمان نظام مهندسی استان‌ها برشمرد و افزود: این مسئله در استان قم کمتر و به ندرت دیده می‌شود و مهندسان باید با احساس مسئولیت خود مقررات و ضوابط موجود را رعایت کنند که در این راستا وظیفه هیئت مدیره در زمینه نظارت و راهبری مهندسان سنگین است.
وی تصریح کرد: سازمان نظام مهندسی ساختمان قم بهترین همراهی را در اجرای طرح مسکن مهر در استان داشته و مهندسان جوان نیز در این راستا با طراحی و نظارت ۴۵ هزار واحد مسکونی تجربیات خوبی را کسب کرده است.


قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در خصوص نظارت عالیه وزارت راه و شهرسازی بر پروژه‌های عمرانی استان‌ها افزود: وزارت راه و شهرسازی برای نظارت بیشتر بر روی ساخت و ساز‌ها که در استان‌ها در حال اجرا است سهیمه‌ای در نظر گرفته است که در استان قم ۷ نفر از مهندسان به عنوان ناظر بر ساخت و ساز‌ها در استان، انتخاب خواهند شد که اعتبار این طرح نیز تا پایان سال تخصیص یافته است.
مدیر کل راه و شهرسازی استان قم ادامه داد: اگر این طرح که در چهار ماه پایانی سال جاری با همکاری سازمان نظام مهندسی ساختمان استان و اداره کل راه و شهرسازی اجرا و به درستی مدیریت شود در سال آینده نیز ادامه خواهد داشت و وزارت راه و شهرسازی هزینه آن را تامین خواهد کرد.
وی با تاکید بر اینکه رهبر معظم انقلاب همواره بر توجه به معماری اسلامی و ایرانی تاکید داشته‌اند افزود: رهبر معظم انقلاب در سال ۸۹ که به قم سفر کردند بر این مسئله تاکید داشتند که متاسفانه تا کنون هم در کشور و هم در قم کار خاصی در این زمینه صورت نگرفته است که جا دارد هیئت مدیره ششم نظام مهندسی ساختمان استان قم در این مسئله ورود کنند و حداقل در بخش نمای ساختمان ضوابط و قوانینی در نظر بگیرد.
قلندر عنوان کرد: توجه به معماری اسلامی و ایرانی به عنوان یکی از مصوبات سفر رهبر انقلاب به قم بود که همه باید تلاش کنیم در ابتدا حس زیبایی‌شناسی مردم در این زمینه را تحریک تا به تدریج این موضوع برای شهروندان نهادینه شود.
وی با تاکید بر تعامل و همراهی اداره کل راه و شهرسازی با سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم اظهار داشت: این تعامل و همکاری در کمیته چهارجانبه استان به چشم می‌خورد و اداره کل راه و شهرسازی تا جایی که به حق مردم و حاکمیت خدشه وارد نشود با نظام مهندسی همکاری و همراهی خواهد داشت.
وی با تقدیر از همراهی و تعامل هئیت مدیره پنجم سازمان نظام مهندسی ساختمان قم با اداره کل راه و شهرسازی استان گفت: اجرای طرح مسکن مهر در سال اول فعالیت هیئت مدیره پنجم سازمان نظام مهندسی بوده که خدمات خوبی در راستای اجرای این طرح بزرگ ملی ارائه شد و امیدواریم این همراهی از سوی هیت مدیره ششم نیز ادامه داشته باشد.
قلندر با بیان اینکه فعالیت‌های سازمان نظام مهندسی باید به گونه‌ای باشد که رضایتمندی شهروندان را بدنبال داشته باشد افزود: در راستای اجرای قانون تعیین تکلیف وضعیت ثبتی اراضی و ساختمان‌های فاقد سند رسمی، بخشی از کار به سازمان نظام مهندسی واگذار شد که به علت کمبود مهندسان نقشه بردار، از مهندسان عمران و معماری نیز در تهیه نقشه‌های UTM استفاده شده است.
مدیر کل راه و شهرسازی استان قم ابراز داشت: کسب رتبه بر‌تر سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم در رعایت مقررات ملی ساختمان نشاندهنده عملکرد این سازمان بوده و حرکت این سازمان در سالهای اخیر رو به رشد بوده است.
در ادامه تعدادی از اعضای هیئت مدیره پنجم و ششم سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم به ایراد نکته نظرات خود پرداختند و در پایان اعتبارنامه اعضای هیئت مدیره ششم که به امضاء وزیر راه و شهرسازی رسیده به آن‌ها اعطا شد.
اعضای هیئت مدیره پنجم سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم نیز با اهداء لوح سپاس از تلاش‌های مهندس قلندر مدیر کل راه و شهرسازی استان قم تقدیر کردند.

 

 

 

    نظرات