توجه به توانمندی‌های چندوجهی در صادرات خدمات فنی - مهندسی

توجه به توانمندی‌های چندوجهی در صادرات خدمات فنی - مهندسی

http://www.bananews.ir/رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور گفت: بیش از یک سال و نیم است که موضوع صادرات خدمات فنی و مهندسی در دستور کار قرار گرفته اما نتوانستیم آن طور که مورد انتظار بوده سرعت لازم را داشته باشیم زیرا موضوع صادرات خدمات فنی و مهندسی موضوعی چند وجهی است و دستگاه‌های مختلف با آن درگیرند.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) سیدمهدی هاشمی در سمینار راهکارهای عملی توسعه صادرات خدمات فنی و مهندسی اظهار کرد: براساس دستور ریاست جمهوری تهیه پیش‌نویس تفاهم‌نامه برای ارتباط با شرکت‌های پیمانکاری، قراردادهای عمرانی منعقد شده که این امر در راستای حمایت از تولید ملی، کار و سرمایه ایرانی و تحقق اهداف جمهوری اسلامی ایران در بخش صارات غیرنفتی است.

وی افزود: این موضوع در ابتدا که در سازمان نظام مهندسی شروع شد به تمهیدات لازم نیاز داشت اما به دلیل جایگاه و اهمیت این موضوع و استقبال مسوولان و دست‌اندرکاران بخش صادرات خدمات فنی - مهندسی نسبت به این موضوع، این امر جای خود را باز کرد و به دنبال این هستیم که بتوانیم توانمندی‌های خود در این بخش را به نوعی ارائه دهیم که نظام مهندسی ساختمان را در کشور در جایگاه خودش قرار دهد.

 

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور تأکید کرد: برای اینکه بتوانیم عدم وابستگی به نفت یا اتکاء به سایر محصولات را بیشتر کرده باشیم باید به نیروی کار اهمیت ویژه بدهیم و برای اینکه پیش نیاز فعالیت اقتصادی دیگر باشیم باید ابعاد کار نیروی انسانی را جدی بگیریم.

وی خاطر نشان کرد: از آنجاکه حدود ۲۵۰ هزار مهندس در رشته‌های هفت‌گانه در سازمان فعالیت دارند اگر به طور جدی در موضوع صادرات خدمات فنی- مهندسی ورود یابیم، مورد استقبال بسیاری از مهندسین علاقمند قرار خواهد گرفت.

رییس دوره‌ی پنجم شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان بیان کرد: باید تلاش کنیم بخش‌ها یا دستگاه‌هایی که اعزام می‌شوند، بهترین‌های کشورمان باشند و امتحان خود را در داخل پس داده باشند تا بتوانند پرچم داری کشورمان را در کشورهای دیگر برعهده گیرند.

وی گفت: بر اساس دستور اخیر رییس جمهوری تهیه پیش‌نویس تفاهم‌نامه برای ارتباط با شرکت‌های پیمانکاری، قراردادهای عمرانی منعقد شده است.

هاشمی با اشاره به توجه ویژه به همکاری‌های علمی گفت: باید با طرف‌های خارجی در زمینه مطالعاتی و پروژه‌ای، کارهای طراحی و نظارت و اجرای آن همکاری داشته باشیم و تجربیات را انتقال داده و کسب تجربیات داشته باشیم که در این زمینه می‌توانیم بسیار موفق عمل کنیم.

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور گفت: می‌توانیم در زمینه کارهای مشاوره‌ای، خدمات انجام دهیم و کشورها و موضوعات مشخصی را هدف گذاری کرده و در موضوع صادرات مصالح ساختمانی و تجهیزات کارگاهی هم بسترهای لازم را فراهم و آنها را با خود همکار کنیم.

توجه به موضوعات آموزشی در توسعه‌ی صادرات خدمات فنی - مهندسی

نماینده مرم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: در موضوعات آموزشی نیز می‌توانیم برنامه‌های آموزشی را در کشورهای دیگر بگذاریم و نیروهای خود را درگیر این موضوع کنیم. همچنین می‌توان نیروهای کار سایر کشورها را در داخل کشور آموزش دهیم که این امر موجب کسب درآمد هم خواهد شد.

هاشمی افزود: این نیست که صرفاً بگوییم در صادرت خدمات فنی و مهندسی نفرات و تجهیزات خود را اعزام کنیم بلکه باید نیروهای متخصص را بیاوریم و در کشور خودمان آموزش دهیم که این کار هم موجب اشتغال‌زایی و کسب درآمد و هم انتقال خدمات فنی - مهندسی می‌شود.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی افزود: می‌توانیم پروژه‌های مشترکی را با چند کشور در ایران داشته باشیم یا اینکه با چند کشور پروژه‌هایی را در سایر کشورها انجام دهیم.

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور ضمن تأکید بر اصل موضوع صادرات خدمات فنی - مهندسی به صورت فیزیکی و غیرفیزیکی معتقد است: باید علم خود را صادر و تورهای آموزشی را برنامه‌ریزی کنیم.

وی گفت: کیفیت و استاندارد در درجه اول کارهای ما قرار دارد و همراه با کار استاندارد و باکیفیت، تعداد فعالیت‌ها رو به افزایش باشد تا بتوانیم پروژه‌های زیادی را در خارج از کشور اجرایی کنیم و افرادی که در این زمینه فعالیت می‌کنند را سازماندهی کنیم.

هاشمی ادامه داد: انتظار می‌رود که تشریفات را از این نوع جلسات کم کرده و تعداد آن را زیاد کنیم و به صورت موضوعی و موضعی این کار را با کشورهای مختلف انجام دهیم.

او نقش وزارت راه و شهرسازی را اثرگذار و کلیدی دانست و گفت: وزارت راه و شهرسازی می‌تواند این موضوعات را تسهیل کند و وزیر راه و شهرسازی نیز گفته بود در تفاهم‌نامه‌ها، نماینده‌ای را در این رابطه معرفی کنند اما تاکنون این کار صورت نگرفته است.

    نظرات