آغاز بررسی ثبت جهانی شهر بلقیس

آغاز بررسی ثبت جهانی شهر بلقیس

http://www.bananews.irمعاون اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی از آغاز بکار بررسی کارشناسان در خصوص ثبت جهانی اثر باستانی شهر بلقیس خبر داد.

معاون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی گفت: بررسی‌های کارشناسان در خصوص آماده سازی پرونده اثر باستانی شهر بلقیس به منظور ثبت جهانی آن، از امروز آغاز خواهد شد.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) علی اکبر وحدتی در گفت‌و‌گو با ایسنا ضمن اشاره به اینکه برای به ثبت رسیدن یک اثر باستانی، یونسکو شش معیار را دسته بندی کرده است، افزود: یک اثر باستانی برای رسیدن به ثبت جهانی یونسکو، باید حداقل یکی از آن معیارها را داشته باشند.

وی با بیان اینکه برای انجام عملیات مرمت بناهای تاریخی و انجام کاووش و مطالعات باستانی طی دو سال آینده دو میلیارد و ۴۰۰ میلیون ریال اختصاص یافته است ادامه داد: با تشکیل پرونده و تصویب آن برای ثبت جهانی یونسکو این میزان اعتبار افزایش خواهد یافت.

وحدتی اظهار کرد: شهر بلقیس بزرگترین اثر دوره اسلامی در خراسان شمالی است که ۱۵۰ هکتار وسعت دارد و براساس چندین فصل کاوش انجام شده از قرن دو و سه هجری اولین بار سکنه در این محل مستقر شده است.

به گفته وی، تا پایان دوره صفوی زندگی در این محل جریان داشته است و با حمله افغان‌ها مردم ساکن در این محل، این منطقه را به علت ویرانی‌های فراوان ترک کرده‌اند.

این مقام مسوول با بیان اینکه طی انجام فعالیت‌های باستان شناسی، اشیاء و اطلاعات تاریخی به دست آمده است، توضیح داد: در این راستا کتب و مقالات متفاوتی چاپ شده که مسوولان ذی‌ربط جهت حفظ و تداوم این اثر تاریخی اقدام به بررسی جهت ثبت جهانی این اثر کرده‌اند.

شهر تاریخی بلقیس در شهرستان اسفراین قرار دارد.

 

 

 

    نظرات