رجاء ماهانه ۷ تا ۱۰ میلیارد تومان زیان می دهد

رجاء ماهانه ۷ تا ۱۰ میلیارد تومان زیان می دهد

http://www.bananews.ir/مدیرعامل شرکت قطارهای مسافری رجا به زیانهای این شرکت در سال جاری اشاره کرد و گفت: رجاء از ابتدای سال جاری بین ۷ تا ۱۰ میلیارد تومان ماهیانه زیان داده است.
به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) ˈناصر بختیاریˈ روز سه شنبه در جمع خبرنگاران افزود: این زیان ها به دلیل عدم انطباق قیمت بلیت قطارها با قیمت تمام شده است و تا زمانی که این قیمت ها اصلاح نشود، شرکت قطارهای مسافری رجا زیان ده خواهد بود.

به گفته ی وی، برای اصلاح قیمتها باید یک سیاست پلکانی در نظر گرفت تا قیمت بلیت قطارهای رجا بتدریج به رقم قیمت تمام شده برسد.

وی در ادامه گفت: برای ارایه خدمات خوب و شایسته باید سطح قیمت بلیت قطارهای مسافری این شرکت هرچه سریعتر اصلاح و واقعی شود.

وی با تاکید براینکه در سال جاری قیمت قطارهای مسافری شرکت رجاء هیچ گونه افزایش نداشته است، افزود: در سال گذشته اگرچه قیمت بلیت قطارها افزایش محدودی داشت اما در سال جاری با وجود افزایش قیمت بلیت قطارهای سایر شرکت های خصوصی، قیمت بلیت قطارهای رجاء افزایش پیدا نکرد.

وی با تاکید براینکه هیچ شرکتی بدون دریافت پول، خدمات ارایه نمی کند، اظهار داشت: تا زمانی که امکان مالی برای شرکت های مسافری جهت ارایه خدمات خوب و بهینه فراهم نشود به طور قطع هیچ مجموعه ای بدون دریافت هزینه ها، خدماتی را ارایه نخواهد داد.

 

مدیرعامل رجاء در ادامه تصریح کرد: غیرواقعی بودن قیمت بلیت قطارهای مسافری در افزایش زیان های این شرکت تاثیر قابل توجهی دارد.

وی اضافه کرد: کمک و مساعدت هایی که دولت برای شرکت رجاء در نظر گرفته است باید هرچه سریعتر عملی شود تا این مجموعه حمل و نقلی روی پای خود بایستد چرا که در غیر این صورت هیچ کس جز مسافر ضربه نخواهد دید.

**خصوصی سازی بخش ریلی

مدیرعامل قطارهای مسافری رجاء سپس به خصوصی سازی در بخش ریلی کشور اشاره کرد و گفت: اصل ۴۴ قانون اساسی یکی از مطالبات مقام معظم رهبری از تمام مسئولان کشور است ، بنابراین اگر شناخت دقیقی از چگونگی اجرای این اصل نداشته باشیم، به طور قطع اهداف این اصل محقق نمی شود.

بختیاری با تاکید براین که در بحث خصوصی سازی باید شفاف سازی صورت گیرد، افزود: وظیفه حاکمیت پس از خصوصی سازی سیاستگذاری، هدایت و نظارت است اما منظور از نظارت ، دخالت نیست چرا که امور تصدی گری به طور کامل باید در سیطره فعالیتهای بخش خصوصی باشد.

وی با بیان اینکه حاکمیت اگر در بحث تصدی گری ورود کندف به طور قطع با مشکل مواجه خواهیم شد، اضافه کرد: هم اکنون با مشکلاتی در این حوزه مواجه هستیم که از مسئولان می خواهیم با درایت این مشکلات را برطرف سازند و با شناخت صحیح از وظایف خود به امر خصوصی سازی کمک کنند.

به گفته ی بختیاری، در حال حاضر عوامل اجرایی به دلیل عدم شناخت مفاهیم خصوصی سازی، اجرای این کار را به مخاطره انداخته اند.

وی با اشاره به مشکلات فراروی شرکت رجاء پس از واگذاری گفت: هم اکنون تکلیف این شرکت با قیمت بلیت ها مشخص نیست. اگر رجا واگذار شده است باید قیمت بلیت قطارهای این شرکت نیز مانند سایر شرکت های حمل ونقل ریلی رقابتی شود.

مدیرعامل شرکت رجاء با بیان اینکه قیمت بلیت قطارهای این شرکت هم اکنون غیر واقعی و در سطح پایین قرار دارد، اظهار داشت: قیمت تمام شده بلیت قطارها در بسیاری از مسیرها به آن میزانی نیست که اکنون به مردم عرضه می شود.

