آسفالت کردن راههای روستایی سالانه نیازمند ۱۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار است

آسفالت کردن راههای روستایی سالانه نیازمند ۱۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار است

http://www.bananews.irمعاون وزیر راه و شهرسازی در امور راه‌های روستایی اعلام کرد: امسال با توجه به محدودیت بودجه، از برنامه آسفالت راه‌های روستایی عقب هستیم و برای آسفالت ۱۰ هزار کیلومتر در هر سال ۱۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) حسین میرشفیع در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: به مناسبت دهه فجر ۱۶۸۱ کیلومتر آسفالت راه روستایی و ۶۲۱ کیلومتر راه روستایی جدید احداث شده و ۲۶ پل بزرگ نیز افتتاح می‌شود.

وی در بیان ارزش پروژه‌هایی که به مناسبت دهه فجر افتتاح می‌شود گفت: آسفالت راه‌ها ۱۸۳۰ میلیارد ریال، احداث راه‌های جدید ۶۴۸ میلیارد ریال و اعتبار ساخت پل‌ها ۴۷ میلیارد ریال است.

معاون وزیر راه و شهرسازی در امور راه‌های روستایی با بیان این‌که در سال جاری ۳۹۰۰ کیلومتر راه آسفالته جدید در مسیر‌های روستایی داشتیم افزود: تا قبل از امسال طول راه‌های آسفالته ۹۹ هزار کیلومتر بوده است.

میرشفیع در پاسخ به اینکه چقدر اهداف مشخص شده برای ساخت و آسفالت راه‌های روستایی در سال ۹۱ محقق شده است؟ گفت: اهداف با توجه به تخصیص بودجه مشخص می‌شود با محدودیت‌های بودجه‌ی امسال می‌توان گفت به اهداف رسیده‌ایم اما اگر محدودیت‌ها نبود برنامه‌ی امسال ایجاد ۱۰ هزار کیلومتر راه آسفالته جدید روستایی بود که به آن نرسیدیم.

 وی برنامه‌ سال آینده در زمینه‌ی ساخت و آسفالت راه‌های روستایی کشور را وابسته به قانون بودجه سال ۹۲ عنوان کرد.

معاون وزیر راه و شهرسازی در امور راه‌های روستایی گفت:‌ در ادامه پروژه‌های سال جاری بخشی از جاده‌های مناطق سردسیر نیز آماده شده است اما در هوای گرم و فصل مناسب، آسفالت آن انجام می‌شود.

میرشفیع با اشاره به برنامه پنجم توسعه خاطر نشان کرد: طبق این برنامه باید روستاهای بالای ۵۰ خانوار راه‌های آسفالت شده داشته باشند که در این روستاها ۱۴ هزار کیلومتر آسفالت‌کردن مسیر‌ها باقی‌مانده است.

او ادامه داد: آسفالت راه‌های روستایی بالای ۲۰ خانوار که شامل ۱۵۲ هزار کیلومتر است نیز متناسب با اعتبارات انجام می‌شود البته تاکنون ۹۹ هزار کیلومتر از این مسیر‌ها آسفالت شده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی در امور راه‌های روستایی با تاکید بر این‌که در صورت تامین بودجه آسفالت راه‌های روستایی با سرعت بالاتر انجام می‌شود یادآور شد: برخی روستاهای تک‌افتاده کم‌خانوار بعید است آسفالت شوند زیرا توجیه اقتصادی ندارد.

وی افزود: اگر سالانه ۱۲۰۰ میلیارد تومان به راه‌های روستایی تخصیص داده شود، سالی ۱۰ هزار کیلومتر راه آسفالت خواهد شد.

میرشفیع درباره کیفیت آسفالت راه‌های روستایی گفت: بیش از آنکه هزینه‌کرد در کیفیت آسفالت تاثیر داشته باشد، این شاخص نتیجه‌ی عملکرد مجریان و ناظران از دولت هزینه‌ی کار خوب را پرداخت می‌کنند، این مجریان و ناظران هستند که می‌توانند کیفیت را پایین آورند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه عمر آسفالت راه‌های روستایی متفاوت‌ است گفت: با توجه به اعتبارات اختصاص داده شده به راه‌های روستایی، نگهداری کافی از راه‌های آسفالت‌شده نداشته‌ایم.

به گفته‌ی وی تمام مسیر‌های روستایی آسفالت شده از ابتدای انقلاب تاکنون به همان شکل باقی مانده است و شاید تنها پنج درصد آن روکش شده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی در امور راه‌های روستایی در پایان خاطر نشان کرد: عمر متوسط آسفالت راه‌های روستایی کشور ۱۰ سال است.

    نظرات