حرکت لاک‌پشتی متروی قم؛ سرعت متروی قم چشم انتظار اعتبار

حرکت لاک‌پشتی متروی قم؛ سرعت متروی قم چشم انتظار اعتبار

http://www.bananews.ir/استان قم جزو کلانشهرهای کشور است که میزان عبور و مرور و زائرپذیری فراوانی دارد و از سویی دیگر با مشکلاتی همچون ترافیک و آلودگی هوا مواجه است که مرتفع کردن این مشکلات در گرو بهره مندی از سایر ناوگان‌های حمل و نقل همچون مترو است.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) استان قم جزو یکی از کلانشهرهای کشور است که با توجه به قرار گرفتن در شاهراه مواصلاتی ۱۷ استان و حضور بارگاه ملکوتی حرم حضرت معصومه(س) و مسجد مقدس جمکران از حجم بالای زائر و عبور و مرور برخوردار است که همین نکته باعث بوجود آمدن مشکلات و گره‌های ترافیکی و آلودگی هوا در این استان شده و موجباتی را فراهم آورده تا مسئولان برای حل معضلات ترافیکی و رهایی از مشکلاتی که گریبانگیر کلانشهرها است از سایر ناوگان‌های حمل و نقل عمومی در این شهر بهره‌مند شوند که باتوجه به بافت قم، مترو بهترین گزینه و انتخاب  است. مترویی که در حال حاضر با توجه به مشکلات اعتباری که گریبانگیر آن شده رسیدن به مقصدش را در هاله‌ای از ابهام قرار داده است.

 این مشکل زمانی بر سر زبان‌ها افتاد که مهندس محمدرضا باقرپناهی، رئیس شورای اسلامی استان قم در دیدار رئیس مجلس شورای اسلامی که در تیرماه سالجاری صورت گرفت به روند کند احداث پروژه مترو اشاره و ادامه این روند را موجب عدم اتمام ساخت آن در این شهر تا ۲۰ سال آینده دانست. مسئله‌ای که چندماه بعد یعنی در دیماه سالجاری حجت الاسلام محمد آتش‌زر رئیس شورای اسلامی شهر قم نیز بر آن اشاره کرد و در دیدار با رئیس مجلس شورای اسلامی از امکان توقف ساخت مترو قم، سخن به میان آورد.

 وی در این دیدار از انجام تنها ۸۵۰ متر از این پروژه خبر داد و عدم اختصاص اعتبارات پیش بینی شده را منجر به توقف این طرح عنوان کرد.

 سخن از امکان توقف طرحی عظیم مانند مترو در کلانشهری مانند قم در حالی است که معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری قم در گفتگو با خبرنگار مهر، حجم بالای زائران، افزایش میزان تردد در سطح شهر بویژه در محدوده مرکزی و محدویت معابر در قم را از جمله عوامل مهم در ضرورت احداث مترو و حتی احداث این نوع حمل و نقل عمومی را بهترین گزینه می‌داند.

 مسیح الله معصومی در این گفتگو زمان‌بندی پنج ساله برای احداث مترو در قم را مورد اشاره قرار داد که بر اساس زمانبندی مقرر شده بود در سال اول ۱۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته باشد.

 

مترو هفت درصد از زمانبندی مشخص شده عقب است

 

براساس گفته‌های معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری قم، این پروژه هم اکنون تنها هشت درصد پیشرفت داشته و به عبارتی هفت درصد از آنچه برای سال اول تعیین شده بود، عقب است.

 

حسن بختیاری، سخنگوی شورای شهر قم نیز در گفتگو با خبرنگار مهر، با بیان اینکه بخش عمده تامین اعتبار پروژه مترو بر عهده دولت است، به عدم تامین اعتبارات لازم برای این پروژه اشاره و از عدم پیشرفت و سرعت پائین احداث مترو قم خبر داد.

 این گفته‌ها در حالی است که مدیرعامل سازمان قطار شهری قم به ادامه روند ساخت مترو در قم و عدم توقف آن تأکید دارد.

  احداث مترو در زمانبندی مشخص شده

 علی اکبر حکمت که به نظر می‌رسد سایر گزینه‌های تامین اعتبار برای این پروژه را بر روی میز دارد به توانمندی بسیار بالای پیمانکار پروژه اشاره کرده و با قاطعیت از اتمام پروژه در زمانبندی مشخص شده پنج ساله و حتی کمتر از آن سخن می‌گوید.

 مدیرعامل سازمان قطار شهری قم گفته‌های سایر مسئولان درباره عقب ماندن هشت درصدی پروژه در سال اول را تأیید می‌کند، وی به خرید دستگاه TMB با وجود تحریم‌ها اشاره و ورود این دستگاه به پروژه را موجب افزایش سرعت عمل و جبران عقب ماندگی طی سال‌های آینده زمانبندی خبر می‌دهد.

 حکمت ورود این دستگاه به پروژه را که بنا به اظهارات وی، فرودین‌ماه سال ۹۲ است، موجب سرعت در حفر تونل و افزایش سرعت در احداث دانست.

 وی همچنین به سایر گزینه‌ها برای تأمین اعتبار مترو اشاره دارد و استفاده از آورده پیمانکار، ایجاد شرایط برای دریافت تسهیلات ۴۰ میلیون دلاری از صندوق توسعه ملی، استفاده از اعتبارات استانی و استفاده از فاینانس از طریق قرار داد با کشور چین را از راهکارهایی می‌داند که تا دریافت بودجه ملی برای عدم توقف روند احداث مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

 مدیرعامل سازمان قطار شهری قم ضمن تشریح خط A متروی قم که احداث آن از سال گذشته آغاز شده است، طول این خط را ۱۴ و هشت دهم کیلومتر عنوان کرد که از محدوه قلعه کامکار تا منطقه جمکران را با احداث ۱۴ ایستگاه تحت پوشش قرار خواهد داد.

 وی در ادامه با اشاره به افتتاح کارخانه ساخت Segment  که در ساخت تونل‌های مترو و عدم ریزش آن تأثیر دارد، همزمان با سالروز پیروزی انقلاب اسلامی خبر می‌دهد که تولید این محصول نیز روند سرعت ساخت مترو را افزایش خواهد داد.

 مترو در حال حاضر در برخی از کلانشهرهای کشور همچون، اهواز، شیراز، تبریز، اصفهان، کرج و اراک در حال احداث است و به نظر می‌رسد در این شهرها نیز با مشکل اعتبار مواجه باشد.

 تهران و مشهد نیز از جمله کلانشهرهایی هستند که پروژه احداث مترو در برخی از ایستگاه‌های آن به مرحله بهره برداری رسیده و شواهد نشان می‌دهد که این وسیله حمل و نقل عمومی بهترین گزینه برای استفاده در کلانشهرها است.

 .........................................

سیده مرضیه میرقادری

    نظرات