بهره‌برداری آزمایشی تصفیه‌خانه شیرابه کهریزک

بهره‌برداری آزمایشی تصفیه‌خانه شیرابه کهریزک

http://www.bananews.ir/بهره‌برداری آزمایشی از تصفیه‌خانه شیرابه مجتمع دفع و مدیریت پسماند آرادکوه کهریزک صبح امروز آغاز شد.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) مجتبی عبداللهی در مراسم بهره‌برداری آزمایشی تصفیه‌خانه شیرابه کهریزک، اظهار کرد: شیرابه حاصل از دفن غیر بهداشتی زباله که مربوط به نیم قرن پیش است با افتتاح این تصفیه خانه ظرف ۱۸ تا ۲۴ ماه تصفیه خواهد شد.

وی با بیان اینکه تصفیه خانه شیرابه توانایی تصفیه پساب کارخانه‌های صنعتی در محدوده کهریزک را دارد، خاطرنشان کرد: زنجیره مدیریت پسماند در مجموعه آراد کوه در حال تکمیل است.

وی ادامه داد: تنها حلقه باقی مانده از این زنجیره زباله سوز کهریزک است که ظرفیت تولید سه مگاوات برق را دارد که این میزان قابل افزایش به پنج مگاوات است.

عبداللهی وعده داد که این کارخانه که زباله خشک را سوزانده و به انرژی برق تبدیل می‌کند، تا پایان اردیبهشت سال آینده افتتاح شود.

وی با بیان اینکه پروژه تولید انرژی از زباله به روش هاضم نیز در منطقه چهار در اراضی آبعلی در حال اجراست و به زودی آماده بهره برداری می شود، گفت: این کارخانه زباله تر را به شیوه هاضم به انرژی برق تبدیل می‌کند که ظرفیت آن دو مگاوات بوده و قابل افزایش به شش مگاوات است.

معاون خدمات شهری شهردار تهران با بیان اینکه خطوط پردازش زباله در کارخانه هاضم منطقه چهار فعال خواهد شد اظهار کرد: اگر کارخانه زباله سوزی برای تولید انرژی از زباله خشک در این منطقه احداث شود، زباله‌های خشک منطقه چهار نیز در همین نقطه به برق تبدیل می‌شود و ظرفیت کل تولید برق این مجموعه به هشت تا ۱۰ مگاوات افزایش خواهد یافت.

وی در ادامه درباره پروژه تصفیه خانه شیرابه اظهار کرد: طراحی و اجرای این پروژه بر عهده دانشگاه تهران بوده و از هم اکنون مورد بهره برداربی آزمایشی قرار می‌گیرد.

به گزارش ایسنا، سید محمد فیاض مدیر عامل سازمان مدیریت پسماند شهر تهران هم در این مراسم با اشاره به وسعت ۱۱۰۰ هکتاری مجتمع آرادکوه اظهار کرد: ۲۳۰ هکتار از این مجموعه فضای سبز است و روند توسعه درختکاری در کهریزک ادامه دارد.

وی به تشریح فرایند تصفیه در تصفیه خانه شیرابه پرداخت و گفت: این تصفیه خانه شامل ۲۰ مخزن است که در مجموع ۲۱ هزار متر مکعب حجم دارد و بین ۲۰ تا ۲۵ روز به طول می‌انجامد تا تمامی مخازن این مجموعه پر شود.

به گفته فیاض شیرابه پس از ورود به حوضچه ته نشینی در مخازن تقسیم بی هوازی وارد می‌شود و پس از طی فرایندهای تصفیه به مخازن هوازی پمپ می‌شود و در نهایت پس از فرآیند لخته گیری و افزودن ازن و کلر آب شیرابه جدا شده و لجن‌های آن نیز در مخازن جداگانه‌ای هوا دهی شده و به کمپوست تبدیل می‌شوند.

فیاض با بیان اینکه فرایند تصفیه شیرابه بین ۲۵ تا ۳۰ روز به طول می‌انجامد، خاطر نشان کرد: ظرفیت اسمی این تصفیه خانه ۱۴۰۰ متر مکعب در روز است.

    نظرات