ابراز نگرانی از افزایش محدوده بافت فرسوده در قم

ابراز نگرانی از افزایش محدوده بافت فرسوده در قم

http://www.bananews.ir/ معاون شهرسازی و معماری شهرداری قم افزایش محدوده بافت فرسوده در این استان را نگران کننده دانست و گفت: برای اینکه در این محدوده شاهد تغییرات اساسی باشیم باید برای نوسازی این بافت‌ها توجیه اقتصادی ایجاد کرد تا مردم برای نوسازی بافت‌های فرسوده ترغیب و تشویق شوند.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) هجدهمین نشست مدیران نوسازی و بهسازی کلان‌شهرهای کشور امروز چهارشنبه به میزبانی سازمان نوسازی استان قم برگزار شد.

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر اصفهان، رییس کمیسیون توسعه و عمران شهر قم، معاون شهرسازی شهرداری قم، مدیران بافت‌های فرسوده کلان‌شهرهای کشور، نمایندگانی از شرکت مادرتخصصی عمران و بهسازی شهری ایران، مدیران دبیرخانه کلان‌شهرهای کشور و جمعی از مدیران سازمان نوسازی شهر تهران در این نشست حضور داشتند.

ارائه گزارش کارگروه‌های تخصصی (تامین منابع مالی، مدیریت شهری، فنی و شهرسازی)، بررسی مصوبات نشست هفدهم و جمع‌بندی نظرات پیرامون بند "د" قانون برنامه پنجم توسعه، بررسی اقدامات شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران، بررسی ماده ۹ و ۱۲ قانون احیاء، بررسی ماده ۵ قانون حمایت از احیاء نوسازی و بهسازی بافت‌های فرسوده و ارائه گزارش مدیران بافت‌های فرسوده کلان‌شهرها در ارتباط با اجرای ماده ۱۷۱ قانون پنجم توسعه از محورهای اصلی این نشست بود.

محسن بهشتی - معاون شهرسازی و معماری شهرداری قم - در این نشست افزایش محدوده بافت فرسوده طی آخرین بازنگری در قم را نگران کننده دانست و اظهار کرد: برای اینکه در این محدوده شاهد تغییرات اساسی باشیم باید برای نوسازی این بافت‌ها توجیه اقتصادی ایجاد کرد تا مردم برای نوسازی بافت‌های فرسوده ترغیب و تشویق شوند.

وی گفت: فرسودگی اجتماعی، کالبدی و گسست فرهنگی چالش اصلی بافت فرسوده در شهرها است.

بهشتی افزود: مباحث مربوط به بافت فرسوده بسیار حساس و ضروری است که مشکلات اجتماعی تنها یکی از معضلات بافت فرسوده بوده و در این زمینه نیازمند بازنگری اساسی هستیم.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری قم گفت: شهرداری‌ها علاوه بر سازمان عمرانی و خدماتی، نهادی فرهنگی اجتماعی نیز هستند که نباید با دیدگاه اقتصادی صرف وارد بافت فرسوده شوند.

بهشتی اظهار کرد: نشست‌هایی که در زمینه بافت فرسوده در یک دهه گذشته برگزار شده، کم نبوده اما در بسیاری از آنها به جنبه‌های اجرایی و عملکردی آن توجه شده است.

او تصریح کرد: بسیاری از بهسازی و نوسازی‌هایی که در بافت فرسوده اتفاق می‌افتد شامل پوسته‌ها و جداره‌های شهر می‌شود و کمتر در داخل بافت آن تأثیرگذار بوده و بیشتر تحت تأثیر و تسهیل حرکت خودروها یا مسائل اقتصادی بوده است.

بهشتی افزود: شاید فرصت‌هایی که در مدیریت شهری ما پیش آمده و از حمایت دولتی نیز برخوردار است می‌توانست بهترین مکانش بخشی از بافت فرسوده شهری باشد که هم شهرها به صورت افقی خیلی توسعه پیدا نکنند و هم خدمات‌رسانی این بافت‌ها با مشکل همراه نشود.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری قم از اتمام طرح تفصیلی شهر قم خبر داد و گفت: بخش اعظمی از طرح تفصیلی شهر قم به اتمام رسیده و در حال آماده‌سازی برای ارسال به کمیسیون ماده پنج استان است.

بهشتی با بیان این‌ که این طرح فقط خواسته مسوولان شهرداری قم نیست اظهار کرد: این طرح سند توسعه شهری قم به شمار می‌رود و می‌توان از آن به عنوان سند توسعه شهری تا ۱۰ سال آینده در شهر قم بهره برد.

حسین جعفری - مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری اصفهان و دبیر کمیته تخصصی مدیران نوسازی بافت‌های فرسوده کلان‌شهرهای کشور - نیز از دیگر سخنرانان این نشست بود که بر ضرورت نوسازی اجتماعی در بافت‌های فرسوده در کشور تأکید کرد.

وی گفت: اکنون در بافت‌های فرسوده تنها نوسازی واحدها مطرح نیست بلکه نوسازی ساختار محله‌ها و ایجاد گروههای اجتماعی در بافت‌های فرسوده نیز باید دنبال شود. 

    نظرات