تولید دوغاب سیمان سبک و فوق سبک با استفاده از فناوری نانو

تولید دوغاب سیمان سبک و فوق سبک با استفاده از فناوری نانو

http://www.bananews.ir/محققان پژوهشگاه صنعت نفت موفق به طراحی دوغاب سیمان سبک و فوق سبک و طراحی نوین دوغاب‌های سیمانی سنگین وزن با خاصیت الاستیک با استفاده از فناوری نانو شدند.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) دکتر علیمراد رشیدی، رییس گروه توسعه فناوری نانو و کربن پژوهشگاه صنعت نفت که در

یازدهمین نشست مدیران شبکه آزمایشگاهی فناوری نانو در محل پژوهشگاه سخن می‌گفت همچنین از دستیابی محققان پژوهشگاه به فناوری تولید کاتالیست‌ها و مواد شیمیایی پرمصرف صنعت نفت، ساخت نانوکاتالیست ریفورمینگ در مقیاس Bench در محیط سیال فوق بحرانی، ساخت پلیمرهای ویژه و نانوکامپوزیت‌ها، بازیافت هیدروکربن‌های سنگین و حذف آب از گاز طبیعی با فناوری غشاهای نانوکامپوزیت پلیمری و دستیابی به فناوری تولید نانوپوشش پایه آبی خبر داد.

 

در این نشست که با حضور کارشناسان و مدیران پژوهشگاه صنعت نفت و دبیران و جمعی از مدیران شبکه آزمایشگاهی فناوری نانو برگزار شد، مدیر شبکه آزمایشگاهی فناوری نانو، دبیر شبکه و کارگروه تخصصی TEM، معاون فناوری و امور بین‌الملل پژوهشگاه نیز به سخنرانی پرداختند.

مهندس محمود ترکی، معاون فناوری و امور بین‌الملل پژوهشگاه صنعت نفت در سخنان خود گزارشی از فعالیت، عملکرد و دستاوردهای پژوهشگاه صنعت نفت در زمینه فناوری نانو ارائه کرد.

طراحی دوغاب سیمان سبک و فوق سبک با استفاده از فناوری نانو، طراحی نوین دوغاب‌های سیمانی سنگین وزن با خاصیت الاستیک با استفاده از فناوری نانو،

دکتر رضا اسدی‌فرد، مدیر شبکه آزمایشگاهی فناوری نانو به عنوان سخنران دیگر این نشست به معرفی فعالیت‌ها و کارکردهای شبکه آزمایشگاهی فناوری نانو پرداخت.

به زعم وی مفهوم واقعی شبکه‌سازی در آزمایشگاه‌ها زمانی تحقق می‌یابد که چرخه جریان دانش در آزمایشگاه‌ها ایجاد شده و باعث ارتقاء کیفی خدمات آزمایشگاهی در کشور شود که این مهم در حال حاضر با فعال شدن کارگروه‌های تخصصی دستگاهی در شبکه آزمایشگاهی نانو آغاز شده است.

به گفته وی، تهیه و انتشار ۱۵ مقاله تخصصی دستگاهی، ترجمه هشت استاندارد تخصصی، برگزاری چهار دوره آموزش تخصصی در سال ۱۳۹۱ و برگزاری وبینار ایمنی و بهداشت کار در آزمایشگاه از جمله دستاوردهای کارگروه‌های تخصصی دستگاهی شبکه در سال جاری است.

در ادامه، داود قرایلو، دبیر کارگروه تخصصی دستگاه TEM با اشاره به پیامدهای دورریز پساب‌های آزمایشگاهی برای محیط‌زیست و انسان، آن را خطری بزرگ برای محیط‌ زیست و سلامتی انسان دانست و راه‌کارهایی را برای پیشگیری از خطرات ناشی از دور ریز پساب‌ها ارایه کرد که از آن جمله می‌توان به کنترل دور ریز مواد شیمیایی در آزمایشگاه، عدم تخلیه فاضلاب‌های آزمایشگاهی به آب‌های جاری و زیرزمینی، تنظیم مقررات و الزاماتی برای کنترل دور ریز مواد، برنامه‌ریزی بلندمدت برای ارایه راه‌کارهایی جهت تصفیه پساب‌های آزمایشگاهی‌ در حوزه فناوری نانو و پیشنهاد تشکیل کارگروه تخصصی در این حوزه در شبکه آزمایشگاهی فناوری نانو اشاره کرد.

مجتبی نسب، دبیر شبکه آزمایشگاهی فناوری نانو نیز در این نشست، ضمن معرفی بخش‌های مختلف پرتال شبکه آزمایشگاهی، خدمات جدید قابل ارائه از سوی این پرتال به آزمایشگاه‌ها و محققان را شرح داد. بهبود عملکرد، افزایش سرعت و امینیت داده‌ها؛ افزایش خدمات و قابلیت‌ها، به روزرسانی اطلاعات آزمایشگاه‌ها و ارائه خدمات اعتباری از جمله ویژگی‌های پرتال شبکه آزمایشگاهی فناوری نانو عنوان شد.

در پایان نشست یازدهم از رابطان و کارشناسان برتر شبکه آزمایشگاهی فناوری نانو (بر اساس عملکرد سال ۱۳۹۰) تقدیر به عمل آمد. همچنین مدیران و متخصصان آزمایشگاه‌های عضو شبکه آزمایشگاهی از آزمایشگاه‌ها و تجهیزات پژوهشگاه صنعت نفت بازدید کردند و به بحث و تبادل نظر در خصوص تجهیزات و راه‌های افزایش ارتباط با یکدیگر پرداختند.

 

 

 

    نظرات