موزه‌ی مکه، نمایی از تاریخ کعبه

موزه‌ی مکه، نمایی از تاریخ کعبه

http://www.bananews.irدر حالی که شهر مکه بر اثر عملکرد تأمل‌برانگیز آل سعود و تحت تأثیر تفکر وهابیت سال به سال از آثار ارزشمند مربوط به تاریخ اسلام تهی می‌شود، موزه‌ی مکه پناهگاهی شده است برای بخشی از تاریخ متأخر کعبه.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) در فاصله‌ی چند کیلومتری محوطه‌ی مسجدالحرام و شعب ابی‌طالب، در مسیر قدیمی مکه به جده، ساختمانی قرار دارد که موزه‌ی حرمین شریفین است و بازدید از آن فقط به‌وسیله‌ی حواله‌های گروهی و آن هم به میزان محدود امکان‌پذیر است. این محدودیت هم از نظر تعداد نفرات برای بعثه‌های حج کشورهاست، هم از نظر مدت زمان بازدید. از این رو، بعثه‌های حج از جمله بعثه‌ی حج جمهوری اسلامی ایران معمولا تلاش می‌کنند برای جمعی از فرهیختگان حاضر در کاروان هر ساله‌ی حج خود، امکان بازدید از این موزه را فراهم آورند.

آنچه در این موزه‌ی نه‌چندان بزرگ، اما به‌نسبت خود غنی دیده می‌شود، بیشتر اشیای مربوط به مسجدالحرام و کعبه‌ی معظمه است؛ اما در این میان، برخی اشیای مربوط به مسجدالنبی در سنوات و قرون گذشته نیز دیده می‌شود.

نمای ساختمان موزه برگرفته از معماری بومی عربی و بسیار شبیه معماری فعلی مسجدالنبی است و فضای داخلی آن به شکلی طراحی شده است که بازدیدکنندگان در مدت زمانی کوتاه و با نور کافی، از اشیای داخل آن در مسیری با ورودی و خروجی متقارن، دیدن کنند. این فضای حدود یک‌هزار مترمربعی به‌شکل هفت سالن طراحی شده که سالن ورودی، سالن مسجدالحرام، سالن کعبه، سالن تصاویر، سالن نسخه‌های خطی، سالن مسجدالنبی و سالن زمزم نامگذاری شده‌اند. همچنین امکان گرفتن عکس یادگاری با اشیای درون موزه که برخی از آن‌ها از جمله برخی درهای بزرگ موجود در آن، بیرون از محفظه‌های شیشه‌یی نگهداری می‌شوند و برخی درون ویترین‌ها، وجود دارد.

 

اولین مقصوره سنگ مقام ابراهیم (ع)، طوقه چاه زمزم متعلق به سال ۱۰۹۹هجری قمری، طوقه‎های نگه‌دارنده‌ی سنگ حجرالاسود، دستگاه قدیمی بافندگی پرده‌ی خانه‌ی خدا، پلکان در خانه‌ی کعبه اهدایی هندوستانی‌ها در ۱۷۰ سال پیش، ستون‎های قدیمی مقام حضرت ابراهیم (ع) قرن ۹ هجری قمری، ناودان طلای قدیم، برخی سرستون‌های قدیمی کعبه و صندوقچه‌ی نگه‌داری گلاب دوآتشه‌ی کاشان که از دیرباز برای شست‌وشوی خانه‌ی خدا از آن استفاده می‌شد، از جمله‌ی اشیای جالب توجه این موزه هستند.

همچنین درهای باب صفا از درهای شش‎گانه و ستون‎ها و کتیبه‎های داخل مسجدالنبی قرن هشتم، در قدیمی باب مجیدیه مسجدالنبی (ص)، کتیبه‌ی منصور دوانیقی و کتیبه‌ی صمدیه همراه اثر شبیه‌سازی‌شده‌ی یکی از قرآن‌های عصر خلیفه‌ی سوم که اصل آن در ترکیه نگهداری می‌شود و نیز برخی عکس‌های قدیمی از وضعیت خانه‌ی خدا و برخی مکان‌های دیگر، از دیگر داشته‌های این موزه هستند.

موزه‌ی حرمین شریفین در مکه در یکی از کاخ‌های قدیمی آل سعود، حدود ۱۲ سال است که تأسیس شده و برخی اشیای آن هنگام اجرای طرح‌های توسعه‌ی حرمین شریفین کشف شده‌اند. مقدار قابل توجهی از میراث مربوط به مبدأ اسلام نیز با توجه به سال‌ها خادم‌الحرمین بودن عثمانی‌ها، در ترکیه نگهداری می‌شوند. بیشتر اشیای موزه‌ی مکه اما به چهار قرن گذشته مربوط می‌شوند و قدیمی‌ترین آن‌ها بخشی از ستونی چوبی است که در سال ۶۵ هجری قمری یا چهار سال پس از واقعه‌ی کربلا، در زمان خلافت عبدالله بن زبیر درون کعبه نصب شده بود.

در واقع می‌توان گفت جالب توجه‌ترین دارایی این موزه، بخشی از ستون سوخته‌ی کعبه است که در زمان پرده‌داری آل زبیر و قیام مختار، در حمله‌ی قشون یزید و در نتیجه‌ی استفاده از منجنیق‌های آتش‌افروز، سوخت. معروف است که یزید سه سال حکومت کرد و سه جنایت بزرگ مرتکب شد؛ واقعه‌ی عاشورا، حمله به مدینه و قتل عام کردن خون‌خواهان حسین (ع) در واقعه‌ی حره و در نهایت، حمله‌ به خانه‌ی خدا و آتش انداختن در آن.

 ایسنا

 

 

    نظرات