۲۰۰ کارگاه در متروی تهران فعال است/قیمت مصالح ۳۰۰درصد افزایش یافته

۲۰۰ کارگاه در متروی تهران فعال است/قیمت مصالح ۳۰۰درصد افزایش یافته

www.BanaNews.irمعاون شهردار تهران در پایان بازدید نیم ‌روزه خود از دو بخش میانی و جنوبی خط ۳ متروی تهران اعلام کرد: با وجود این که قیمت انواع مصالح مورد استفاده در ساخت و ساز تونل‌ها و ایستگاه‌های مترو از جمله آهن و میلگرد بین ۲۵۰ تا ۳۵۰ درصد افزایش یافته اما حجم عملیات عمرانی ساخت مترو حتی یک درصد هم کاهش نیافته است.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) سید جعفر تشکری هاشمی افزود: بالغ بر ۲۰۰ کارگاه عمرانی در خطوط مختلف مترو فعالند که از این تعداد، ۵۲ کارگاه به صورت شبانه‌روزی در خط ۳ مترو مشغول به فعالیتند.

معاون شهردار تهران با اشاره به این که در حال حاضر عملیات احداث حدود ۱۰۰ کیلومتر تونل مترو در زیر زمین‌های شهر و حدود ۵۰ کیلومتر خطوط مترو نیز در حومه شهر در دست اجراست، اظهار کرد: هم اکنون ۴ دستگاه غول پیکر حفار تونل موسوم به TBM به صورت شبانه‌روزی در خطوط مختلف مترو مشغول به فعالیت می باشند.

تشکری هاشمی با بیان این که در نیمه پاییز هنوز ریالی از اعتبارات مترو پرداخت نشده، تصریح کرد: اجرای اقدامات عمرانی زمان خاص خود را می‌طلبد و با سپری شدن نیمه نخست سال و هر چه ماه‌های مناسب سال برای این گونه عملیات را بیشتر از دست بدهیم، در انجام فعالیت‌های اجرایی به دلیل شرایط آب و هوایی با مشکلات بیشتری روبه رو می‌شویم .

وی با تاکید بر این که به رغم مسائل و مشکلات فراوانی که با آن‌ها رو در رو هستیم، کارگاه‌های مترو نه تنها تعطیل نشده‌اند بلکه با تمام ظرفیت و به صورت تمام وقت در چهار گوشه شهر مشغول به کار می‌باشند، افزود: این مهم با لطف خداوند متعال، همکاری شهروندان، تدابیر شهردار محترم تهران و حمایت شورای اسلامی شهر تهران و مجلس شورای اسلامی امکان‌پذیر شده است.

 

۵/۳میلیون تن میلگرد در هر ایستگاه مترو نیاز است

معاون شهردار تهران با اشاره به این که تحت هیچ شرایطی فعالیت کارگاه‌های مترو را تعطیل نمی‌کنیم، اعلام کرد: عمده‌ترین مشکل در مترو عدم عمل به مصوبات قانونی در زمینه تامین اعتبارات مورد نیاز است و البته علاوه بر تنگناهای اعتباری که از گذشته وجود داشته، محدودیت‌های موجود بر سر راه تعاملات بین‌المللی و مبادلات ارزی را نیز باید به مشکل عمده قبلی افزود.

تشکری هاشمی با بیان این که هیچ کدام از این محدودیت‌ها باعث توقف عملیات ساخت مترو نشده و به رغم همه موانع موجود برای توسعه مترو هر روز خود را مصمم‌تر از روز قبل می‌دانیم، افزود: برای احداث هر ایستگاه مترو به طور میانگین ۵/۳ میلیون تن میلگرد مورد نیاز است در صورتی است که قیمت این محصول به سه برابر قیمت قبلی افزایش پیدا کرده است.

وی با تاکید بر این که بخش میانی خط ۳ مترو به طول ۷ کیلومتر از چهارراه حضرت ولی‌عصر (عج) تا تقاطع خیابان‌های شهید بهشتی و شهید مفتح به زودی افتتاح شده و مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد، گقت: انشاءا... تا پایان سال جاری بخش‌ جنوبی این خط به طول ۱۲ کیلومتر از پایانه آزادگان تا چهارراه حضرت ولی‌عصر (عج) نیز راه‌اندازی می‌شود.

احداث ۱۹ کیلومتر خط جدید مترو تا آخر سال

معاون شهردار تهران با اشاره به این که تا پایان سال جاری کار احداث ۱۹ کیلومتر خط جدید مترو به اتمام می‌رسد، اظهار کرد: نیمه جنوبی خط ۳ مترو که جنوب غرب تهران را به مرکز شهر و در ادامه مرکز شهر را به شمال شرق تهران متصل می‌کند، با سرعت حفر تونل به متراژ ۹۰ متر در هفته از روند مطلوبی برخوردار است.

تشکری هاشمی با بیان این که از بخش جنوبی خط ۳ مترو به جز ۵۰ متر تونل در محدوده چهاردانگه، عملیات تونل‌سازی مابقی مسیر از پایانه آزادگان تا میدان منیریه به انجام رسیده، ‌تصریح کرد: در حال حاضر یک دستگاه TBM در بالاتر از میدان منیریه مشغول به کار بوده و در محور خیابان حضرت ولی‌عصر (عج) در حال حرکت به سمت شمال است.

وی با تاکید بر این که با توجه به وجود معارض‌های تاسیساتی در احداث مسیر بخش جنوبی خط ۳ مترو با مشکلات زیادی رو به رو بودیم، افزود: با این وجود، علاوه بر حفر تونل تا میدان منیریه ساخت و ساز ایستگاه‌های طول مسیر از جمله ایستگاه بوستان ولایت به منظور دسترسی آسان عموم شهروندان به این بوستان با توجه به استقبال مردم جنوب شهر در دست انجام است.

تحقق تدابیر مقام معظم رهبری در صنعت مترو

معاون شهردار تهران یکی از ایستگاه‌های مهم خط ۳ مترو را ایستگاه راه‌آهن اعلام کرد و گفت: با بهره‌برداری از این ایستگاه مسافران بدون این که نیازی به خروج از ایستگاه مذکور داشته باشند، بلافاصله بعد از خارج شدن از قطارهای برون شهری راه¬آهن می‌توانند وارد قطارهای درون شهری مترو شده و از آن جا به سمت مقصد مورد نظر خود ادامه مسیر دهند.

تشکری هاشمی نیم روزه خود از خط ۳ مترو که نیمی از آن به بازدید از بخش میانی و نیمی از آن نیز به بازدید از بخش حنوبی این خط اختصاص داشت، خاطرنشان کرد: عملیات احداث بخش میانی خط ۳ به اتمام رسیده و با توجه به انجام تست گرم این خط به منظور افتتاح رسمی، به زودی بهره‌برداری از آن رسماً آغاز می‌شود.

وی در خاتمه خاطرنشان کرد: در سالی که با تدبیر مقام معظم رهبری (مد ظله العالی) «سال حمایت از تولید ملی» نام گرفته، تمام توان خود را به این منظور به کار گرفته‌ایم و با افتخار اعلام می‌داریم تدابیر معظم‌له در استفاده از توان داخلی در صنعت مترو که یک صنعت مادر محسوب می شود، به عنوان یک الگوی اجرایی تحقق پیدا کرده و به منصه ظهور رسیده است.

 

 

 

    نظرات