لامپ خورشیدی برای تأمین روشنایی مناطق فقیرنشین

لامپ خورشیدی برای تأمین روشنایی مناطق فقیرنشین

http://www.bananews.ir/محققان آمریکایی با ابداع لامپ بادشدنی قابل حمل، امکان تأمین روشنایی در شرایط اضطراری و در مناطق فقیرنشین را فراهم کرده اند.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) بر اساس اعلام آژانس بین المللی انرژی بیش از ۱٫۳ میلیارد نفر از مردم جهان دسترسی به شبکه برق نداشته و برخی مناطق نیز شاهد قطعی مکرر برق در ساعات مختلف روز هستند؛ همچنین وقوع سیل و زلزله نیز می تواند باعث قطع شبکه برق در مناطق حادثه دیده شود.

محققان آمریکایی شرکت Mpowerd روشی نسبتا ساده و ارزان برای تأمین روشنایی در این مناطق ابداع کرده اند.

لامپ قابل حمل لوسی (Luci) مجهز به پنل خورشیدی و حلقه ای شامل ۱۰ لامپ LED سفید رنگ است که در کف یک سیلندر شفاف تعبیه شده اند که نوری معادل لامپ ۶۰ وات تولید می کند.

این لامپ از پلاستیک زیست تخریب پذیر تولید شده و خطر شکستگی مانند لامپ های شیشه ای متداول را ندارد؛ می توان از آن در هنگام بارندگی براحتی استفاده و حتی لامپ را به لباس متصل کرد.

با دمیدن در سوپاپ بالای سیلندر، محفظه باد شده و نور بیشتری در محیط پخش می‌شود و در حالت لامپ تاشو می‌توان از آن مانند چراغ قوه استفاده کرد.

این لامپ بدلیل بهره‌مندی از پنل‌های خورشیدی علاوه بر کارآیی در شرایط اضطراری مانند وقوع سیل و زلزله، در مناطق فاقد شبکه برق نیز کاربرد دارد.

پنل خورشیدی ظرف شش ساعت می‌تواند باتری لیتیوم یون لامپ «لوسی» را شارژ کند که تا ۱۲ ساعت نور را فراهم می کنند؛ عمر مفید باتری نیز حدود یکسال است.

«جیسون آلن سیندر» مخترع این لامپ قصد دارد با افزودن شارژر تلفن همراه و هات اسپات وای فای، کارآیی این سیستم را ارتقاء دهد.

لامپ قابل حمل خورشیدی «لوسی» با قیمت ۱۶ دلار به بازار عرضه شده و خریداران می توانند با پرداخت ۲۰ تا ۲۵ دلار، یک لامپ را خریداری کرده و لامپ دیگری را برای ساکنان مناطق فقیرنشین آفریقا ارسال کنند. 

    نظرات