هوشمندسازی مدیریت انرژی برق به ۶۰ هزار میلیارد ریال نیاز دارد

هوشمندسازی مدیریت انرژی برق به ۶۰ هزار میلیارد ریال نیاز دارد

http://www.bananews.ir/معاون سامانه‌های اندازه گیری و شبکه هوشمند سازمان بهره وری انرژی ایران (سابا) گفت: اجرای طرح فراسامانه هوشمند اندازه گیری و مدیریت انرژی (فهام) در سراسر کشور با برآورد کنونی به ۶۰ هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) هادی مدقق افزود: این طرح از سال ۹۰ تهیه و اجرای آن آغاز شد و مرحله عملیاتی و آزمایشی این طرح در شش استان خوزستان، بوشهر، زنجان، خراسان رضوی، تهران و البرز مشتمل بر پنج منطقه کشور از امسال آغاز شده و قرار است این مرحله در دو سال اجرا شود.

وی گفت: مرحله نخست این طرح دو هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال اعتبار اولیه داشته است و در این مرحله حدود ۴۰ درصد ارزبری دارد و تلاش می‌کنیم در مراحل بعدی با انتقال دانش فنی ساخت به کشور، ارزبری کمتری داشته باشد.

مدقق گفت: از سال ۹۲ و با پایان کارهای فنی مرحله نخست، اقدام های اجرایی، صدور مصوبه ها و اخذ مجوزهای لازم را برای اجرای کشوری این طرح انجام می دهیم و تلاش می کنیم با پایان زمان دو ساله مرحله نخست این طرح، آماده اجرای کشوری آن باشیم.

وی اظهار داشت: در این زمینه سرمایه‌گذاری های دولتی در بخش زیرساخت ها صرف می شود و اجرای آن را به شرکت های توزیع واگذار می کنیم.

معاون سامانه های اندازه گیری و شبکه هوشمند سابا گفت: با توجه به اهمیت تولید ملی و مسئله امنیت سایبری و پدافندی، توانمندسازی شرکت های داخلی در همه زمینه های مرتبط با حداکثر توان داخلی، از برنامه های ما برای فراهم کردن زیرساخت های مورد نیاز اجرای کشوری این طرح است.

مدقق با اشاره به برگزاری دوره های آموزشی مورد نیاز در این زمینه، افزود: کنسرسیومی از شرکت های داخلی در سازمان فناوری اطلاعات تشکیل شده و قرار است با انعقاد تفاهم نامه ای و با جذب سرمایه های بخش خصوصی، کار طراحی نرم افزار تخصصی این طرح را آغاز کنیم.

معاون سامانه‌های اندازه گیری و شبکه هوشمند سازمان بهره وری انرژی ایران (سابا‌) همچنین با اشاره به اینکه هوشمندسازی بویژه در بحث انرژی موضوعی جدید است و در جهان نیز از سال ۲۰۰۶ با این تعریف جدید شکل گرفته است، گفت: این صنعت نیاز به مشارکت بخش خصوصی دارد و زمینه بسیار خوبی برای سرمایه گذاری این بخش است.

مدقق افزود: با هوشمندسازی شبکه نیز افزون بر استفاده از مزایای این مدیریت، می توان به منافع آن از قبیل کاهش تلفات غیرفنی و افزایش پایداری شبکه اشاره کرد

    نظرات