آلودگی هوا، تهران را ۲ روز تعطیل کرد

آلودگی هوا، تهران را ۲ روز تعطیل کرد

http://www.bananews.irآمبولانس‌های امدادرسان در میادین شهر مستقر هستند.

 استمرار شرایط هشدارآمیز آلودگی هوای پایتخت به تعطیلی دو روزه تهران انجامید. این تعطیلی شامل تمام شهرهای استان تهران به جز فیروزکوه، دماوند، رودبارقصران و بخشی از لواسان خواهد بود.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) علاوه بر شهر تهران، آلودگی هوا گریبانگیر کرج و شهرری نیز شد؛ به طوری که شاخص آلودگی هوا در شهرری از مرز اضطرار گذشت و کرج هم در مرز هشدار قرار گرفت.
همزمان با افزایش میزان مراجعه بیماران تنفسی به مراکز درمانی و بیمارستان‌ها و شدت گرفتن هشدارها نسبت به آسیب‌های آلودگی هوا برای سلامت شهروندان، استاندار تهران گفت: به دلیل افزایش آلودگی هوا سه‌شنبه و چهارشنبه هفته جاری تهران تعطیل است. مرتضی تمدن در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر، ادامه داد: ادارات دولتی، مهدهای کودک، دانشگاه‌ها، مدارس، نهادها، موسسات دولتی، وزارتخانه‌ها و آموزشگاه‌های وابسته به آموزش و پرورش تعطیل است. وی افزود: بانک‌ها، مراکز امدادی و درمانی و بیمارستانی کماکان به فعالیت خود ادامه می‌دهند. در این حال، حجت‌الاسلام حسین سبحانی‌نیا عضو هیات رییسه مجلس نیز اعلام کرد که مجلس امروز و فردا تشکیل جلسه علنی می‌دهد و تعطیل نیست.
امروز قرار است مسوولان سازمان محیط زیست برای ارائه گزارش عملکرد خود در مورد کاهش آلودگی هوا در مجلس حضور یابند. همچنین سردار حسین رحیمی، اعلام کرده است که جلوگیری از ورود فاقد مجوز طرح ترافیک به به محدوده زوج و فرد و هسته مرکزی شهر تا چهارشنبه ادامه خواهد داشت.
افزون بر اینها، در ارتباط با تلاش مسوولان برای حفظ سلامت شهروندان، رییس هیات مدیره جامعه پزشکان متخصص داخلی با اشاره به افزایش مراجعه مردم به مراکز درمانی گفت: اغلب این شهروندان دچار عوارضی همچون سردرد، سوزش گلو و سرفه‌های ممتد، تنگی نفس و درد قفسه سینه هستند. ایرج خسرونیا ادامه داد: به این منظور شش دستگاه اتوبوس آمبولانس در میادین رسالت، آزادی، انقلاب، تجریش، امام حسین(ع) و امام خمینی(ره) تهران برای امداد رسانی احتمالی به شهروندان مستقر شده است.
بالاتر از اضطرار
در همین حال شاخص آلودگی هوای تهران در روز گذشته در منطقه ۲۰ تهران (شهرری) از مرز اضطرار گذشت. به گزارش ایلنا، بر اساس اطلاعات واصله از ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوای تهران‏‌، میانگین غلظت آلاینده‌های ذرات معلق کمتر ار ۱۰ میکرون و دو و نیم میکرون فرا‌تر از حد مجاز است و شاخص کیفیت هوا در شرایط هشدار است. گذشته از این، شاخص آلودگی بر اساس پایش ساعت ۱۱ ایستگاه‌ها، فرمانداری شهر ری از مرز اضطرار گذشت و به ۲۱۰ رسید.
همچنین ایستگاه‌های اقدسیه، پیروزی، تهرانسر، ستاد بحران، شادآباد، پارک رازی، پارک سلامت، دانشگاه علم و صنعت و سوهانک و شهرک چشمه با عبور از شاخص ۱۷۰ در مرز اضطرار قرار گرفته‌اند.
کرج در مرز هشدار
علاوه براین، مدیرکل محیط زیست استان البرز گفت: آلودگی هوای کرج طی دو روز گذشته به مرزهشدار رسید. حسن پسندیده گفت: بر اساس اطلاعات رسیده از ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوای شهر کرج تا ساعت ۸ صبح روز یکشنبه غلظت آلاینده‌ها نسبت به روز شنبه در کلانشهر کرج افزایش یافته؛ به طوری که میانگین غلظت آلاینده ذرات معلق با قطر کمتر از دو ونیم میکرون فراتر از حد مجاز بوده است.
خطرناک‌ترین آلودگی موجود در هوای تهران چیست؟
در ارتباط با ویژگی های آلودگی هوای تهران، معاون بهداشتی وزیر بهداشت گفت: معلوم نیست پدیده وارونگی هوا و آلودگی ناشی از آن تا کی ادامه پیدا کند، خطرناک‌ترین آلودگی هوا، ذرات معلق کوچک‌تر از ۵/۲ میکرون است که تا عمق ریه نفوذ می‌کند. این ذرات خیلی کوچک هستند به راحتی در بدن جذب می‌شوند و جذب آنها در بدن واقعی است و به همین علت می‌توانند خیلی آسیب رسان باشند.
علیرضا مصداقی نیا افزود: الان ما در شرایطی هستیم که در تهران وارونگی هوا حاکم است و آلودگی هوا در شهر تهران بالاست و شرایط ناسالمی داریم و از دید وزارت بهداشت گروه‌های پر خطر شامل سالمندان، زنان باردار، نوزادان و بیماران تنفسی و قلبی تا جای ممکن نباید از خانه بیرون بیایند.
اینورژن بیشتر آزار می‌دهد یا...
در خصوص تداوم آلودگی هوای پایتخت، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با اعلام اینکه در گذشته منو اکسید کربن مهم‌ترین آلاینده هوای تهران بود، اضافه کرد: گزارش‌ها نشان‌‌دهنده این است که در حال حاضر مهم‌ترین آلاینده هوای تهران، ذرات معلق است که در دو اندازه کمتر از ده میکرون و کمتر از دو و نیم میکرون مورد اندازه‌گیری قرار می‌گیرد.
جعفر تشکری هاشمی در گفت و گو با خبرگزاری مهر افزود: هر چند پدیده‌ای مانند اینورژن (وارونگی هوا) ممکن است چند روزی به عنوان میهمان ناخوانده پایتخت باعث آزار شهروندان شود، اما موضوعی که در تمام ایام سال آنها را مورد آزار قرار می‌دهد، بی‌توجهی مسوولان نسبت به سلامت ایشان از طریق عدم توجه به حمل و نقل عمومی و نیز عدم پرداخت مطالبات قانونی مردم تهران در این حوزه است.
اردوهای راهیان نور پابرجاست
همچنین روابط عمومی آموزش و پرورش شهر تهران اعلام کرد که تعطیلی مدارس شهر تهران موجب لغو شدن برنامه اردوهای راهیان نور نشده است. در این اطلاعیه آمده است: با توجه به افزایش آلودگی هوای شهر تهران، تمامی مدارس شهر تهران در همه مناطق تعطیل است. اما دانش‌آموزانی که در اردوهای راهیان نور ثبت‌نام کرده‌اند، باید براساس برنامه اعلام شده در اردوها شرکت کنند.

 

 

 

    نظرات