عملکرد راه آهن برای یک دهه آینده قابل قبول نیست

عملکرد راه آهن برای یک دهه آینده قابل قبول نیست

http://www.bananews.irرئیس کمیسیون عمران مجلس با انتقاد از عملکرد راه آهن برای رسیدن به اهداف برنامه پنجم توسعه، گفت: با توجه به نیاز جامعه میزان لکوموتیو و جابجایی مسافر و بار، برای یک دهه بعد قابل قبول نیست و نیاز به توجه دولت دارد.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) علی نیکزاد وزیر راه و شهرسازی در مراسم بهره برداری از ۱۰ لکوموتیو ایران سفیر، اظهار داشت: ۳۵ شرکت خصوصی بار و مسافر، حمل و نقل را در راه آه برعهده دارند و بنده معتقدم که دولت برای پیشرفت باید حرمت بخش خصوصی را حفظ کند و بخش خصوصی هم باید دست دولت را باز بگذارد.

وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه در صنعت حمل و نقل ریلی اعتقاد به بخش خصوصی با حفظ جایگاه حاکمیت است، بیان کرد:یکی از این شرکت های بخش خصوصی مپنا است که کشنده را تکمیل می کند و پس از آن بومی سازی را انجام می دهد تا دانش فنی به ایران منتقل شود.

وی با بیان اینکه ۲۶ میلیون مسافر و ۳۳ میلیون تن بار در کشور جابجا می شود، گفت: این بیانگر دو برابر شدن اقدام راه آهن در دولت نهم و دهم است و در دولت های قبلی سالانه ۸ لکوموتیو در دولت نهم و دهم سالانه ۱۸ لکوموتیو به صنعت ریلی افزوده شده است.

در ادامه علی اکبر آقایی رئیس کمیسیون عمران مجلس اظهار داشت: مصداق تولید و مقاومت در شرایط کنونی تحریم، اقتصاد مقاومتی است که رهبر مطرح کرده است و تولیدات صنایع است که می تواند ما را از وابستگی به غرب نجات دهد و تولید داخلی را تشویق به فعالیت و تولید کند.

وی با بیان اینکه تکلیف دولت در توسعه حمل و نقل اولویت گذاری فعالیتهای بخش ریلی نسبت به دیگر بخشها است، گفت: بهینه سازی صنعت خدمات، برقی کردن خطوط، اجرای علایم و مدیریت حمل و نقل،اصلاح قیمت ها، ایمن سازی و بهبود تردد در ماده ۶ قانون توسعه حمل و نقل و مدیریت سوخت آمده است.

آقایی با اشاره به آمار ارایه شده از سوی مدیرعامل راه آهن در زمینه تعداد جابجایی مسافر و بار، بیان کرد: براساس این آمار، ۱۲۰ واگن در طول ۳ سال به سیستم اضافه شده است اما باید در طول برنامه پنجم به ۶۵۰ واگن برسیم.

وی افزود: با توجه به نیاز جامعه این حرکت قابل قبول برای یک دهه بعد نیست و توجه دولت می تواند برای بازسازی و نوسازی واگن تا ۳ سال آینده تحولی را در این بخش ایجاد کند.

رئیس کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه امروزه راه آهن وسیله ایمن و سریعی برای مردم است، اظهار داشت: هم اکنون سهم حمل ونقل ریلی کالا باید از ۱۰ درصد به ۳۰ درصد در برنامه پنجم برسد و در بخش مسافر هم باید از ۱۱ درصد به ۱۸ درصد برسیم.

آقایی با اشاره به اینکه به عنوان رئیس کمیسون عمران تاکید دارم که تحقق این امر نیاز به توجه دولت دارد، بیان کرد: براساس برنامه باید تعداد کشته ها از ۲۰ هزار نفر در سال به ۱۱ هزار و ۲۰۰ نفر برسد که نیاز به مدیریت دقیقی است.

در ادامه مرتضی تمدن استاندار تهران با بیان اینکه سرمایه گذاری در حمل و نقل ریلی باید در اولویت باشد، گفت: حمل و نقل ریلی در استان تهران متناسب با تقاضا هنوز فراهم نشده است به خصوص با تغییراتی که در تعرفه ها و قیمت های هوایی بوجود آمد باید حمل و نقل ریل توسعه پیدا کند.

وی افزود: به هر میزان که در حمل و نقل ریلی فعالیت کنیم باز هم مورد نیاز است و مردم در تمام اقشار تمایل به استفاده از قطار را دارند.

استاندار تهران تصریح کرد: در گذشته فقط اقشار کم در آمد از قطار استفاده می کردند اما هم اکنون اقشار مرفه هم تمایل به استفاده از قطار دارند بنابراین باید این صنعت بیشتر توسعه پیدا کند.

 

 

 

    نظرات