بختیاری افزود: باید مابه التفاوت قیمت تمام شده بلیت با آنچه که به مردم ارایه می شود، را پرداخت کرد و چون این اتفاق نمی افتد با وجود اینکه نمی خواهیم استانداردها را زیرپای بگذاریم، در برخی مواقع به ناچار جلوی توسعه و خدمات بهتر گرفته می شود.

وی با بیان اینکه امکان توسعه وقتی وجود خواهد داشت که فضای سرمایه گذاری باشد، گفت: باید در این بخش ضمن احترام به اصل خصوصی سازی، حمایتهای دولت همچنان برای سرپای نگه داشتن صنعت ریلی ادامه داشته باشد.

بختیاری سپس افزود: چنانچه به طور متوسط بین ۶۰ تا ۷۰ درصد و در برخی مسیرها بیش از ۱۰۰ درصد قیمت ها اصلاح شوند در آن صورت به قیمت تمام شده بلیت قطارها دست خواهیم یافت.

به گفته ی وی، بدون کمک و حمایت دولت به عنوان بخش حاکمیتی، بقا و توسعه صنعت ریلی امکان پذیر نخواهد بود چرا که در همه جای دنیا چنین عمل می شود.

بختیاری سپس از تهیه یک بسته پیشنهادی به منظور حل مشکلات فراروی شرکت قطارهای مسافری رجاء خبر داد و ابرازامیدواری کرد با حمایت های وزارت راه و شهرسازی و مساعدت راه آهن جمهوری اسلامی ایران، مسایل و مشکلات به نقطه ای برسد تا مردم بتوانند از قطارهای مسافری به صورت مطلوب استفاده کنند.

** حمایت سالیانه ۲۰ میلیارد تومانی به رجاء

مدیرعامل شرکت رجاء با بیان اینکه دولت طی سنوات گذشته حمایت های خوبی را از صنعت ریلی به عمل آورده است، گفت: به طور متوسط سالیانه ۲۰ میلیارد تومان به رجاء کمک می شود اما این موضوع تمام نیازهای این شرکت نیست.

بختیاری افزود: در مرحله اجرا، افرادی هستند که مفاهیم خصوصی سازی را خوب درک نکرده و خواسته دولت در بحث خصوصی سازی را به خوبی اجرا نمی کنند.

** ثبت سفارش ۲ میلیون یورو در مرکز مبادلات ارزی

بختیاری سپس در خصوص دریافت ارز از مرکز مبادلات ارزی نیز گفت: نزدیک به دو میلیون یورو در مرکز مبادلات ارزی ثبت سفارش شده است.

وی با ابراز امیدواری نسبت به اینکه بانکها با شرکت قطارهای مسافری رجا همکاری داشته باشد، گفت: از زمانی که شرکت رجاء به بخش خصوصی واگذار شده است، متاسفانه بانکها همکاری مناسبی با این شرکت نداشته اند.

** اصلاح قیمت ها، محور اصلی بسته پیشنهادی رجاء

بختیاری در ادامه اصلاح قیمت بلیت قطارهای مسافری را محور اصلی بسته پیشنهادی رجاء عنوان کرد و گفت: اصلاح قیمت ها، امکان کاهش و یا افزایش قیمت بلیت در مواقع اوج سفرها و تعیین تکلیف قراردادهای رجاء با سایر شرکت های حمل و نقل ریلی از جمله محورهای عمده این بسته پیشنهادی است.

** بدهکاری ۱۰۰ میلیارد تومانی رجاء به راه آهن

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: راه آهن جمهوری اسلامی در قرارداد اجاره لکوموتیو به رجاء، قیمت را افزایش داده است و این موضوع سبب شده تا در عمل امکان پرداخت بدهی خود به راه آهن را نداشته باشیم.

به گفته ی بختیاری، شرکت قطارهای مسافری رجاء دستکم ۱۰۰ میلیارد تومان به راه آهن جمهوری اسلامی ایران بدهکار است.

** شرکت های حمل و نقل ریلی مسئولیت فروش بلیت را برعهده گیرند

مدیرعامل شرکت قطارهای مسافری رجاء در خصوص سامانه فروش بلیت قطار توسط سایر شرکت های حمل و نقل ریلی نیز گفت: این شرکت ها حق دارند اقدام به فروش بلیت قطارهای مسافری خود کنند اما تا زمانی که قراردادهای فی مابین شرکت های حمل و نقلی با شرکت رجاء تعیین تکلیف نشود، این امر محقق نخواهد شد.

وی تصریح کرد: بدهی های شرکت های حمل و نقلی به شرکت رجاء باید هرچه زودتر پرداخت شود و تا آن زمان امکان واگذاری فروش بلیت قطار به این شرکت ها فراهم نمی شود.

 

 

 

    نظرات