بارش‌ها در قطعه ۴ آزاد‌راه تهران‌شمال کار را سخت کرده بود/خاک البرز رانشی است

بارش‌ها در قطعه ۴ آزاد‌راه تهران‌شمال کار را سخت کرده بود/خاک البرز رانشی است

http://www.bananews.irمدیرعامل آزمایشگاه مکانیک خاک با اشاره به بهره‌برداری از ۳ پروژه این بخش در دهه فجر با اعتبار ۳میلیارد ریال، گفت: ‌در قطعه ۴ آزاد‌راه تهران‌شمال قبل از تکمیل دیوارهای حائل، بارش باران موجب رانش سینه ترانشه می‌شد.
به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) کامران رحیم‌اف در حاشیه مراسم گرامیداشت ایام‌الله دهه فجر در محل آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک، در جمع خبرنگاران اظهار داشت: پروژه‌های مهر ماندگار دولت، پروژه‌هایی هستند که در اولویت برای اجرا و تکمیل قرار دارند، ضمن آنکه اولویت پرداخت اعتبارات برای آنها در نظر گرفته شده است و آزمایشگاه هم بر کیفیت اجرای آن نظارت دارد.
وی اضافه کرد: در ایام دهه فجر، ۳ پروژه بزرگ در مجموعه آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک، بهره‌برداری شد که یکی از آنها دستگاه نمونه‌گیری سایش بالاست بود که در پروژه راه‌آهن سریع‌السیر تهران ـ اصفهان باید مورد استفاده قرار گیرد.
رحیم‌اف تصریح کرد: راه‌اندازی آزمایشگاه شیمی در مراکز آزمایشگاه فنی مکانیک خاک استان‌ها و آزمایشگاه مکانیک سنگ در برخی از استان‌ها از دیگر طرح‌های افتتاح شده در دهه فجر است.
مدیرعامل آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک اضافه کرد: برای این سه پروژه بیش از ۳۰۰ میلیون تومان هزینه شده است.
رحیم‌اف درباره نظارت بر کیفیت مصالح ساختمانی تصریح کرد: آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک، آزمایشگاه همکار مؤسسه استاندارد است، مؤسسه استاندارد هر مصالح ساختمانی را براساس تست‌های خود به نشان استاندارد مجهز می‌کند و یکی از مراجعی که می‌تواند این علامت استاندارد را تأیید کند آزمایشگاه مکانیک خاک است.
مدیرعامل آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک افزود: همچنین در تمامی پروژه‌های وزارت راه و شهرسازی و حتی به کارگیری مصالح پروژه‌ها، بیش از هر چیز کیفیت مصالح را مورد آزمایش قرار می‌دهیم.

رحیم‌اف تصریح کرد: مصالح ساختمانی اگر استاندارد نباشند اجازه فروش ندارند، اما خریداری که مراجعه می‌کند باید با چشم باز خریداری کند.
مدیرعامل آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک، در خصوص نظارت بر کیفیت پروژه‌های جاده‌سازی، تصریح کرد: نظام فنی و اجرایی کشور می‌گوید طراحی و نظارت بر حسن اجرای پروژه برعهده مهندس مشاور است، پیمانکار مسئولیت اجرا را دارد و آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک به عنوان ابزار کنترل کیفی، گزارش‌های خود را به پیمانکار ارائه می‌دهد.
وی با بیان اینکه آزمایشگاه در پروژه آزادراه تهران ـ شمال ورود کرده، گفت: در قطعه چهار آزاد‌راه حضور داریم، در این قطعه مطالعات ژئوتکنیک توسط آزمایشگاه مکانیک خاک انجام شده است، مطالعات مکانیک خاک این قطعه نیز توسط آزمایشگاه انجام شده است.
مدیرعامل آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک درباره دلیل رانش زمین در بخشی از قطعه چهار آزادراه تهران ـ شمال، اظهار داشت: خاک آن منطقه رانشی است، در واقع خاک البرز رانشی است، برخلاف زاگرس که خاک چندان رانشی ندارد.
رحیم‌اف ادامه داد: با انجام مطالعات زمین‌شناسی به مشخصات خاک آن منطقه پی بردیم و اطلاعات را برای طراحی‌ها دراختیار مشاور قرار دادیم و مشاور هم پیش‌بینی و تمهیدات ابتدایی را داشته است، اما قبل از آنکه سازه‌های نگهبان و دیوارهای حائل ساخته شده تا جلوی رانش گرفته شود، بارش باران موجب رانش سینه ترانشه و حرکت آن ‌‌شد.
مدیرعامل آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک افزود: همین امر موجب بروز تأخیراتی در تکمیل قطعه چهار آزاد‌راه تهران - شمال شد که با مطالعات مجدد و روش‌های اجرایی پیشنهادی، موانع برطرف شد، البته این مشکلات در پروژه‌های اجرایی ‌پیش می‌آید.

    نظرات