نیکزاد: از ظرفیت بنادر کشور بهره برداری مناسب نمی شود

نیکزاد: از ظرفیت بنادر کشور بهره برداری مناسب نمی شود

http://www.bananews.ir/وزیر راه و شهرسازی در بازدید از نخستین نمایشگاه بین المللی دریایی گفت: بیش از ۱۷۲ میلیون تن ظرفیت بنادر کشور است اما بهره برداری مناسبی از این ظرفیت ها صورت نمی گیرد.
به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) ˈعلی نیکزادˈ روز یکشنبه در این بازدید با حضور جمعی از فعالان حوزه حمل و نقل دریایی کشور ، افزود: ایران دارای ۱۱ بندر اصلی تجاری با ۱۷۲ میلیون تن ظرفیت تخلیه و بارگیری کالا و همچنین ۵٫۷ میلیون TEU ظرفیت جابه جایی کانتینری است که در همه آنها سرمایه گذاری برای توسعه صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه بخش دریایی باید در رشد اقتصادی کشورایفای نقش کند، اظهار داشت: ایران با ۵۸۰۰ کیلومتر مرز آبی و دارا بودن ۲۵۰ بندر کوچک و بزرگ، یک کشور دریایی به شمار می آید که باید هدف گذاری کنیم تا دریا محور توسعه قرار گیرد.

وزیر راه و شهرسازی با تاکید براینکه توسعه و تجارت را با توجه به ظرفیت و توانمندی کشور باید به بخش دریا منتقل کرد، گفت: سازمان بنادر و دریانوردی سالانه بالغ بر ۸۰۰ میلیارد تومان در بنادر کشور سرمایه گذاری می کند به گونه ای که هم اکنون فضا برای کسانی که بخواهند در توسعه دریا محور ایفای نقش کند، فراهم است.

نیکزاد اضافه کرد: ظرفیت های بسیار خوبی در بنادر کشور ایجاد شده و در اختیار بخش خصوصی قرار دارد اما از این ظرفیت ها استفاده کافی به عمل نمی آید.

وی با بیان اینکه باید از بخش دریا در مباحث ترانزیت و حمل و نقل استفاده بهینه صورت گیرد، گفت: لازم است سواحل و فراساحل را توسعه دهیم و نخستین نمایشگاه بین المللی دریایی نیز در راستای رشد و تعالی و همچنین نشاندهنده انجام تعهدات برنامه ای سازمان بنادر و دریانوردی است تا مبحث دریایی به عنوان مدل اصلی حمل و نقل مورد استفاده مطلوب قرار گیرد.

نیکزاد سپس از افتتاح ۱۴۰ پروژه دریایی در دهه فجر امسال خبر داد و گفت: این پروژه ها توسط سازمان بنادر و دریانوردی و با اعتباری بالغ بر ۹۱۰ میلیارد تومان در ایام دهه فجر امسال افتتاح و مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت.

نخستین نمایشگاه بین المللی دریایی با هدف اشاعه فرهنگ دریایی کشور امروز با حضور وزیر راه و شهرسازی و برخی از مسئولان در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران آغاز به کار کرد.

این نمایشگاه که تا ۱۱ بهمن ماه بر پا خواهد بود، با مشارکت شرکت های داخلی و خارجی از جمهوری اسلامی ایران و هشت کشور خارجی برگزار شده است.

معرفی توانمندی ها و دستاوردهای دریایی ایران، ترویج، اشاعه و گسترش فرهنگی دریایی، توسعه و ترویج نگرش تخصصی و علمی به صنعت دریایی و دریانوردی، ارتقاء دانش مسئولان، مدیران، کارشناسان و دانشجویان حوزه های مرتبط دریایی، مشارکت در روند جهانی شدن، مشارکت برای دستیابی به یک استاندارد بین المللی واحد در کشور و بهره گیری هوشمندانه از ابزارهای مدرن برای ایجاد تغییرات گسترده در حوزه دریا و دریانوردی از جمله اهداف برگزاری این نمایشگاه است.

    نظرات