نهمین همایش ملی خلیج فارس برگزار می شود

نهمین همایش ملی خلیج فارس برگزار می شود

http://www.bananews.irنهمین همایش ملی ˈ خلیج فارس ˈ به مناسبت روز ملی خلیج ‌فارس (۱۰ اردیبهشت ماه) با رویکرد علمی و پژوهشی و با هدف پاسداشت نام و شناخت ابعاد مختلف و مزیت های متنوع خلیج فارس در روزهای ۹ تا ۱۲ اردیبهشت‌ماه سال آینده برگزار می‌ شود.
به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) به نقل از مرکز گردشگری علمی – فرهنگی دانشجویان ایران ، خلیج فارس اصلی ترین و کهن ترین نامی است که به آبراهه میانه سرزمین ایران، دریای عمان و شبه جزیره عربستان از سده های پیش از میلاد تاکنون نهاده شده و مستندات، مدارک و شواهد آن در منابع کهن و اسناد معتبر بین المللی معاصر بر جای مانده است. علاوه بر اهمیت تاریخی، خلیج فارس از نظر جغرافیایی، اقتصادی، سیاسی، نظامی- راهبردی و زیست محیطی اهمیت زیادی دارد.

این خلیج در منطقه خاورمیانه، به عنوان محور اصلی ارتباط بین اروپا، آفریقا، آسیای جنوبی و جنوب شرقی آسیا، ممتازترین جایگاه راهبردی ، سیاسی و ژئوپولتیک را داراست و به لحاظ اقتصادی، به دلیل وجود معادن سرشار نفت و گاز، مخزن انرژی جهان نام گرفته است.

خلیج فارس از نظر زیست محیطی نیز جزو متنوع ترین زیستگاه های جهان است که گونه های متنوع جانداران را در سواحل، جزایر متعدد و اعماق خود جای داده و در نهایت اهمیت گردشگری، فرهنگی و اجتماعی خلیج فارس به مثابه یکی از نقاط برخورد فرهنگ های بزرگ جهان مهد و آیینه فرهنگ های اقوام مختلف است.

بدیهی است خلیجی با این همه اهمیت از دست اندازی های سیاسی، نظامی و فرهنگی دور نباشد. از این رو به پاس صیانت از این میراث باستانی و نام کهن، در تقویم رسمی ایران، دهم اردیبهشت ماه که مصادف است با تاریخ اخراج پرتغالی ها از تنگه هرمز، به نام ˈ روز ملی خلیج فارسˈ نام گذاری شده است.

در این راستا مرکز گردشگری علمی – فرهنگی دانشجویان ایران وابسته به جهاد دانشگاهی با سابقه اجرای هفت دوره همایش و با هدف فراهم ساختن زمینه های مطالعات کاربردی در برابر بدعت گذاریهای آگاهانه یا ناآگاهانه ای که سال های اخیر به منظور مصادره سرمایه های فرهنگی و متعلقات هویت ملی ایرانیان صورت می گیرد، هشتمین دوره همایش را برگزار می کند.

این همایش با رویکرد ملی و در محورهای کلی مطالعات جغرافیا و محیط زیست، گردشگری و فن آوریهای نوین، سیاست و اجتماع، اقتصاد، تاریخ و باستان شناسی، فرهنگ، هنر و معماری خلیج فارس برگزار می شود تا در این نشست ها به صورت علمی، تحلیل ژرف‌نگر، مستند، مستدل و دانایی محورانه به دفاع از ارکان و سرمایه های فرهنگی- تمدنی و اقتصادی- سیاسی ایران پرداخته شود.

تمامی روند ثبت نام و ارسال مقالات از طریق وبسایت همایش www.persiangulf-co.ir صورت می گیرد.

آخرین مهلت ثبت نام و ارسال مقالات ۱۵ اسفند ماه است و نتایج داوری مقالات هم ۲۹ اسفند ماه اعلام می شود.

    نظرات