آغاز بازرسی سازمان نظام مهندسی از گودبرداری‌ها

آغاز بازرسی سازمان نظام مهندسی از گودبرداری‌ها

http://www.bananews.ir/مهندسان‌ناظر ساختمان موظف شدند ۷۲ساعت قبل از گودبرداری، زمان ایجاد گود را به سازمان اطلاع دهند.
مناطق ۱ و ۱۴ رتبه‌های اول بیشترین ساخت‌وساز
به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) از دو نهاد مسوول در حسن‌ اجرای ساختمان‌سازی در تهران، شهرداری هفته گذشته تصمیم گرفت با کسب مجوز از شورای‌شهر ضوابط ویژه‌ای برای گودبرداری‌ تدوین کند، اما نقص در ضوابط تعریف شده، تصویب برنامه‌های این نهاد را به تاخیر انداخت.

حالا سازمان نظام مهندسی یعنی نهاد دوم پیشقدم شده با این تفاوت که استقلال این نهاد در تصمیم‌گیری، مقررات تازه مربوط به گودبرداری مدنظر سازمان را بدون آنکه نیازی به تایید مرجع بالادست باشد، از همین هفته در شهر پیاده می‌کند.
برخورد انفعالی سازمان نظام‌مهندسی ساختمان تهران با بزرگ‌ترین چالشی که چندین‌سال است ساخت‌وسازهای مسکونی را تحت‌الشعاع قرار داده، از امروز با دو ماموریت خودتعریف‌ شده در سازمان، خاتمه پیدا می‌کند.
تاکنون خلأ نظارت موثر بر فعالیت مهندسان‌ناظر باعث شده بود بعد از هر حادثه ریزش در گودبرداری‌های ساختمانی، مسوولان شهری تهران از «بی‌احتیاطی احتمالی مهندس» بگویند و از این طریق بدون آنکه منشا واقعی ریزش‌ها مشخص شود، جست‌وجو برای مقصران حادثه عملا منتفی شود.
اما اکنون با اولین مصوبه مدیران جدید در سازمان نظام مهندسی، قرار شده این دستگاه نظارتی عملکرد مهندسان‌ناظر را در مهم‌ترین بخش ساخت‌وساز زیرذره‌بین بگیرد.

سازمان نظام‌ مهندسی ساختمان تهران همه مهندسان‌ناظر فعال در شهر را مکلف کرده از امروز، ۷۲ ساعت قبل از عملیات گودبرداری، زمان دقیق ایجاد گود را به‌صورت الکترونیکی به سازمان اطلاع دهند تا توسط کارشناسان سازمان، صحت محاسبات و اقدامات مهندسان‌ناظر برای انجام گودبرداری مورد بررسی قرار گیرد و در صورت عدم تایید، از شروع عملیات جلوگیری شود.
سازمان نظام مهندسی همزمان با ابلاغ این مصوبه به مهندسان‌ناظر، از امروز بازرسی‌های سرزده از کارگاه‌های ساختمانی در همه مناطق تهران را نیز آغاز می‌کند طوری‌که مهندس‌ حاضر در کارگاه موظف است نقشه‌های فنی ساخت‌وساز را به بازرس نشان دهد و درباره شیوه نظارتش گزارش کار ارائه کند. هر چند سازمان نظام مهندسی ساختمان تهران هدف از این دو ماموریت را بازدارندگی نسبت به وقوع مکرر حوادث ریزش و تخریب در اثر گودبرداری‌های غیراستاندارد عنوان کرده، اما به نظر می‌رسد مدیران این سازمان قصد دارند در کنار سخت‌گیری بر مهندسان خود‌، در واقع بهانه‌های مدیریت شهری پایتخت بابت مسائلی همچون امضا فروشی مهندس یا غیبت مهندس در کارگاه‌ را از بین ببرند و در ازای آن، سطح توقع از شهرداری را برای جلوگیری از فعالیت بسازوبفروش‌ها افزایش دهند.
مطابق مقررات ملی ساختمان، شهرداری مجاز است به کسی پروانه‌ساختمانی دهد که او دارای مجوز صلاحیت ساخت‌وساز باشد، اما این قاعده سال‌هاست در تهران جای خود را به حضور افرادی از شغل‌های پردرآمد داده طوری‌که دارندگان سرمایه –به عنوان نمونه افرادی از جامعه پزشکان- یا بسازوبفروش‌های غیرمتخصص بدون داشتن صلاحیت، نبض ساخت‌وساز را در اختیار گرفته‌اند. سازمان نظام مهندسی معتقد است، ساخت‌وساز فقط باید توسط شرکت‌های مجری که حائز صلاحیت و دارای رتبه و مجوز از وزارت راه‌وشهرسازی هستند انجام شود، اما مرجع صدور پروانه ساختمانی از آنجا که مهندسان ساختمانی تاکنون نسبت به دفاع از کارکرد خود غافل بوده‌اند، تا این لحظه شرط گزینش متقاضیان ساخت‌وساز را نپذیرفته است.
گودبرداری‌های شبانه چه می‌شود؟
گودبرداری‌های ساختمانی در ساعاتی از شبانه‌روز انجام می‌شود که مسوولان شهرداری و نظام مهندسی و شاید هم مهندس‌ناظر ساختمان محل گودبرداری در خواب هستند!
معاون خدمات مهندسی سازمان نظام مهندسی ساختمان تهران در این باره به «دنیای‌اقتصاد» گفت: عوامل گودبردار مجبورند به‌خاطر محدودیتی که راهنمایی و رانندگی برای تردد خودروهای سنگین در طول روز اعمال می‌کند، گودبرداری ساختمان را به ساعات پایانی شب موکول کنند. کیفیت گودبرداری در شب به‌خاطر دید ضعیف و عدم رویت ترک‌های ابتدایی به‌طور قطع پایین‌تر از عملیات در روز است.
این عضو هیات مدیره نظام مهندسی همچنین تاکید کرد: سازمان در نظر دارد نسبت به رفع محدودیت تردد خودروهای مخصوص گودبرداری از طریق مراجع بالاتر اقدام کند تا اجبار به انجام این عملیات در شب برداشته شود. وی درباره نحوه بازرسی‌ها نیز گفت: برحسب اینکه در کدام منطقه از تهران بیشترین گودبرداری انجام می‌شود، تیم‌های بازرسی اعزام خواهند شد. در حال حاضر مناطق یک و ۱۴ دارای بیشترین عملیات گودبرداری هستند.

 

 

 

    نظرات