گام تازه‌ای برای نفوذ در بافت‌های نفوذناپذیر پایتخت

گام تازه‌ای برای نفوذ در بافت‌های نفوذناپذیر پایتخت

http://www.bananews.irمدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران از برنامه‌ریزی برای نفوذ در بافت‌های نفوذناپذیر و فرسوده پایتخت خبرداد و گفت: کل گذرهای زیر ۶متر پایتخت طی یک برنامه ۱۰ ساله تعریض خواهد شد.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) علیرضا جعفری در گفت‌وگو با ایسنا، نفوذناپذیری را یکی از شاخص‌های سه گانه بافت فرسوده عنوان کرد و گفت: نفوذناپذیری به معنای وجود گذرها و معابر زیر ۶متر در شبکه دسترسی یک بافت است.

وی یکی از اقدامات تازه سازمان نوسازی برای کاهش شاخص فرسودگی در شهر تهران را تعریض گذرهای زیر ۶متر عنوان کرد و گفت: علاوه بر پایدار کردن سازه‌ها متناسب با رونق ساخت و ساز، باید نسبت به تعریض گذرها تا رسیدن به استاندارد اقدام کنیم تا امکان نفوذ به بافت‌های فرسوده نفوذناپذیر میسر شود.

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران، گام اول در این حوزه را شناسایی شبکه معابر زیر ۶متر در سطح پایتخت و نیز تعیین عرض استاندارد ۸، ۱۰ و ۱۲ متری برای هر یک از این گذرها دانست و گفت: در گام دوم نسبت به برآورد اعتبار برای تعریض گذرهای کم عرض و نفوذناپذیر اقدام می‌شود.

 

سالانه ۱۰ درصد از گذرهای زیر ۶متر پایتخت کاسته می‌شود

جعفری با اشاره به اینکه برابر برنامه پنجم توسعه باید سالانه ۱۰ درصد از بافت‌های فرسوده کشور کاسته شود، اظهار کرد: یکی از راه‌های تحقق این برنامه، تعریض گذرهای زیر ۶متر است که قرار است طی یک برنامه ۱۰ ساله در پایتخت اجرا شود.

وی در ادامه با اشاره به اجرای پایلوت این طرح در محلات ۳ و ۵، ناحیه ۱ منطقه ۱۵ در حال اجراست، گفت: معارضان ملکی این محلات شناسایی شده‌اند و هم‌اکنون در حال مذاکره برای تملک آنها هستیم.

خانه‌های آماده تحویل برای رفع معارض در گذرهای زیر ۶متر استفاده می‌شود

ردیف ویژه تعریض گذر در بودجه ۹۲ مناطق گنجانده می‌شود

جعفری از بکارگیری خانه‌های آماده تحویل سازمان نوسازی به منظور واگذاری به مالکان املاک معارض در گذرهای زیر ۶متر خبر داد و گفت: با توجه به اینکه در منطقه ۱۵ پروژه‌های «اوراق مشارکت» و «خانه به جای خانه» اجرا شده است، تعدادی خانه آماده تحویل وجود دارد که می‌توان از آن به عنوان پشتیبان اجرای طرح‌های تعریض گذر استفاده کرد.

به گفته مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران، اولویت نخست در طرح تعریض گذر منطقه ۱۵ به خیابان "عاشقی‌ها" اختصاص دارد که در گام اول ۱۹ معارض ملکی شناسایی شده و تاکنون سه مورد از املاک معارض تملک و تخریب شده است. این در حالی است که کل طرح پایلوت در دو محله یاد شده، نیازمند تملک ۳۰۰ پلاک معارض است.

وی از هماهنگی با معاونت برنامه‌ریزی و توسعه شهری شهرداری تهران برای پیش‌بینی بودجه مناطق در سال ۹۲ با نگاه غالب نوسازی بافت‌های فرسوده خبر داد و خاطر نشان کرد: در سال آینده ردیف ویژه‌ای برای طرح تعریض گذر به عنوان یکی از ابزارهای کاهش فرسودگی شهر تهران در بودجه مناطق پیش‌بینی خواهد شد.

جعفری با بیان اینکه شناسایی گذرهای زیر ۶متر و برآورد مالی تعریض آن با کمک دفاتر خدمات نوسازی شهرداری در حال انجام است، اظهار کرد: تا پایان دی ماه شناسایی و برآورد مالی به اتمام می‌رسد و اولویت‌بندی تعریض گذرها نیز در دستور کار قرار خواهد گرفت.

 

 

 

    نظرات